Nej 60 cm ner från färdigt golv, dvs 20cm under kantelementen.
 
Ah, då är det bara LB-hus som har extra mycket under plattan (vad jag vet).
 
Vår markentrepenör levererade 25 cm stenmaterial, 30 cm isolering och 10 cm betong = 55 cm till oss.

Nu har vi bott 2 veckor i vårt hus. Allt funkar bra. Nu skall vi ta tag i vår finplanering av tomten. Trädäck skall byggas och gräs skall rullas ut. Mur ska upp. Hoppas detta är klart till mitten på juni. Till slutet av sommaren skall vi asfaltera, om vi har råd! :)

Har fått igång TV/Data/Internet. Har samtidigt på elektrikerns inrådan dragit vanlig antennkabel till varje rum. Har placerat en gitterantenn på vinden. Det blir bra för barnen att titta på en TV med barnkanalen helt gratis och kanske en. Tyvärr så får jag störningar så jag blir tvungen att placera antennen på fasaden, men det är ok för en gitterantenn är ju så liten.

Någon som fått kvm pris på gräs och asfalt?
 
Jag kollade runt på lite rullgräs och hitta för 17kr/kvm i Vingåker. Eller så köper man av Weibulls och då kostar det 39kr/kvm.
 
Vingåker????....

Jag hittade rullgräs i Tyskland.. men transportkostnaden var lite hög...

Försöker hitta gräs på lite närmare håll!! :)
 
Det rullar på! Vår tilltänkta husleverantör var ut till tomten med deras markentreprenör och efter att ha skrotat runt en stund verkade han villig att skriva ett "maxprisavtal" på 250' Det belopp som vi fått indikerat förut! Jätteskönt!

Vi ska dock ta dit en grävmaskin och skrapa lite på ytan för säkerhets skull.

Med lite tur kan vi spränga om några veckor! Så det är bra om ni närmaste grannar inte hinner göra era slutbesiktningar eller installera arvegodskristallkronan innan dess :D

Snart har jag fått igång vår blog också! Adress kommer.
 
Jag såg er där ute idag när jag levererade kaklet till bygget.
250 tycker jag låter mycket rimligare! Lycka till med skrapningen och håll tummarna för att du inte öppnar pandoras box :)
 
På tal om box: Ni som fått prylarna från Telia, vilken digitalbox fick ni? Har för mig jag läste någonstans att någon fått Motorola VIP1920 som ska klara HD. Stämmer det?
I så fall, beställde ni något speciellt?

Jag fick bara en Motorola VIP 1510.

Jag har dock ingen HD kapabel tv så det spelar kanske inget större roll. Men jag blev lite fundersam
 
Jag fick till en början "snikvarianten" (Motorola/Kreatel IP-STB 1510), men efter att ha ringt och pratat med Telia fick jag istället Motorola 1910. Jag fick dessutom en digitalkamera på köpet; ingen Hasselblad direkt men ändock en kamera. (Tack för hjälpen herr Kokos).

Ring och fråga varför de skickar ut olika digitalboxar till boende som går under samma avtal, så ska det nog inte vara något problem att skaka fram en vassare box.
 
Tackar Sam,
Jag skall ge det ett försök.

Hur har det gått med dina dörrar föresten?

Leverantörens 60 dagar att hitta dem har väl passerat nu va?
 
Efter att ha påtalat orimligheten i att behöva vänta 60 dagar innan jag kunde beställa nya dörrar (med tillhörande leveranstid) gav transportföretaget med sig och jag kunde lägga en ny order. Dörrarna har kommit, men jag har valt att behålla Alsikes fulaste ytterdörrar ett tag till för att undvika onödiga skador på de nya.
 
Såg förresten din hemsida (Galaxens President). Kul att se hur det fortskrider. Väntar med spänning på dina och övriga Alsikebloggars nästa inlägg. Själv fick jag inte göra en egen blogg för frun. Det var någonting om att jag redan la ner osunt mycket tid på husbygget. :surprised:
 
sam skrev:
Såg förresten din hemsida (Galaxens President). Kul att se hur det fortskrider. Väntar med spänning på dina och övriga Alsikebloggars nästa inlägg. Själv fick jag inte göra en egen blogg för frun. Det var någonting om att jag redan la ner osunt mycket tid på husbygget. :surprised:
ojoj vad det där sista känns bekant! :)
 
Ja det är mycket som blir lidande av husbygget. Likförbannat (kontrollbehov som man har) så känns det som man max lägger ner 10% av den tid som man borde.

Nu är min Motorola VIP 1910 på väg till mig iallafall :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.