7 246 läst · 23 svar
7k läst
23 svar
Äktenskapsförord - dödsfall/skilsmässa
Sida 1 av 2
Hej!
Jag och min sambo går i tankarna att gifta oss med syfte att skydda varandras framtid vid ett eventuellt dödsfall, vi har ett gemensamt barn som vi inte vill skall ärva innan vi båda har gått bort.
Har tidigare (för några år sen) vart i kontakt med jurist som hjälpte till med att skriva ihop nedan äktenskapsförord enligt dåvarande önskemål som vi nu ev. önskar modifiera.
Fråga: Vi önskar ändra nedan så att vi ärver varandra vid dödsfall men vid en eventuell separation skall våra ägor vara enskilda. Behövs det göra några ändringar? Eller ärver gifta varandra vid dödsfall oavsett?
Jag och min sambo går i tankarna att gifta oss med syfte att skydda varandras framtid vid ett eventuellt dödsfall, vi har ett gemensamt barn som vi inte vill skall ärva innan vi båda har gått bort.
Har tidigare (för några år sen) vart i kontakt med jurist som hjälpte till med att skriva ihop nedan äktenskapsförord enligt dåvarande önskemål som vi nu ev. önskar modifiera.
Fråga: Vi önskar ändra nedan så att vi ärver varandra vid dödsfall men vid en eventuell separation skall våra ägor vara enskilda. Behövs det göra några ändringar? Eller ärver gifta varandra vid dödsfall oavsett?
Undertecknade, vilka ämnar ingå äktenskap med varandra, förordnar genom detta äktenskapsförord följande.
1. Förordnanden gällande XY egendom
All egendom XY nu äger, och i framtiden kan komma att förvärva, ska vara enskild egendom, i vilken den andra maken inte äger giftorätt. Eventuell avkastning av egendomen ska vara enskild egendom.
2. Förordnanden gällande XX egendom
All egendom XX nu äger, och i framtiden kan komma att förvärva, ska vara enskild egendom, i vilken den andra maken inte äger giftorätt. Eventuell avkastning av egendomen ska vara enskild egendom.
3. Lagval
I förmögenhetsrättsliga förhållanden som rör vårt äktenskap, däribland vid eventuell bodelning, och i frågor som rör detta äktenskapsförords tolkning och giltighet, ska svensk lag tillämpas. Valet av svensk lag ska inte endast ha framåtsyftande verkan, utan även tillämpas på sådana förmögenhetsförhållanden som uppstått innan dess att detta avtal ingåtts.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 727 inlägg
Äktenskapsförordet påverkar hur en bodelning skall ske.
Bodelning görs i princip i två fall. Antingen vid en skillsmässa. Då får alltså respektive part ut det som enl. äktenspasförordet är enskild egendom. Den egendom som inte är enskild delas 50/50.
Vid ett dödsfall gör man först en bodelning där dödsboet och den efterlevande får sin resp. enskilda egendom utdelad. Resten delas.
Så långt ingen skillnad. Men sedan skall någon ärva det som finns i dödsboet. Finns bara gemensamma barn så ärver den efterlevande allt med "fri förfoganderätt". Och då spelar det ingen roll att en del av egendomen som skall ärvas är enskild egendom. Man får alltså tillgångarna men med viss begränsning. Man får ex., inte testamentera bort den del man ärvt med förfoganderätt. Barnen får senare ut det som efterarv, när den efterlevande dör.
Allt detta under förutsättning att det inte finns testamente som ändrar saker eller särkullsbarn som får ut sitt arv direkt behöver inte vänta på efterarv.
Bodelning görs i princip i två fall. Antingen vid en skillsmässa. Då får alltså respektive part ut det som enl. äktenspasförordet är enskild egendom. Den egendom som inte är enskild delas 50/50.
Vid ett dödsfall gör man först en bodelning där dödsboet och den efterlevande får sin resp. enskilda egendom utdelad. Resten delas.
Så långt ingen skillnad. Men sedan skall någon ärva det som finns i dödsboet. Finns bara gemensamma barn så ärver den efterlevande allt med "fri förfoganderätt". Och då spelar det ingen roll att en del av egendomen som skall ärvas är enskild egendom. Man får alltså tillgångarna men med viss begränsning. Man får ex., inte testamentera bort den del man ärvt med förfoganderätt. Barnen får senare ut det som efterarv, när den efterlevande dör.
Allt detta under förutsättning att det inte finns testamente som ändrar saker eller särkullsbarn som får ut sitt arv direkt behöver inte vänta på efterarv.
Redigerat:
Tack, om jag förstår din text rätt så blir scenariot enligt följande:H hempularen skrev:Äktenskapsförordet påverkar hur en bodelning skall ske.
Allt detta under förutsättning att det inte finns testamente som ändrar saker eller särkullsbarn som får ut sitt arv direkt behöver inte väta på efterarv.
dödsfall = min sambo ärver mig trots enskild egendom och vårat gemensamma barn ärver när båda har gått bort.
