21 907 läst · 36 svar
22k läst
36 svar
Vad gäller om man tar el från fruns hus till mitt eget hus.
Ska bli intressant att se hur detta kommer vara hållbart när man kan ta hushållsel från bilbatteri V2G. Då bryts monopolet 🤪J Josth skrev:
Det nya undantaget gäller inte bara "i första hand", utan enbart för mindre nät avsedda att dela lokalt producerad el.J Josth skrev:Det har nyligen kommit nya regler i ellagen för delning av el men det är i första hand med tanke på att dela el om man har solceller. Energimarknadsinspektionen avgör om man kan få undantag från nätkoncessionen. [länk]
"Om en elledning sträcker sig över flera fastigheter behöver dessa fastigheter ha identiska ägarförhållanden för att kunna omfattas av undantag enligt 6 § IKN-förordningen. Enligt Ei:s praxis ska det ska vara samma innehavare av ledningen och av området där ledningen sträcker sig."
I dagsläget finns det bara två fall där det skulle kunna vara tillåtet att överföra el mellan privata fastigheter - För att dela på lokalt producerad el och för att överföra el till din egen elbilsladdare på en intilliggande fastighet.
Jag är inte helt övertygad om att elbolagen har monopol.J Josth skrev:
En bekant till mig har vatten kvarn med vattenrätt sedan urminnes tider och dom har 3 fastigheter "bostäder" kopplade på samma generator.
Det finns ingen el från det lokala elnätet överhuvudtaget så var det för några år sedan i alla fall hos dom.
Nackdelen de hade var att dagtid när man körde kvarnen så va de ingen ström i fastigheterna då generator inte fick vara större än 49kw pga att ej räknas som elproducent men som sagt de var några år sedan 10kanske!
Bästa svaret
H Hassans skrev:Det är två fastigherer bredvid varandra, i dag tar vi el från fruns elcentral till min elcentral, inga stridigheter oss emellan,, men vad säger elbolaget, det har varit så här ca: 20 år, elfirman sa att är fastigheterna inom familjen är det ok, men nu kanske en fösäljning ev närmar sig pga ålder bl a, nån som har nån bra ide hur lösa detta.
Måhända blandar TS ihop "fastighet" med "byggnad"?J Josth skrev:
Tack för denna upplysning, mycket användbart.Hannuse skrev:Kan bara säga vilken egen erfarenhet jag har i detta som nätägare, eftersom jag har varit inblandat i ett tiotal fall när det har varit på detta sätt.
Rent krasst så är det inte något problem, förrän det sker ägarbyten/delning mellan fastigheterna.
Det blir ju ett eget fungerande IKN nät mellan husen, och när det är samma ägara, då är det svårt att veta att den ens finns.
Men vid delning/försäljning då uppstår problematiken, och då brukar vi hantera det som en vanlig nyanslutning, och det blir i regel den lägsta anslutningsavgiften, det ska trots allt grävas en serviskabel eftersom vi inte vill ta över den kabel som vi ej har förlagt, den blir ju vårat ansvar sedan.
Men jag har inte varit med om att detta har uppdagats vid nybyggnationer, då skulle man kanske se på det på ett annat sätt.
Allting jag har varit inblandad i har varit gamla fastigheter, där det har byggts till för länge sedan.
Så, ingen polisanmälan eller andra hårda efterspel, utan vi har bara löst det i samförstånd.
Det har till och med funnits så kallade "sågverksanslutningar", där markägaren kunde koppla in sitt lilla sågverk direkt i ett skåp på stolpen, omätt, en goodwill som kunde finnas förr i tiden.
Dessa får vi inte ha längre, och de är troligvis borta vid det här laget.
J Josth skrev:
Imin Rudenlöv skrev:
Det spelar ingen roll om byggnaderna står på samma eller olika fastigheter. Är det två bostadshus så ska dom ha varsitt abonnemang enligt dagens regler (samma regler gällde för 20 år sedan...). Undantaget tillåter bara att el överförs från ett bostadshus till andra byggnader som inte är bostadshus.
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...7215-om-undantag-fran-kravet-pa_sfs-2007-215/
Medlem
· Stockholms
· 164 inlägg
Intressant, nu blir man ju nyfiken på vad ett bostadshus är. Jag trodde att ett attefallshus är ett bostadshus, men tydligen är det inte det.useless skrev:
Gäller det även då exempelvis en gäststuga.useless skrev:Det spelar ingen roll om byggnaderna står på samma eller olika fastigheter. Är det två bostadshus så ska dom ha varsitt abonnemang enligt dagens regler (samma regler gällde för 20 år sedan...). Undantaget tillåter bara att el överförs från ett bostadshus till andra byggnader som inte är bostadshus.
6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.
[länk]
Den är ju ändå tänkt som boende.
Det kan det vara. Ett attefallshus kan vara antingen en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus. Så det beror på vad du uppgav i bygganmälan och vad huset är avsett att användas till.M mumiemonstret skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/#h-2
En stor orsak till förvirringen och oklarheterna tror jag är att det är helt olika lagrum som reglerar fastigheter, byggnader och elkoncession.
Lagarna som reglerar elkoncession struntar i jordabalkens fastighetsbegrepp och PBL's defintioner av olika byggnader och anläggningar. I reglerna för nätkoncession och dess möjliga undantag nämn knappt ordet 'fastighet' alls - Inte heller finns begreppen komplementbyggnad, gäststuga, fritidshus i dessa regler.
Det enda som nämns som skulle kunna översättas till dessa begrepp är "bostad" och "i omedelbar närhet".
Så rent krasst spelar det ingen roll om två närliggande byggnader står på samma eller olika fastigheter. Inte heller spelar det någon roll under vilka bygglovsregler en byggnad är uppförd - Antingen är det en bostad eller inte.
Lagarna som reglerar elkoncession struntar i jordabalkens fastighetsbegrepp och PBL's defintioner av olika byggnader och anläggningar. I reglerna för nätkoncession och dess möjliga undantag nämn knappt ordet 'fastighet' alls - Inte heller finns begreppen komplementbyggnad, gäststuga, fritidshus i dessa regler.
Det enda som nämns som skulle kunna översättas till dessa begrepp är "bostad" och "i omedelbar närhet".
Så rent krasst spelar det ingen roll om två närliggande byggnader står på samma eller olika fastigheter. Inte heller spelar det någon roll under vilka bygglovsregler en byggnad är uppförd - Antingen är det en bostad eller inte.
Jag tolkar de nya reglerna som att EI kan ge tillstånd för t.ex. två närliggande villor på olika fastigheter att dela på lokalt producerad el genom ett internt elnät MEN det kräver att BÅDA villorna OCKSÅ samtidigt har en ordinarie elnätsanslutning och abonnemang hos elnätsbolaget. Det räcker inte att bara ena villan har en anslutning till det allmänna el-nätet.