S
Jag vill skruva på en flat stickpropp (euro?) på min 2-ledarkabel istället för en stor rund stickpropp (Schuko?) men hittar bara dylika stickproppar på aliexpress och liknande, inga svenska sidor.
Får sådana inte säljas/användas i EU?

• Vit flat eurostickpropp med två stift, avsedd för 2-ledarkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag påstår att förutsättningen är att de är pågjutna på sladden, varianterna med skruv är icke-rumsrena.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
S SpikArne skrev:
Jag vill skruva på en flat stickpropp (euro?) på min 2-ledarkabel istället för en stor rund stickpropp (Schuko?) men hittar bara dylika stickproppar på aliexpress och liknande, inga svenska sidor.
Får sådana inte säljas/användas i EU?
De är bara gjorda för bruksföremål vars märkström ej överstiger 2.5A så om de finns att köpa lösa är väl risken att de börjar användas på fel sätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Enligt reglerna i standarden för den typen av stickproppar måste dom vara gjutna eller på annat sätt permanent fästa på sladden "från fabriken". Så rent krasst får man inte sälja lösa stickproppar för eftermontering (även om de går att köpa från diverse mindre nogräknade ställen).

• Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Vad är det för apparat du vill ansluta med den stickproppen?

A
Rätta mig gärna om jag har fel men det går inte att byta till eurokontakt vad jag vet. Samma problem uppstår vid byte av dammsugarkontakt.

Det rätta är att kontakta tillverkaren för råd om det handlar om en produkt.
Annars går det köpa färdiga klass två-sladdställ också och det är nog det vanligaste folk gör.

https://www.biltema.se/bygg/el/natsladdar/sladdstall-ojordat-vitt-2000055047

• Gilla
useless
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Samma problem uppstår vid byte av dammsugarkontakt.
Just där ser jag inga säkerhetsproblem med att sätta på en vanlig jordad schuko för att ersätta den ojordade schukon, apparaten är dubbelisolerad så det spelar ingen roll om stickproppen har jordpinnar eller inte.
Min dammsugares plugg står det 16A på.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Skall man vara strikt är det kanske inte ok med en europakontakt man skruvar på. Men jag ser inte vad skillnaden blir i praktiken mot att montera ett komplett sladdställ på prylen. Det viktiga som jag ser det är att man inte sätter det på fel apparat. Apparaten man sätter den på måste vara dubbelisolerad. Sitter det tidigare en rund ojordad stickpropp är det förmodligen inte ok att byta mot en europakontakt.

En parentes är att schuko är en jordad kontakt. Är den ojordad är det inte schuko.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Tabell med information: Antal ledningar 2, Strömstyrka 25 Ampere, Anslutningstyp europlug, Antal poler 2.
Amazon (eller säljaren) slår till med usel fakta igen. Decimal tecken kanske är onödigt?!

• Gilla
  • Wow
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
S
S sjoelund skrev:
Svensk sida: VIEVRE Schuko-kontakt 4 svart [länk]
Du tänker att Amazon är en svensk sida med EU-godkända produkter?

• Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En parentes är att schuko är en jordad kontakt. Är den ojordad är det inte schuko.
Visst, den heter väl CEE 7/17 men ser precis ut som en schuko fast utan jordpinnar.
Shuko betyder ju "skyddskontakt" så visst är det fel men vad kallar man en sådan utan skydd?

S SpikArne skrev:
Du tänker att Amazon är en svensk sida med EU-godkända produkter?
Det levereras direkt från Amazons lager så du importerar ingenting från utanför EU. (Vissa säljare på Amazon är utanför EU och då importerar du själv varan och har ett visst ansvar)

Jag skulle dock som andra säger köpa ett sladdställ i rätt längd och koppla in i andra änden.

D Dilato skrev:
Shuko betyder ju "skyddskontakt" så visst är det fel men vad kallar man en sådan utan skydd?
Man kallar den ojordad

S sjoelund skrev:
Man kallar den ojordad
Då får man en propp som inte passar i jordat uttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.