Hej
3 av 8 radiatorer på nedre plan er is kalla från 10cm från toppen och helt ned, har lufta alla och alla rinner det en fin stråle ut av.
Tre radiatorer uppe, och alla er så varma att jag nästan brinnar mig på dom.
Legger till några bild hur det ser ut från varm systemet.
Min fundering, er det ventilene eller radiatorer som måste bytas? Andra synpunkter?
3 av 8 radiatorer på nedre plan er is kalla från 10cm från toppen och helt ned, har lufta alla och alla rinner det en fin stråle ut av.
Tre radiatorer uppe, och alla er så varma att jag nästan brinnar mig på dom.
Legger till några bild hur det ser ut från varm systemet.
Min fundering, er det ventilene eller radiatorer som måste bytas? Andra synpunkter?
Låter som felaktigt injusterade radiatorventiler (förinställningen).
Vilken difftemperatur är det mellan framledning och returen vid LVVPn?
Vilken difftemperatur är det på de olika radiatorerna?
Difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰.
Vilken difftemperatur är det mellan framledning och returen vid LVVPn?
Vilken difftemperatur är det på de olika radiatorerna?
Difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰.
Det måste jag mäta, har inte något å mäta med...återkommer med det.Demmpa skrev:
Ser alla andra parametrar bra ut, ut ifrån det du kan läsa från korten som jag har lagt till...?
Trycket är bra, (funkar även med lägre).
Difftemperaturen är bra/lagom (53-45=8), missade bilderna av någon anledning.
Kanske något hög framledningstemperatur,, men med tanke på difftemperaturen så behövs den framledningstemperaturen, förhoppningsvis så sjunker den lite när radiatorsystemet blir rätt injusterat.
Har det alltid varit värmepump eller har det varit tex el-/oljepanna tidigare?
Hur ser radiatorerna ut?
Är radiatorerna dimensionerade för högtempertursystem så måste det vara hög framledningstemperatur.
Kanske något hög framledningstemperatur,, men med tanke på difftemperaturen så behövs den framledningstemperaturen, förhoppningsvis så sjunker den lite när radiatorsystemet blir rätt injusterat.
Hur ser radiatorerna ut?
Är radiatorerna dimensionerade för högtempertursystem så måste det vara hög framledningstemperatur.
Tidigare var det el panna, men el kostnaden var oppe i 25tusen kv timmar pr år. Nu er vi nede i bara 12tusen pr år, så det blev ju bättreDemmpa skrev:Trycket är bra, (funkar även med lägre).
Hur ser radiatorerna ut?
Om radiatorerna er hög eller låg temp system, der går det over min förstånd....hur kan jag veta va som er vad??
Jag gissar på högtemperatur, inte helt säker på det men rören går väldigt nära väggen så jag gissar på enkelpanel utan konvektorplåt på baksidan. Om det är korrekt så är det troligen högtemperatursystem. Fel justerade strypventiler för en eller flera 1-rörslingor låter rimligt. Att det är 1-rör indikeras av den röda märkningen på röret till radiatorn. Vid 1-rörsystem justerar man strypventiler per 1-rörslinga men inte strypning per radiator som i 2-rörsystem.
Mera fart på pumpen, nu står den som tryckstyrd, prova med att vrida vredet så långt till höger det gåt, tiil 3, då är det maxfart på den och trycket ökar mot systemet. Och kom tillbaka vad som händer. Sen ett foto på den del som rören från golvet är kopplade till.
Var sitter disse "strypventiler per 1-rörslinga"?? Och hur vet jag hur många rörslingor det finns? Det er enkel paneler ja.T TommyC skrev:Jag gissar på högtemperatur, inte helt säker på det men rören går väldigt nära väggen så jag gissar på enkelpanel utan konvektorplåt på baksidan. Om det är korrekt så är det troligen högtemperatursystem. Fel justerade strypventiler för en eller flera 1-rörslingor låter rimligt. Att det är 1-rör indikeras av den röda märkningen på röret till radiatorn. Vid 1-rörsystem justerar man strypventiler per 1-rörslinga men inte strypning per radiator som i 2-rörsystem.
