kungkokos skrev:
Jo, idén är inte så tokig! Folk skulle ju slå till för att inte riskera bli utan, men först när nivåerna börjar krypa ner mot en marknadsmässig nivå. Tätast person få köpa den finaste tomten.

Det rakaste/enklaste skulle väl ändå vara en öppen budgivning direkt på nätet.
Frågan är om det är det?

Vid vanliga budgivningar händer det ju tätt som oftast att högsta budgivaren drar sig ur. Den möjligheten gör ju att priser trissas upp i onödan (till mäklarnas stora glädje). "Ifall det blir för dyrt kan jag ju alltid dra tillbaka mitt bud"

Ska det vara sjyst borde ju budgivningen börja om ifall något sådant händer, men det sker väl inte speciellt ofta?
Dessutom kan det ju vara förloraren av budgivningen som trissat upp priset med en sådan tankegång och då uppdagas det ju aldrig.

Med en omväng budgivning skulle man inte behöva gå tillbaka i budhistoriken för att få det sjyst. Bara att fortsätta.
 
ja, fast objekt där vinnande bugivare drar sig ur brukar ha en mycket negativ effekt på priset. Om det stod mellan 2 budgivare brukar den som inte drog sig ut kräva att få köpa objektet till det pris som gällde i början av budgivningen då endast de 2 budgivarna återstod. Sånt är en mardröm för en säljare att råka ut för - männsikor är flockdjur och om en drar sig ur börjar de andra också dra öronen åt sig. "-Vad var det för del på tomten? Vad vet dom som inte vi vet?"

Vi bjöd på ett hus där vi envist fajtades med en annan budgivare. Vi vann budgivningen men blev sedan avrådda av Bjerkings att köpa huset. Det rasade ner rejält i pris innan det blev sålt - till motsvarande nivå enligt ovan resonemang. Kommunala tomter är dock troligtvis inte lika känsliga för detta, men ändå?
 
Budgivning förefaller mig ruskigt. Har aldrig varit med om en. Har hållit mig undan och gör nu idiotdraget att gå direkt från hyresrätt till hus. Måtte jag aldrig behöva sälja.
:)

Förvisso var förra tomtsläppet en nervpärs av det värre slaget men den var iallafall fort över.
 
Hej grannar!

Nu har vi skrivit avtal med Trivselhus! Äntligen så kommer vi lite framåt. Som tur var så går deras markentreprenör med på att skriva ett maxprisavtal på 250' så våran budget går ihop. Nu ska bara banken säga sitt...

Jag har även dragit igång våran "byggblogg": http://blogs.widenfalk.se/index.php/alsike/

Jag håller på och fyller på med lite historik så vi är inte riktigt framme i nutid än :p
 
Vilken kåk blir det? Har ni bestämt er? Kul med blog!
 
kungkokos skrev:
Vilken kåk blir det? Har ni bestämt er? Kul med blog!

Det blir ett mellanting mellan 538 och 540 med en egen planlösning. Bilder kommer så fort vi fått bättre ritningar och fasadskiss.

Jo, det är kul med blogg. Framförallt när det finns människor som gillar att kräkas i ansiktet på andra. Som t.ex. puckot med ip-nummer 83.253.239.18. Han vågade inte ens lämna namn och e-postadress! Tragiskt, det är det enda jag säger. Tur att jag måste godkänna kommentarer innan de läggs ut. Om han fortsätter leka tre-åring får jag stänga av kommentarsmöjligheten.

Tanken med bloggen är faktiskt i första hand att jag ska kunna plita ner sånt jag måste göra, komma ihåg och/eller beslut som tas. Mera log än blog kanske :p
 
Har inte läst inlägget med det verkar inte så särskilt moget! Det enda jag kan hitta är att IP-adressen kommer från närheten av akademiska sjukhuset :
Latitude 59.85
Longitude 17.6333
och att domänen är bredband.comhem.se
 
Nej, moget är det inte. Kommentarer som börjar med "Ni är idioter som..." förtjänar inte så mycket tankemöda från min sida :D. Deleteknappen direkt...
 
Är det någon som lyckats få tag på datablad och/eller pris på denna manick?

Det är, om jag förstått det hela rätt, en hopslagning av 490 (FLVP) och 630 (FJV-modul) med fördelen att den har bättje utnytjande av fjärrvärmen (lägre återledningstemp).

Om priset är tillräckligt lågt skulle ett byte från Greenline HT plus + borrning till en 633 kunna innebära ett garage redan i år.
 
galaxenspresident skrev:
Förvisso var förra tomtsläppet en nervpärs av det värre slaget men den var iallafall fort över.
Som att dra ut en tand alltså, eller att deklarera...
 
Hej Grannar,

Har ni några tips eller rekommendationer på kvalitetsansvarig? Vi vill helst ha någon bra, oberoende, och inte välja en som är "bunden" till husleverantören. Med bunden menar jag då "ofta rekommenderad av och anlitad för".

Svar kan skickas som PM.
 
Ravenware, kolla din PM mail..
 
Götenehus vill inte ge oss nycklarna till huset förrän vi betalat sista fakturan, även om huset godkännts på slutbesikningen. Är det normalt? Har de rätt att göra så? Känns inte som att Götenehus har något vidare förtroende för sina kunder.
 
kungkokos skrev:
Götenehus vill inte ge oss nycklarna till huset förrän vi betalat sista fakturan, även om huset godkännts på slutbesikningen. Är det normalt? Har de rätt att göra så? Känns inte som att Götenehus har något vidare förtroende för sina kunder.
Jag kan till viss del förstå att de kräver full betalning om huset godkänns vid slutbesiktningen. Du kan ju jämföra med att köpa en lägenhet; du får ju inte flytta in förän du betalat för den.

Men jag håller med! Man vill kunna åka till huset och titta! När vi byggt hus tidigare så har det aldrig varit något problem att få tillträde till huset under pågående byggnation. Vi kanske har haft tur och bara jobbat med sympatiska byggherrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.