Skilsmässa = vi erhåller det vi har skrivit enligt äktenskapsförord.
Medlem
· Stockholm
· 4 036 inlägg
Hej.
Hur gamla är ni?
Finns fler/kommer fler barn som kan krångla med detta upplägg?
/W
Hur gamla är ni?
Finns fler/kommer fler barn som kan krångla med detta upplägg?
/W
Vi är ca 40år, då vi har en enkel familjesituation just nu så tänkte jag att äktenskapsförord enligt ovan räcker för oss, vi har endast ett gemensamt barn och inga särkullbarn osv. Om det skulle ske förändringar som komplicerar situationen kommer jag gå till en juristWorkingclasshero skrev:
Var mest osäker på huruvida äktenskapsförord fungerade med den sk "fri förfoganderätt" som jag fick lära mig att det hette precis
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 095 inlägg
Det @hempularen skrev gäller om ni gifter er och registrerar det äktenskapsförord du klistrat in. Så länge ni bara är sambo ärver ni inte varandra, och vid separation delas endast det gemensamma bohaget och bostaden, övrig egendom ingår inte i bodelningen och ni får behålla era respektive saker och pengar. Det verkar inte som om ni i dagsläget har varken samboavtal eller testamente som säger något annat?B Baron Von Helsing skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 727 inlägg
En sak jag har funderat över i samband med en sådan här frågeställning, som gärna någon med bättre juridiska kunskaper kan få reda ut:
Antag att den efterlevande "A" ärver 9 milj med fri förfoganderätt, och har 1 milj själv. Och antag att personen "A" gifter om sig efter några år. Och sedan avlider, inga nya barn. I den bodelning som då skall ske, så antar jag (men kan ha fel) att beloppet som skall bodelas till det dödsboet skall utgöra dels det som finns med fri förfoganderätt, dels hälften av giftorättsegendomen från det andra äktenskapet? Att det man har med sig in i form av egendom med fri förfoganderätt blir en form av enskild egendom?
Alternativet skulle ju vara att egendomen med fri förfoganderätt som barnen skall ärva som efterarv automatiskt blir halverat (med antagande att det är mycket i förhållande till giftorätts godset) om den efterlevande gifter om sig.
Antag att den efterlevande "A" ärver 9 milj med fri förfoganderätt, och har 1 milj själv. Och antag att personen "A" gifter om sig efter några år. Och sedan avlider, inga nya barn. I den bodelning som då skall ske, så antar jag (men kan ha fel) att beloppet som skall bodelas till det dödsboet skall utgöra dels det som finns med fri förfoganderätt, dels hälften av giftorättsegendomen från det andra äktenskapet? Att det man har med sig in i form av egendom med fri förfoganderätt blir en form av enskild egendom?
Alternativet skulle ju vara att egendomen med fri förfoganderätt som barnen skall ärva som efterarv automatiskt blir halverat (med antagande att det är mycket i förhållande till giftorätts godset) om den efterlevande gifter om sig.
Moderator
· Stockholm
· 52 727 inlägg
Detta antar jag är ett äktenskapsförord som ni ordnat tidigare inför giftemål, som kanske blivit uppskjutet? För det blir irrelevant så länge ni är sambo.B Baron Von Helsing skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 727 inlägg
Formuleringen om lagval misstänker jag att man kan behöva se över. Jag har för mig att det relativt nyligen ändrades i lagen just om hur arv skall hanteras om man ex. flyttar och bosätter sig i annat EU land, men fortsätter att vara svensk medborgare. Kan vara läge att undersöka om det kan påverka hur den klausulen är skriven hos er.
Tack för era svar! Vi har i dagsläget ett skrivet samboavtal, det skrevs innan vi fick barn.
Nu vill vi bara säkerställa att den ena parten ej ska behöva köpa ut vårat barn och av den anledningen ev. inte kunna bo kvar vid ett ev. dödsfall. Därav giftemål
Nu vill vi bara säkerställa att den ena parten ej ska behöva köpa ut vårat barn och av den anledningen ev. inte kunna bo kvar vid ett ev. dödsfall. Därav giftemål
Biologiska barn får vänta på sitt arv tills föräldrarna är döda. Det är särkullbarn som kan kräva sin laglott när föräldern dör och då kan det bli bekymmersamt för den överlevande parten som kan tvingas sälja boendet om det inte finns ekonomi att lösa laglotten.B Baron Von Helsing skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 095 inlägg
Termen är gemensamma barn. Om föräldrarna är sambo utan testamente ärver de gemensamma barnen den döda förälderns personliga egendom samt halva samboegendomen (gemensam bostad+bohag) direkt.A Abies koreana skrev:
/Legitimerad forum-autist
Har inget att tillföra när det gäller juridiken, men ett annat sätt att säkra framtiden för varann är ju att ta livförsäkringar med varandra som förmånstagare.