;) sköljer ni allt i kallvatten när ni (ngn enstaka gång) handdiskar? Man dricker ju inte diskmaskinsvattnet. Dessutom brukar väl sista sköljvattnet vara rejält hett i diskmaskinen.

Men ni som vet allt ::) - hur mycket dyrare blir det egentligen att använda sig av eluppvärmt vatten jämfört med att diskmaskinen värmer upp vattnet? Jag inbillar mig att det blir marginell skillnad/år för ett litet hushåll.
 
Jag vet inte allt men jag vet att vår diskmaskin drar 1 kwh varje gång den körs och då värmer den vattnet själv. En gissning är att man kanske sparar låt säga 25% dvs ca. 25 öre/disk och diskar man en maskin om dagen gör det ca 90 kr/år. Mao en minimal besparing.
Den stora vinsten om man kört med varmvatten tycker jag man får i att disken blir klar snabbare.
 
Vår disk blir då inte klar fortare för att vi kör på varmvattnet!!  

Se förresten upp med installationer som säljs av butikskedjorna. Vi köpte en sån och säljaren försäkrade att det var en riktig installation (eftersom vi hade en jättegammal bänkdiskmaskin sedan tidigare visste vi inte om det ens skulle funka att använda samma koppling, vilket vi också poängterade). I verkligheten kopplade rörmokaren på den nya diskmaskinen i den gamlas anslutning, något annat hade vi inte betalat för fick vi veta. Han försökte tom få extra betalt för att diskmaskinen skulle stå för långt ifrån avloppet (säkert 60 cm...)...

Vattenläcka fick vi på köpet...


Förresten är det väl äggviteämnen som inte löses i varmvatten?!
 
T
Uselt !, man får aldrig återanvända gamla gummislangar till nya maskiner vid byte. Gummislangar är i princip som färskvara , de får bara användas i ett par år. När man sen börja rota i dessa blir det då små sprickor som sen blir större = läckage, samma gäller även för tvättmaskiner, så den rörisen är skuld till er översvämning, tog företaget med "rörisen" er extrakostnad för detta fuskjobb?

Varmvatten för mig är en ren komfortfråga. En rotorarm med varmt vatten vid försköljning blåser i princip rent på grejorna, medans en kall rotorarm lämnar över hälften av matresterna kvar, och vi har kört med c:a en halv tablett vid varmvatten, nu får vi köra 1-2 hela tabletter för samma resultat, så jag tror att vi nog ska alternera temperaturen beroende på typen av det vi diskar. Sen kostar ju dom där tabletterna en hel del och ibland fräter dom rejält på gamla grejor, så jag vill nog köra så lite som möjligt för att slippa kvadda gammalt porslin.
 
Ja, efter många långa, och efter ett tag arga, samtal och brev till butiken/huvudkontoret/besiktningsfirman (som påstods vara oberoende, HA!!) fick vi till slut ersättning. Som tur är blev det inte värre än att det räckte med att bryta upp golvet i köksskåpet och låta det torka upp.

Kommer ha väldigt svårt att köpa något från det här familjeföretaget på fyra bokstäver igen...

Skönt att vårt eget försäkringsbolag skickade ut en besiktningsman på en gång som dokumenterade skadan så att vi hade det att luta oss mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.