Tack för alla bra svar! Hade nog valt Hitachin om jag nu inte hade snubblat in på "import-tråden"
När jag tittade för ett tag sedan på min "arsenal" så insåg jag att det var nog mer än en cirkelsåg jag behövde. Tyvärr har jag i takt med att jag kört slut på grejorna, inhandlats en hel del irriterande skitverktyg.
Jag skickade efter http://www.tools-plus.com/makita-lxt700.html samt http://www.tools-plus.com/makita-bjv180z.html plus en laddare och 4 extra batterier.

Hoppas nu man blir nöjd ett tag!
 
Någon som har en uppfattning om en Festo AP55E 10 år gammal, är det ngt o ha, eller har den gjort sitt tro? Vad kan den vara värd?
 
typ.. vad det nu har för betydelse angående frågan.
 
Ok! förlåt då.
Ska inte säga någonting.
 
Rund_skruvad skrev:
Ok! förlåt då.
Ska inte säga någonting.
Det är ju inte säkert att herr "Fresve" ville att andra skulle upptäcka hans evt. guldklimp.....

Den på Tradera auktionen skulle jag inte ville ha, den ser mycket använt ut!
Jag köpte en AP65EB för ett tag sedan och det är ingen sänksåg! (samma som AP55 fast större) Den har fast klyvkniv, som dock kan plockas bort, men det är jobbigt. Jag sålde den direkt då jag endast köpte den för att tjäna pengar på den. (Vet det låter hemskt, men jag har redan en Festool TS55EBQ).

Hur som helst skulle jag max ge 1000-1500:- för en sådan i BRA skick (med tillbehör). Den är gammal och har inte sänksågens fördelar.
 
Redigerat:
Ja, frågan är ju vad gränsen för vad en begagnad får kosta och vad en ny kostar.. Dessutom vad man får till. I annonsen ovan var ju maskinen utan klinga, utan skena, och den kostade till slut på 900 kr + frakt...

Borde nog starta en ny tråd om dessa funderingar kanske..
 
perssona skrev:
Denna då? Har någon testat den? Verkar vara den där grejen som kompletterar större maskiner perfekt.
[länk]
Jag har tyvärr inte testat Maffell, men de verkar absolut inte sämre än Festool. Dock är just KPS40 ganska liten, tror man ska upp i den nya 55 för att få hyfsat sågdjup. De har några tillbehör som är mycket genomtänkte som jag gärna skulle ha till min Festool. Den vikbara sågskena verkar också vara genial! De är dock inte billiga, kostar samma eller mer än Festool. Tror dock att Festool håller högre andrahandsvärde om man nu vill sälja den igen.
 
Hejsan!
Jag har ett litet tips för den som vill ha en ny "C6BU" (Hitachi tillverkar inte denna längre)
Men det gör: Milwaukee
Jag har tittat på deras CS55 och den är mer än slumpmässigt lik en grön kollega.
Kolla nästa gång du är i byggvaruhuset!!
 
  • CS55.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 141615783radFA07A.jpg
Mikael_L
Det främre handtaget då?
Är det bara inte monterat på Milwaukee'n ?
 
OK! Det finns lite detaljer som skiljer ;-)
Men tittar man på maskinen IRL och känner på den så ser man att de har plankat Hitachins design, väldigt, väldigt mycket, vinklingen på anslutningsladden, de utbytbara motorkolen, motorbromsen, plastdetaljernas utseende, aluminiumplattan, det rödfärgade "siktet", storlek, balans, mm.
Jag är övertygad om att Milwaukees tekniker fått uppdraget att göra en såg som är "bättre" än den populäre konkurrenten.
 
Stehpan skrev:
OK! Det finns lite detaljer som skiljer ;-)
Men tittar man på maskinen IRL och känner på den så ser man att de har plankat Hitachins design, väldigt, väldigt mycket, vinklingen på anslutningsladden, de utbytbara motorkolen, motorbromsen, plastdetaljernas utseende, aluminiumplattan, det rödfärgade "siktet", storlek, balans, mm.
Jag är övertygad om att Milwaukees tekniker fått uppdraget att göra en såg som är "bättre" än den populäre konkurrenten.
synd att de missade att kopiera den långa armen för att föra undan klingskyddet, den gillar jag verkligen på hitachin.
 
Jag vet!
Det får man modda på egen hand. En annan förbättring som jag skulle vilja se (på båda sågarna), är ett spånutblås som är runt och möjligt att klämma fast dammsugarslangen på utan adapter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.