Ska lägga parkett i detta rum som finns på ovanvåningen.
Rummet har i dagsläget olimmad plastmatta på flytapackel. Spacklat ligger på masonitskivor. Jag antar att masonitskivorna ligger på spont men är inte säker, har inte rivit ner så långt.
Har mätt runt och det är relativt plant, just förutom mot murstocken, det är en liten skidbacke från den. Väggarna lutar det också lite från in mot rummet men inte alls lika mycket som från stocken.
Värsta stället från murstocken till vägg mittemot så får jag 10mm hål under rätskivan.
Resten av rummet är så plant att det klarar läggning av kährs parkettgolv. Dvs 3mm på 2 meter samt 1,2mm på 0,25m.
Vad hade ni gjort? Kan man flytspackla på befintlig flytspackel? Eller riva ner runt murstock?
Huset är byggt 57 med plankstomme och ovanvåningen är senare men kanske 60 70 tal.
Tacksam för svar!
Rummet har i dagsläget olimmad plastmatta på flytapackel. Spacklat ligger på masonitskivor. Jag antar att masonitskivorna ligger på spont men är inte säker, har inte rivit ner så långt.
Har mätt runt och det är relativt plant, just förutom mot murstocken, det är en liten skidbacke från den. Väggarna lutar det också lite från in mot rummet men inte alls lika mycket som från stocken.
Värsta stället från murstocken till vägg mittemot så får jag 10mm hål under rätskivan.
Resten av rummet är så plant att det klarar läggning av kährs parkettgolv. Dvs 3mm på 2 meter samt 1,2mm på 0,25m.
Vad hade ni gjort? Kan man flytspackla på befintlig flytspackel? Eller riva ner runt murstock?
Huset är byggt 57 med plankstomme och ovanvåningen är senare men kanske 60 70 tal.
Tacksam för svar!
Jag förstår,J jonaserik skrev:
Vad hade du gjort då? Kan man flytspackla på befintlig flytspackel? Eller riva ner runt murstock och jämna med resten? Eller riva allt ner till balkar?
Bästa svaret
Det går att flyta på igen, ska göras rent och mycket primer så det fäster. Men det kan bli en uppförsbacke mot stocken och hur det verkar och blir är svårt att säga. Ska det bli helt plant, så blir det kanske att flyta hela golvet totalt. Mycket flyt blir det då för att få till det över hela golvet.K Käbbel skrev:
Ev riva upp det som är uppförsbacke och sänka där. Beror lite på hur det ser ut under närmast stocken, reglar/bärlinor och annat fyllningsmateriel. Sedan flyta den delen. Jag har inte gjort något liknande, men det finns kanske andra på forumet som gjort det. Ha lite is i magen och se vad som kommer.
PS River du upp och sänker + nytt underlag för flyten, så blir det säkert små hål och springor. Där rinner flyten ner direkt. Det måste vara absolut tätt, vävtejp fungerar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvläggning med nivåskillnad mot det existerande golvet
Golv -
Hur räta upp dörrkarm som lutar in mot rummet?
Fönster & Dörrar -
Rännkrokar ovanför plåt och duk och ränna som lutar mot huset.
Tak & Vind -
Betongplatta lutar mot huset
Grund & Markarbeten -
Betonggolvet lutar ut mot ena hörnet garaget, vad göra?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus