Hej,

Duger en Bosch GDR12V-110 för att lossa/dra hjulmuttrar när man skiftar hjul på bilen?

Jag kör med vanlig fälgkors men är ute efter ett verktyg som delvis kan användas för hjulen och dels när jag skruvar hemma.

Har redan Bosch 12V batterier och vanlig skruvdragare så därför undrar jag.

Mest är jag ute efter att slippa den initiala lossningen där jag måste ta i 😀
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är inte tillräckligt med 110 Nm för hjulmuttrar. Bosch har inga starkare i 12 V sortimentet tyvärr, man behöver komma upp i runt 300 Nm för att kunna lossa de hjulmutter/skruv som är dragna till rätt moment typ 120 Nm på de flesta vanliga personbilar. En del elbilar och större bilar kan ligga betydligt högre, sett 170 Nm på en del och då behövs kraftigare maskiner.

Själv kör jag med en Milwaukee M12 FIWF-12, en 12V halvtums mutterdragare modell "stubby" som funkar fint, ligger på 340 Nm. Dock inte tillräcklig om hjulbultarna dragits stenhårt av en inkompetent "mekaniker" med mutterpickan.
 
  • Gilla
maleks
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är inte tillräckligt med 110 Nm för hjulmuttrar. Bosch har inga starkare i 12 V sortimentet tyvärr, man behöver komma upp i runt 300 Nm för att kunna lossa de hjulmutter/skruv som är dragna till rätt moment typ 120 Nm på de flesta vanliga personbilar. En del elbilar och större bilar kan ligga betydligt högre, sett 170 Nm på en del och då behövs kraftigare maskiner.

Själv kör jag med en Milwaukee M12 FIWF-12, en 12V halvtums mutterdragare modell "stubby" som funkar fint, ligger på 340 Nm. Dock inte tillräcklig om hjulbultarna dragits stenhårt av en inkompetent "mekaniker" med mutterpickan.
Tack för svaret
 
Jag drar mina hjulbultar till 130 nm med momentnyckel och lossar med maskin.
Jag kör Makita. Lilla 18 V knacken med kapacitet på runt 180-200 nm med bitfäste går bet på de flesta bultarna men den lite större på 300 nm och fyrkantfäste fixar det galant.
Så, runt 300 nm behöver maskinen iaf klara om man ska ha den till att lossa korrekt åtdragna hjulbultar!
 
  • Gilla
maleks
  • Laddar…
Finns någon tidigare tråd om att dra hjulen med skruvdragare. Jag testade i höstens byte med min GDR12V-110. Mina muttrar ska visserligen dras med 170Nm (vilket de nog också var dragna med) lossade först något kvarts-halvt varv med teleskopskaft innan jag hissade upp, hade ändå svårt att få bort vissa muttrar med slagskruvdragaren. Lite samma vid fastsättning, vart mycket skruvande med momentnyckeln innan den nådde rätt moment. Då lät jag visserligen inte dragaren stå och mata speciellt länge, så med lite mer knack hade det kanske varit ganska lagom inför momentnyckeln.

Tyckte ändå det kändes lite smidigare än fälgkorset jag brukar använda, men inte till någon hjälp att lossa dragna muttrar eller slutdra.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är inte tillräckligt med 110 Nm för hjulmuttrar. Bosch har inga starkare i 12 V sortimentet tyvärr, man behöver komma upp i runt 300 Nm för att kunna lossa de hjulmutter/skruv som är dragna till rätt moment typ 120 Nm på de flesta vanliga personbilar. En del elbilar och större bilar kan ligga betydligt högre, sett 170 Nm på en del och då behövs kraftigare maskiner.

Själv kör jag med en Milwaukee M12 FIWF-12, en 12V halvtums mutterdragare modell "stubby" som funkar fint, ligger på 340 Nm. Dock inte tillräcklig om hjulbultarna dragits stenhårt av en inkompetent "mekaniker" med mutterpickan.
Håller inte med.
Drar med en GDX 18 V-EC på mellanläget (~140Nm) och lossar utan problem med 185Nm på högsta läget.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Håller inte med.
Drar med en GDX 18 V-EC på mellanläget (~140Nm) och lossar utan problem med 185Nm på högsta läget.
Vad håller du inte med om? TS frågeställning gällde Bosch 12 V maskiner, där finns det inget idag som gör vad din GDX 18V gör och det finns inget som fyller behovet i deras 12V-system.

Vad jag visade var vad en annan tillverkare erbjuder i 12V-utbudet, väsentligt kraftigare och fullt dugligt för ändamålet vilket bevisades via videos i den tråd som länkades. Kan ju tillägga att maskinen (M12 FIWF-12) jag visar i det gamla klippet från 2021 är exakt samma som jag använder idag för dessa och andra uppgifter, batterierna är mycket bra och tycks inte åldras alls (kanske beroende på att maskinen och batterierna är flitigt använda till inte bara detta, motioneras regelbundet).
 
Drar alltid med "armkänsla", litar mera på den än maskin. Skulle jag använda annat blir det momentnyckel.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad håller du inte med om? TS frågeställning gällde Bosch 12 V maskiner, där finns det inget idag som gör vad din GDX 18V gör och det finns inget som fyller behovet i deras 12V-system.

Vad jag visade var vad en annan tillverkare erbjuder i 12V-utbudet, väsentligt kraftigare och fullt dugligt för ändamålet vilket bevisades via videos i den tråd som länkades.
Jag håller inte med om 300Nm för att lossa om det är draget med runt 140Nm som tex. Volvo rekommenderar.
 
M maleks skrev:
Hej,

Duger en Bosch GDR12V-110 för att lossa/dra hjulmuttrar när man skiftar hjul på bilen?
Nej. Det krävs kraftigare grejor. Gärna något som klarar över 300Nm.
M maleks skrev:
Jag kör med vanlig fälgkors men är ute efter ett verktyg som delvis kan användas för hjulen och dels när jag skruvar hemma.

Har redan Bosch 12V batterier och vanlig skruvdragare så därför undrar jag.
Det är en poäng att ha en så liten och kompakt maskin som möjligt så man kommer åt annat än hjulskruvar. Till hjulen är det nog tvärtom ju större ju bättre om man skall välja. Inom rimliga gränser såklart
M maleks skrev:
Mest är jag ute efter att slippa den initiala lossningen där jag måste ta i 😀
Men en för klen maskin kommer inte alla skruvar lossna och man måste ändå byta verktyg och dra loss en eller några skruvar för hand. Då är inte mycket vunnet tycker jag.
 
O O skrev:
Nej. Det krävs kraftigare grejor. Gärna något som klarar över 300Nm.

Det är en poäng att ha en så liten och kompakt maskin som möjligt så man kommer åt annat än hjulskruvar. Till hjulen är det nog tvärtom ju större ju bättre om man skall välja. Inom rimliga gränser såklart

Men en för klen maskin kommer inte alla skruvar lossna och man måste ändå byta verktyg och dra loss en eller några skruvar för hand. Då är inte mycket vunnet tycker jag.
Nej, det behövs inte 300Nm, absolut inte.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Håller inte med.
Drar med en GDX 18 V-EC på mellanläget (~140Nm) och lossar utan problem med 185Nm på högsta läget.
Fast det var inte det som var frågan.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag håller inte med om 300Nm för att lossa om det är draget med runt 140Nm som tex. Volvo rekommenderar.
Ok... kanske 200-250 Nm kan räcka? Du ser på mina videos i den länkade tråden hur det funkar om man kör med 340 Nm - momentan lossdragning, där hade jag 130 Nm draget med momentnyckel innan vintersäsongen.
 
O O skrev:
Fast det var inte det som var frågan.
Nej precis som ditt svar att man bör ha något som klarar 300Nm för att lossa. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.