Min syster och hennes man tänker byta ut sin gamla panna mot en ny med acktank. Dom lutar åt en lådformig tank på 3000 liter, den är stor nog och så är den lätt att få in i pannrummet. Men dom har också funderingar på att komplettera med solvärme i framtiden.
Hur lyckat är det med en solslinga i en så pass stor tank? Är det bättre att komplettera med en mindre tekniktank?
Om dom behöver en tekniktank, spelar det någon roll att slavtanken är så pass mycket större än tekniktanken?

Finns det någon här som gjort en liknande installation så vore vi tacksamma för råd och tips!

Det bästa rådet är att lägga solpengarna på större tank och bättre vedpanna (vilket jag förutsätter att dettta handlar om?). Resultatet blir färre brasor per år än att komplettera med sol.

Men om vi säger att dom bums vill ha solvärme i framtiden. Då borde dom väl kunna koppla bort varmvattenslingan i den stora tanken och sätta in en tekniktank med solslinga och varmvattenslinga så att den stora tanken blir en slavtank?
Då slipper dom lägga ut pengar idag på något som kanske används först om några år.
För visst är det så att solvärmen fungerar bäst med en mindre tank?

man kan ju komplettera med en plattvvxlare för solvärmen, bara se till att det finns anslutningar i bott och topp av tanken

Så solvärme fungerar i stora tankar också då? I så fall verkar plattväxlare vara en bra lösning.

Matss skrev:
Det bästa rådet är att lägga solpengarna på större tank och bättre vedpanna (vilket jag förutsätter att dettta handlar om?). Resultatet blir färre brasor per år än att komplettera med sol.
Det stämmer säkert på årsbasis. Och visst är det svårt att räkna hem solanläggningen om man ställer den mot kostanden för större tank och panna. Men av bekvämlighetsskäl borde man väl kunna rekommendera solvärme? Visserligan blir det långt mellan eldningarna på somamren med stor tank, men med ett vettigt dimensionerat solvärmesystem så blir det ingen eldning alls under somamrmånaderna, den period då i alla fall jag själv helst slipper hålla på med ved alls. Sen är det ju lite roligt med solpaneler också, i alla fall om man bygger dem själv :D

Ja det är nog det som lockar för min syster och hennes man, att inte behöva besöka pannrummet så ofta under sommaren. Den ekonomiska biten är nog inte lika viktig.

spaedgris skrev:
Så solvärme fungerar i stora tankar också då? I så fall verkar plattväxlare vara en bra lösning.
det borde funka bättre i en liten tank(500-1000l) än i en stor eftersom en större tank har större mantelyta=större förluster, men det är ju även en kostnadsfråga. fördelen med en större tank är att risken för kok med mycket sol och lite uttag minimeras.

Jaarmanen skrev:
Det stämmer säkert på årsbasis. Och visst är det svårt att räkna hem solanläggningen om man ställer den mot kostanden för större tank och panna. Men av bekvämlighetsskäl borde man väl kunna rekommendera solvärme? Visserligan blir det långt mellan eldningarna på somamren med stor tank, men med ett vettigt dimensionerat solvärmesystem så blir det ingen eldning alls under somamrmånaderna, den period då i alla fall jag själv helst slipper hålla på med ved alls. Sen är det ju lite roligt med solpaneler också, i alla fall om man bygger dem själv :D
Ja räkna hem i kronor går inte och dom flesta ved/solanläggningar jag sett har liten panna och tank och man är tvungen att elda varje dag vid kallgrader. Hade man tagit solpengarna till större vedanläggning hade man kanske sparat närmare 100 eldningstillfällen per år! Det spar aldrig solanläggningen. Och personligen tycker jag inte att det är så jobbigt att elda några gånger under sommaren. Då är det värre att sitta fast varje dag på vintern.

Sen att det är kul är en helt annan sak. Men att värma vattnet med el sommartid är inte så dyrt heller så pay-off på solanläggningen blir lång hur man än räknar. Men man räknar inte pay-off på andra leksaker heller ;)

Sen kan det finnas ett annat syfte med solvärme som oftast glöms bort, är det en fritidsfastighet som skall skyddas mot frost, alt hållas lite varmare än utetemp under höst och vår kan det vara lönsamt jämfört me d den el som oftast är alternativet. Men jag håller med om att solkalkylen jämfört med evdeldning (speciellt med egen ved) inte går hem i vanliga fall....

Man kan ju ha en stor panna + stor tank + plattvvx och använda solvärmen till tappvatten på sommaren så får man förelarna från båda systemen. Jämfört med liten leksakstank + sol håller jag med om att det är långt bättre med stor tank och ingen sol.

Vad menar ni med stor tank ? Min tank är på 1800 liter och ganska ofta upplever jag den som liten. Solfångarna fyller den efter 2-3 riktigt bra soldagar, sedan får man gå och vara "orolig" för kokning om solskenet fortsätter.

Men för att få ut något ur min tank när solen lyser lite mindre så har den två solslingor, placerade högt och lågt. Först värms den övre delen till inställd temperatur sedan laddas det i den nedre slingan tills temperaturen vid den övre slingan sjunker under inställt värde.

Stor tank i vedpanne sammanhang brukar ligga runt 3000 liter

Snarare över 3 m3...

För att sammafatta: Kan jag rekommendera dom att skaffa så stor tank dom får plats med + passande panna? Och skulle dom vilja ha solpaneler i framtiden så kan dom fixa det mha plattvvx?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.