Funderar på att köpa en batteridriven borrhammare.
Är det någon som har erfarenhet/rekomendaktion om sådan.

Jag skulle rösta på Bosch 36v lithium ion. Lika stark som en vanlig nätdriven 3 kilos hammare. Ganska prisvärd om man jämför med t.ex. Hilti.

Kör själv med makitas 18vn borrhammare (inte slagborren alltså). Jag tycker den är kanonbra. Smidig och gör alltid sitt jobb. Men det gäller säkert de flesta proffsmärken, så det som avgör iaf för mig är mina andra batterimaskiner. Grymt smidigt att ha samma batterier och laddare till flera maskiner. En bra grej är dessutom att i alla fall makita ger möjlighet att köpa maskiner utan batteri och laddare mycket billigare om du redan har laddare och flera batterier. Kanske nått att tänka på? Du kanske redan har en skruvdragare eller dyl av något märke?

har en makita borrhammare som är kombinerad skruvdragare borrmaskin och borrhammare och den är kass att borra i betong med. en sladd buren maskin för 200 pix är bättre.

(makita maskinen är den som ingår i LXT 700 paketet)

i övrigt så tycker jag att makitas maskiner är grymma och kan verkligen rekomedera dem!

josa100 skrev:
har en makita borrhammare som är kombinerad skruvdragare borrmaskin och borrhammare och den är kass att borra i betong med. en sladd buren maskin för 200 pix är bättre.

i övrigt så tycker jag att makitas maskiner är grymma och kan verkligen rekomedera dem!
Men har den maskinen verkligen en borrhammarfunktion? Är det inte bara en slagborr? Jag har mycket goda erfarenheter av makitas 12V borrhammare, inte för att de går att jämföra med en 230V men iallafall.

På jobbet har jag en Milwaukee 28v borrhammare som jag är svinnöjd med, den har bilfunkton också om man nu behöver det.
Man fick med en vanlig snabbchuck så jag använder knappt sladdmaskinen länge.

josa100 skrev:

Som sagt var är väl det bara en slagborr. Går verkligten inte att jämföra. En slagborr är kass att borra betong med.
Just därför som jag bla förtydligade att det inte var slagborren jag har utan just borrhammaren.

Den dedikerade borrhammaren tycker jag är kanon.

Äpplerum skrev:
På jobbet har jag en Milwaukee 28v borrhammare som jag är svinnöjd med, den har bilfunkton också om man nu behöver det.
Man fick med en vanlig snabbchuck så jag använder knappt sladdmaskinen länge.
Denna skulle jag lägga mina pengar på...

Lägger en röst på Bosch där, det lilla jag provat dem så ser jag dem som mer än bra. De slår inte en Hilti men det gör i och för sig inget *S*
Sen är jag nog lite färgad, jag kör mestadels Elu, DW, Hilti och Bosch så det är mellan dem som jag kommit åt att jämföra.

/Kent

Tack för svaren!
Jag har en Festool skruvdragare, är det någon som vet om de har någon bra borrhammare.
Vi hade en röris hemma som borrade ett hål genom väggen han tyckte att dewalt hade bäst maskiner.
Vad tror ni om Dewalten.

Vågar man köpa begagnade med tanke på batterislitage och att maskinenrna utvecklas.
Är det värt att lägga lite extra för att få en ny?

Då jag köpte skruvdragaren så var det lite jobbigt att lägga ut 4000:- men nu i efterhand så är jag jätteglad att jag köpte den.

Hur mycket ska du använda den? Är du säker att du behöver en med batteri?

Det kan vara lite "farligt" att köpa begagnade proffs maskiner, de kan ha levat ett tufft liv. Ofta byts de ju ut när batterierna börjar bli kassa.

magnusss skrev:
Tack för svaren!
Jag har en Festool skruvdragare, är det någon som vet om de har någon bra borrhammare.
Vi hade en röris hemma som borrade ett hål genom väggen han tyckte att dewalt hade bäst maskiner.
Vad tror ni om Dewalten.

Vågar man köpa begagnade med tanke på batterislitage och att maskinenrna utvecklas.
Är det värt att lägga lite extra för att få en ny?

Då jag köpte skruvdragaren så var det lite jobbigt att lägga ut 4000:- men nu i efterhand så är jag jätteglad att jag köpte den.
Festool har inga borrhammare. Närmaste är i så fall Protool, som om jag har förstått det rätt har samma ägare, och liknande filosofi som festool, fast med maskiner mer för bygg än finsnickeri. Jag vet dock inte hur protools kvalite egentligen är, har aldrig sett en sådan i verkliga livet.

Jag är inte så förtjust i dewalt. De har ett par bra prylar, som om jag har förstått det rätt är identiska med eller baserade på gamla elu-grejor, men i övrigt tycker jag att det inte är så bra grejor.

Har köpt hus så det blir ganska mycket skruvande och borrande.
Köpte en Jula bilhammare som höll i några dagar och har även köpt skruvdragare för 299kr som började brinna när jag skruvade golvgips, plasten smälte och jag kastade ut den i snön.
Ibland lönar det sig att köpa bättre maskiner.

Jag kanske inte måste ha sladdlös men det känns bekvämt, man vet aldrig när man står på uppe på taket mm.

Skall nu borra ett hål genom en yttervägg av betong/sten så en bra borrhammare är önskvärt.

Har du betongtak? Är det betongväggar du har? I vanliga fall byggar man ju inte en villa i betong.

Jag skulle nog föredra en vanlig borrhammare. Jag har haft sladdlös innan, men valde att byta ut den till en vanlig. Du får mer kraft och behöver inte tänka på att ladda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.