Jag har kopplat diskmaskin till varmvattnet. Dels för att få snabbare diskning men även för att jag har lägre kostnad för uppvärmning av tappvarmvattnet jämfört med att värma det med el i diskmaskin.

Jag vet att i hyreslägenheter kopplar hyresvärdarna för det mesta den på kallvattnet.

Hur har ni kopplat in era diskmaskiner.
 
vi har på varmvatten enligt det gamla systemen med diskmedlet, dagens diskmedle mår alrabäst av att amskinen värmer upp kallvaten sj fråga mig inte varför för jag är ingen kemist men så är det och värme elementen i diskmaskinen mår ochså bra av att värma upp kallvatnet dem flästa fabrikanterna säger att den ska kopplas på kallvaten
 
Diskmedlet innehåller numera enzymer för nedbrytning av proteiner. Enzymer förstörs vid högre temperaturer (tror det är ca 40-50 grader). Finessen är att de skall göra sitt jobb innan vattnet blivit för varmt.
 
Ursäkta highjacking av tråden, men har frågor på samma ämne.

Men är det galet att koppla in på varmvattnet?
Har precis fått hem vår diskmaskin och skall koppla in den och ser att det är förberett på varmvattenröret.
 
hempularen skrev:
Diskmedlet innehåller numera enzymer för nedbrytning av proteiner. Enzymer förstörs vid högre temperaturer (tror det är ca 40-50 grader). Finessen är att de skall göra sitt jobb innan vattnet blivit för varmt.
Det låter märkligt, i så fall borde det finnas information om detta på diskmedelsförpackningarna. Kollade på den vi hade hemma (Sun) och där stod ingenting. I och för sig var överdelen bortriven.
 
En bekant. som reparerar diskmaskiner, tycker det är bättre att ha den ansluten till varmvatten.
Inte för energiförbrukningen eller diskresultatet, utan för att det minskar risken för trubbel med maskinen.
Det ansamlas mindre fett och andra avlagringar i maskinen.

/Hasse
 
Diskprogrammen och diskmedlen är utformade för att maskinen ska vara ansluten till kallvatten, inget annat.

Äldre maskiner anslöts till varmvatten, det är därför de diskar så snabbt. Fast med dagens diskmedel så blir det inget bra diskresultat.

Samma sak gäller för tvättmaskiner.
 
b_hasse skrev:
En bekant. som reparerar diskmaskiner, tycker det är bättre att ha den ansluten till varmvatten.
Inte för energiförbrukningen eller diskresultatet, utan för att det minskar risken för trubbel med maskinen.
Det ansamlas mindre fett och andra avlagringar i maskinen.

/Hasse
du får ju fortfarande samma temperatur på avttnet oavsät om du har på kall eller varmvatten bara att det tar lite längre tid för kallvatten att bli lika varmt men som sakt temperaturen är ju den samma
 
oavvs skrev:
du får ju fortfarande samma temperatur på avttnet oavsät om du har på kall eller varmvatten bara att det tar lite längre tid för kallvatten att bli lika varmt men som sakt temperaturen är ju den samma
Ja, jag har ingen exakt förklaring. Eftersom han reparerar diskmaskiner så borde han dock
kunna se ett samband mellan varm/kallvatten-anslutning och antalet maskiner som behöver service.

/Hasse
 
Många diskmaskiner har ett program för lägre temperatur (findisk), som man sätter ur spel om man kör in 65 graders vatten.
Läs noga i bruksanvisningen, där står ofta hur varmt vatten man får släppa på, om man får koppla den till varmvatten, och se till att det finns en fungerande blandningsventil, som inte släpper ut varmare vatten än maskinen klarar av.

De vitvarureparatörer som jag känner till här i mina trakter rekommenderar i regel att man ska koppla på kallvattnet. Förutom då det gäller vissa storköksmaskiner.

Sen har jag fått höra att disken inte ska sköljas med varmt vatten, för då får man inte bort alla rester av diskmedlet. Om detta är sant eller inte ska jag låta vara osagt, men om man handdiskar så är det lättare att skölja bort diskmedlet i kallvatten har jag märkt.
 
på stora DM som används i storkök har ju ibland både kall och varm vatten anslutning
 
oavvs skrev:
på stora DM som används i storkök har ju ibland både kall och varm vatten anslutning
Jepp, precis. Maskinen blandar själv vattnet till rätt temperatur
 
Att koppla på varmvatten (om man har det gratis) kna ju ge en besparing i tid och el för att värma med.
Men totalt sett går det ju å mer energi iom att man förutom att diska i varmvatten även sköljer i varmvatten.
normalt sett sköljs den av diskprogrammet upphettade disken i kallvatten (värmeelementet är inte på under sköljningen i min maskin i alla fall) som ändå blir ganska ljummet iom tt disken som sagt är het.

att man sätter 55graderprogrammet ur spel tvivlar jag på, prova att slå 3 liter varmvatten över som 7 kilo rumstempererad disk du har i maskinen, så ska du se att du får ganska svalt i maksinen. och genom termostatstyrning går ju inte temperaturen över dom 55 valda.
Men som sagt, mer energi att skölja i varmvatten än i kallvatten.

Ang enzumer så jobbar dom bra i kllare vatten, och slutar verka i bortåt 40 grader.
Proteiner exempelvis mjölkprotein har en tendens att kunna bränna fast i varmt vatten, lika så degrester som bäst sköljs bort med kallt vatten.

at ansluta tvättmaskin till vamvatten är rent av dåraktigt den dagen man vill tvätta ylle!
 
oavvs skrev:
på stora DM som används i storkök har ju ibland både kall och varm vatten anslutning
De flesta stora maskiner i storkök, restauranger etc tappar man upp vatten i som sedan håller en viss temp och sedan byter man när man tycker att det behövs, ej mellan varje disk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.