Strypventilerna per 1-rörslinga brukar sitta nära värmekällan, den gamla elpannan och numera förmodligen där värmepumpen är inkopplad mot rören till och från radiatorerna. Strypventilerna sitter oftast på returledningarna från radiatorerna, hos oss har vi samma typ av strypventiler på både returer och rören för framledning till radiatorerna men de senare är här tänkta som avstängningsventiler.
Radiatorn på din bild visar enkelpanel med en konvektorplåt (jag gissade lite fel) men jag skulle ändå tro på högtemperatursystem. När det råder hyfsad balans mellan flödena i de olika 1-rörslingorna så att varje slinga avger ungefär den värmeeffekt som de olika rummen kräver så kan det kanske gå att sänka framledningstemperaturen något och därmed maximera värmepumpens COP.
Radiatorn på din bild visar enkelpanel med en konvektorplåt (jag gissade lite fel) men jag skulle ändå tro på högtemperatursystem. När det råder hyfsad balans mellan flödena i de olika 1-rörslingorna så att varje slinga avger ungefär den värmeeffekt som de olika rummen kräver så kan det kanske gå att sänka framledningstemperaturen något och därmed maximera värmepumpens COP.
Den gamla el panna er tagit bort, så nu råder bara LVVP och det som bilden visar. Er något på bilden, en del av disse slingor som du beskriver?T TommyC skrev:Strypventilerna per 1-rörslinga brukar sitta nära värmekällan, den gamla elpannan och numera förmodligen där värmepumpen är inkopplad mot rören till och från radiatorerna. Strypventilerna sitter oftast på returledningarna från radiatorerna, hos oss har vi samma typ av strypventiler på både returer och rören för framledning till radiatorerna men de senare är här tänkta som avstängningsventiler.
Bästa svaret
Jag glömde nämna att många av våra AGA Termopanel som var från husets byggår 1981 hade radiatorventiler som kärvade mer eller mindre samt alla termostater av samma typ som på dina bilder var helt slut. Jag bytte samtliga radiatorer, främst för att konvertera från högtemperatur till lågtemperatursystem och då samtidigt få allting nytt och fungerande. I vårt fall så kördes vissa (gamla Termopanel) radiatorer onödigt varma för att kompensera för de som knappt gav någon värme. En elpanna (liksom en oljepanna) har ju inga problem med att hissa upp temperaturen långt över vad som är lämpligt med en värmepump (som i sådana fall kör tillskott med elpatron).
Får man t ex max 55 grader C framledningstemperatur med gamla AGA Termopanel så kanske det är acceptabelt att behålla radiatorerna men byta ventiler i dessa och kosta på nya termostater där det behövs termostater?! Med värmepump så ska ju helst alla radiatorventiler normalt stå fullt öppna. Termostater behövs bara där solen hjälper till att värma vissa rum. Vi körde upp till gissningsvis runt 70 grader C som mest i framledningstemperatur så jag ville byta alla radiatorer.
Får man t ex max 55 grader C framledningstemperatur med gamla AGA Termopanel så kanske det är acceptabelt att behålla radiatorerna men byta ventiler i dessa och kosta på nya termostater där det behövs termostater?! Med värmepump så ska ju helst alla radiatorventiler normalt stå fullt öppna. Termostater behövs bara där solen hjälper till att värma vissa rum. Vi körde upp till gissningsvis runt 70 grader C som mest i framledningstemperatur så jag ville byta alla radiatorer.
Första bilden i # 6 , om du stänger av på termostaten och efter ett tag och båda rören från golvet är varma, så är 1 rör, blir dom kalla så är det 2 rörs. I lådan i # 12 så är det 3 st utgående till elementen och så ser det ut. Även om det är 1 eller 2 rörs.Senn skrev:
Första bilden i inlägg #12 ser ut som en fördelare för golvvärme utan reglering per slinga. Har ni en blandning av nyare golvvärme och äldre radiatorer? I så fall så finns förmodligen en shunt som styr temperaturen för golvvärmen till en lägre temperatur än vad radiatorerna behöver. Fler möjliga felkällor i så fall. Lägg gärna in fler bilder på systemet så ökar chansen att någon kan ge bättre svar.