Vägguttagen sitter i sockeldosor. Vanligt i hus med färdiga ytterväggar från fabrik t.ex. Myresjöhus. VP-rören kommer ur golvet.
Ja, det går bra att höja dem. Lossa dem försiktigt vid parkettläggningen och skruva sedan fast dem igen dikt nytt golv.
Ja, det går bra att höja dem. Lossa dem försiktigt vid parkettläggningen och skruva sedan fast dem igen dikt nytt golv.
Om man funderar på det så fråga dig själv.. alltså kunden. Kunden har alltid rätt.. (nästan ;-)) Det är ju inte förbjudet att sätta uttagen på den höjd du vill ha dem på.. Måtten ändras ju lite då och då.. 200 eller 300 ög är det vanligaste. Men visst förekommer det att kunden har egna önskemål. Säger då inte reglerna ngt annat är det ju bara att köra. (Om det skulle vara farligt måste man ju säga nej) Hade en gång ett önskemål av en kund som ville ha en strömbrytare inmonterad i dörrfodret. Nu var väggen säkert 500 tjock så det var inga problem..Blir det för knasigt måste man ju säga nej förståss..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag vet nu inte vad det är för fel på svaret tidigare i tråden...
Ser de ut såhär? http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|543|133|&ID=345&BrandID=2
Såna där är sjukt överprissatta, det riktigt sved i kroppen när jag bytte ut mina ojordade till likadana jordade (trots att jag köpte dem som utgående artiklar på biltema)
Jag har ett boro sutteränghus, och hade sådana på alla ytterväggar, så slapp boro att tänka på någon eldraging i sina väggar...
Ser de ut såhär? http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|543|133|&ID=345&BrandID=2
Såna där är sjukt överprissatta, det riktigt sved i kroppen när jag bytte ut mina ojordade till likadana jordade (trots att jag köpte dem som utgående artiklar på biltema)
Jag har ett boro sutteränghus, och hade sådana på alla ytterväggar, så slapp boro att tänka på någon eldraging i sina väggar...
"Det ger en smidig och snygg installation vid rördragning i reglade eller gjutna golv."
Det där håller jag inte med om. Jag tycker att de var fula. På den där väggen hade väl infällda vanliga ovanför sockeln varit mycket snyggare? Men, som sagt, då måste man ju dra el i väggen.....
Det där håller jag inte med om. Jag tycker att de var fula. På den där väggen hade väl infällda vanliga ovanför sockeln varit mycket snyggare? Men, som sagt, då måste man ju dra el i väggen.....