Ravenware skrev:
Men... "your mileage may vary" och mycket hänger på hur komplex tomt du har.

Hmmm... Det var lite som att sticka upp fingret i luften, eller hur?
Absolut! Det var därför jag frågade efter kostnad för grovplanering per/kvm :)

Vet inte alla på gatan hur vår tomt ser ut med tanke på all blogg-terror? ;)
 
galaxenspresident skrev:
Äntligen har jag hunnit med att lägga upp ett urval av bilderna från vårt bygge så långt. Ska försöka underhålla den allteftersom:
[länk]
Trevligt att se! Vi har själva varit inne på ett Sjödalshus, men de 400' extra vi fick pynta för tomten ser ut att grusa de planerna :mad:. Både jag och frugan gillar deras standard och stil.

Var singlet så blått som det ser ut på bilderna?

Jag börjar fundera allt mer på att byggblogga, trots att jag tidigare svurit att inte bli en bloggare :surprised:. Jag får se om jag orkar hacka ihop min egen bloggmjukvara eller om jag "tar in på hotell".
 
Nja det är väl klassiskt neutralgrått egentligen (inte rött som i mina hemtrakter).
 
Fint! Tack för titten.
Gillar planlösningen på er tomt! Hade själv ritat en sådan variant först, men när vi fick en tomt på andra sidan fick det bli en ny lösning. Ser fram emot pilsnern på ert trädäck i solnedgången ;)
 
Den där sidan har man ju redan stenkoll på :)
 
Jag fick genom en husleverantör veta (och har även läst detta någonstans här på bygga hus) att IVT kommer att introducera en kombinerad FLVP och FJV-anslutning som heter IVT633.

Detta för osökt upp två frågor på tapeten:

1) Visst var det så att vi av Dalkia fått tillåtelse att använda frånluftsvärmeåtervinning?

2) Är det någon som vet något om denna IVT633? Den finns inte med på IVTs hemsida.

Egentligen vill jag nog köra med bergvärme, men det är dumt att inte ha koll på alternativen. En villa utan återvinning behöver ca 20.000kWh värme (ca 18' per år). Detta kan produceras med ca 6.500kWh el (ca 7' per år) via en värmepump. Skillnaden i ren driftkostnad är alltså ganska stor (ca 11'/år eller 917/mån). Sen tillkommer såklart investeringskostnad och räntor på det! Ja, ni vet ju hur det är :).
 
1) ja
2) ja, jag har pratat med produktutvecklarna i katrineholm redan under projekteringsstadiet av IVT633. Jag tror det var jag som drog upp den på forumet här. Jag skippade till slut IVT633 (kunde välja den istället utan kostnad) och körde den vanliga IVT490 + IVT630. IVT633 är en tekniskt bättre "fjärrvärmeprodukt" då den ger mindre returvärme till fjärrvärmebolaget (dalkia blir glada). Jag ville dock ha möjligheten att välja bort fjärrvärme om Dalkia höjer priset, och bara köra på IVT490. Det var ett bra sätt att få fjärrvärmeanslutningen utan att vara låst. IVT633 kan inte arbeta optimalt som en separat pump utan fjärrvärme. Den har dock elpatronen som kan sättas in vid behov om det blir driftsstopp.
Båda lösningarna har samma nackdel med den inbyggda begränsningen i mängd varmvatten - det är den inbyggda beredaren som sätter begränsningen. Fjärrvärmen används endast som spetsvärme. Nackdelen med IVT630 är att man får en extra mojäng att trycka in i groventrén.
 
Hej

Är ny på denna sida, men bor idag i fjällhaga Alsike och skall försöka få en tomt på boängsåsen i nästa släpp.

Har pratat med Alsikebolaget ett flertalet gånger ang tomtsläppet som kommer att ske under vår/sommar 2008. Förslag ligger att kommunen vill ta in dolda bud för att förhindra spekulationer på tomter.

Mitt ställningstagstagande till detta är inte possitivt, vi som har varit med och sätt hur de senaste gångerna vet vilket litet kaos det har varit, växeln har brackat, man har åkt ur kön mm.

Nu väljer kommunen att gå ut med dolda bud, vilket om jag har uppfattat det rätt innebär att
1 du bör lägga bud på de tomter som släpps så att du vet att du har möjlighet att få någon ca 30 st.
2 Komunen kommer att ha ett lägsta bud ca 1 miljon för en tomt.
3 Kommunen bygger sin strategi på din rädsla att bli utan tomt vilket gör att du lägger ett högre bud för att inte bli utan.
4 Ex om 3 personer lägger bud på 3 tomter på 1 miljon, då har du 3 tomter med 3 budgivare, komunen hör i nästa steg av sig och talar om att det finns ytterliggare ett bud och om du fortfarande är intresserad så bör du lägga ett högre bud. Alla 3 får samma medelande och vi lägger ytterligare 3 bud, detta gör att vi budar mot varandra utan att veta om att vi är 3 budgivare som skulle ha kunnat få en tomt på det första budet.
5 Hur skall de klara av administrationen runt alla dolda bud som detta kommer att kräva.

Själv ser jag två bra senarion framför mig

1 Kommunsen sätter ett pris på tomten, man samlar de som är intresserade av att bygga antingen infinner man sig själv eller genom ombud. Man får en lott och det nr som man har på lotten i den ordning får man välja tomt. Vill man stå som reserv på en eller 2 tomter så är det ok.

2 Kommunen gör en öppenbudgivning likt en husförsäljning genom en mäklare som är van att hantera liknande ärenden.

Jag kommer i vilket fall att lägga ett så lågt bud som möjligt för att inte trissa upp priserna ännu mer. Man skall efter 1 år fortfarande ha råd att bo kvar. Och med ett tomtpris på 1 miljon så kommer nog slutsumman för ett färdigt producerat hus att landa på ca 4 miljoner med alla kringkostnader.

Hoppas att fler har åsikter om ovan ämne.

Mvh TjatMaja
 
Hej TjatMaja och välkommen till forumet!
Jag håller med dig att kommunen inte verkar klara av att hitta nån vettig lösning för att stävja spekulationen på tomterna.

Borde inte kommunen kunna ha en klausul i kontraktet som säger att de har förstahandsrätt att köpa tillbaka tomten, till samma pris som den såldes för, om den inte byggstart sker inom kanske ett år?

Hur man gör med dom som även bygger hus på tomten för att sedan sälja det vet jag inte...
 
Någon som vet hur det kommer att fungera med fjärrvärmen i nästa släpp?
 
ni som är experter på fjärrvärme kan vara kul och veta vad man skulle ha tjänat. Om jag gör av med 1700kw per månad och 900kw är för värme. Hur skulle en kostnadsplan ser ut med fjärrvärme vs. vanlig frånluftsvärme som jag kommer ha.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.