T
Ska byta ut diskmaskinen och såg att den var kopplad på varmvattnet.
I detta är jag novis, finns det nackdelar med varmvatten-anslutning kontra kallvatten?
Vi ha en temp på c:a 55-60* på varmvattnet, så jag är mest nyfkiken om magnetventilerna i maskinen tar stryk då, eller är det bara att köra på med ny modern maskin i "samma tappning". :-X
 
Vad jag förstår skall man alltid koppla till kallvatten (om det inte står annat i manualen).
Varför?
  • Dyrare att värma upp vattnet via VVB (beror hur man värmer kanske..)
  • För varmt vatten i diskmaskinen är inte bra för de ingående delarna

Det finns flera orsaker till att koppla till kallvatten men de är tyvärr förträngda.. Någon mer som håller med eller dissar mina påståenden hel ;)

Peter
 
Nej du har rätt kallvatten e det som gäller. Delvis för att det e slöseri att spola av med varmvatten det duger med kallvatten. Sen är det något, tror det är protein(?) som bara lossnar om det sköljs med kallvatten.
 
  • Gilla
mikael_sten
  • Laddar…
Fördelar med kallvattenanslutning:
*Vissa matrester måste spolas i kallt vatten först för att försvinna.
*Slöseri att använda varmvatten till de delar av programmet som inte kräver det.

Fördelar med varmvatten:
*Disken blir klar fortare (diskmaskinen behöver ju inte värma vattnet själv.)
*Kanske aningen billigare om du värmer varmvattnet med värmepump, dock marginell skillnad.

Jag skulle lätt ansluta den till kallvattnet! En maskin drar ändå bara någon kilowattimme per program ändå, så..
 
  • Gilla
mikael_sten
  • Laddar…
precis kopplat in en diskmaskin, på kallvattnet. Rörmokaren sa att det var kallvattnet som gällde. en av fördelarna var att disken blev blankare om man sköljde i kallvatten.

Så kör kallvatten !
 
T
Onekligen bra detaljer att tänka på, det som jag gillade med den gamla maskinen var att det gick så fort (då med varmvatten). Bruksanvisningen anger att maskinen mår bäst mellan 25-45* grader och att slangen klarar 60*, men det får nog bli kallvatten, speciellt om nu man ska våga sig på att köra känsligt glas i maskinen.

Däremot råkade jag ut för en otrevlig överraskning när jag kopplade in maskinen, 109 Volt låg på chassiet, hela storyn finns på :
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6454/0#0

Ska sova på saken innan jag ev ringer tillverkaren och ställer lite frågor.....
 
En nackdel om det går fort är att diskmedlet inte alltid hinner lösa sig. Det gäller framförallt "tabletter". Det kan ge flammig och dåligt sköljd disk. Dessutom är det kanske inte så nyttigt att grogga med maskindiskmedel... ;) Dom flesta diskmaskiner för hem och hushåll behöver gå med en skvätt kallvatten och full tid för att fungera bäst.
 
Moderna diskmedel innehåller enzymer för att bryta ner proteiner (precis som tvättmedel gjort i 30 år). Enzymer fungerar bara upp till ca 50 grader sedan bryts dom ner. Om då vattnet redan från början håller 40 grader så hinner dom inte verka, dels så kommer den höga vattentemperaturen att "härda" proteinerna så att dom blir ännu svårare att få bort.
 
Jag har kört med varmvattenanslutning i många år och kommer att ha detta i nybygget också. Vägrar acceptera disktider som går över timmen. Eftersom jag inte brukar ha väl ingrodd disk tycker jag inte det är något problem med renhetsgraden - jag har ialla fall varit nöjd alla år.

Däremot ska man vara uppmärksam på vilken maskin man väljer. Inte alla maskiner klarar av anslutning mot varmvatten.
 
Vi kör med varmvatten. Vi bor i lägenhet = el för att värma upp kallvatten betalar vi själva, varmvattnet är "gratis".  ;) Det går fortare att diska och det är inga problem med diskresultatet.

Hade vi haft en maskin med ett program för skonsam disk för t ex vinglas så hade det nog blivit kallvattensanslutning
 
är det inte massa bakterier i varmvattnet oxå?? eller e jag helt ute å cyklar?
 
?
 
T
Om Spliffan funderar på legionella-bakterier så är det lugnt, enda registrerade fall på smittkällor är duschar. Tror jag kanske ska försöka mig på en "rövare" och skaffa en sån där blandningsventil som man har till varmvattenberedarna, och sen kunna alternera mellan varm eller kallvatten beroende på vad jag har i maskinen vid tillfället.
 
Man riskerar väl diverse utfällningar från rören? Det blir ju mer sånt i varmvattenledningar än i kallvattendito.


 
T
Både kall/varmvatten-rör har utfällningar, men så lite att det blir försumbart i en diskmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.