K
S Snikhol skrev:
Ja, men du får ju köpa elen dyrare när du inte producerar. Du kanske möjligen får betala mindre än grannen när året summeras men du är fortfarande förlorare.
Ja, om man räknar kWh in mot ut. Men uträkningen av vinsten är liiiiite mer komplicerad än så.....
 
S
D djac skrev:
Det är en konsekvens av andra subventioner, utan dessa hade priserna varit väsentligt högre och då hade ex solceller aldrig behövts subventioneras, de hade funnits överallt mycket tidigare.
hm… det där får du nog utveckla. Vilka subventioner menar du har startat hela obalansen?
 
S
K Klacken skrev:
Ja, om man räknar kWh in mot ut. Men uträkningen av vinsten är liiiiite mer komplicerad än så.....
Vänder på det. Hur blir du en ”vinnare” på höga elpriser?
 
K
S Snikhol skrev:
Vänder på det. Hur blir du en ”vinnare” på höga elpriser?
Det har utretts i andra trådar i all oändlighet.
 
S
K Klacken skrev:
Det har utretts i andra trådar i all oändlighet.
OK, köper det. Så länge man känner sig som en vinnare så är man väl det antar jag 🙂
 
K
S Snikhol skrev:
OK, köper det. Så länge man känner sig som en vinnare så är man väl det antar jag 🙂
Själv köper jag fonder för det belopp som som elen annars skulle kostat. (Utan solceller).
Vad gör du själv som sänker dina driftkostnader på huset?
 
S
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Elnätsbolagen gör vad de kan för att skylla ökade elnätskostnader på privata solcellsägare, om detta stämmer (helt orimligt enligt mig) så finns det en samhällsekonomisk poäng med batterier kopplade till dessa anläggningar.

Tibber skickar för övrigt ut beräkningar där HomeVolt ska återbetalas på 3,5 år - detta baserat på tidigare års priser för stödtjänster. I verkligheten finns det absolut ingenting som pekar på 3,5 utan snarare 12-15 år. Så privatekonomiskt är det absolut ingen höjdare, batterier och solceller är nischprodukter som man skaffar för att det är kul och för att man har råd. Pengar växer bättre på börsen och batteriförsäljare ljuger sina kunder rätt upp i ansiktet, jag hade skämts om jag jobbade på ett sådant företag.

Målet för stat och näringsliv verkar vara att mangla pengar ur villaägare genom subventioner, glädjekalkyler och höjda avgifter. Jag antar att det finns någon samhällsekonomisk vinst i att man håller på så.
Nätbolagen har drivit på utvecklingen. Det tvingar fram investeringar i näten som i sin tur höjer kapitalbasen som de får basera sin nätavgift på. Många nätägare har avskrivna anläggningar som ändå funkar prima men inte bidrar så mycket till kapitalbasen.
Perfekt då att motivera ombyggnationer med att ”det krävs” för solpanelerna.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Lugna ner dig, mitt svar var riktat till en annan persons påståenden men du bröt dig in och hamnade i korselden. Shit happens
OK, sorry for the shit
 
  • Älska
Snikhol
  • Laddar…
S
K Klacken skrev:
Själv köper jag fonder för det belopp som som elen annars skulle kostat. (Utan solceller).
Vad gör du själv som sänker dina driftkostnader på huset?
Eldar.
 
S Snikhol skrev:
Nätbolagen har drivit på utvecklingen. Det tvingar fram investeringar i näten som i sin tur höjer kapitalbasen som de får basera sin nätavgift på. Många nätägare har avskrivna anläggningar som ändå funkar prima men inte bidrar så mycket till kapitalbasen.
Perfekt då att motivera ombyggnationer med att ”det krävs” för solpanelerna.
Man skulle vara nätägare, måste vara skönt att ha monopol och kunna göra vad fan man vill.

- I runda 1 har de sålt och marknadsfört statligt subventionerade solpaneler mer aggresivt än någon annan. De har redan en ofrivillig kundbas att nå ut till.

- Nu, i runda 2 höjer man avgifterna, indirekt för att det är för mycket solpaneler som "bidrar till instabilitet".

- I runda tre kommer man installera och marknadsföra statligt subventionerade batterier som kan parera deras höjda nätavgift. De enda som garanterat kommer tjäna pengar på detta är just installatör och leverantör, d.v.s. nätägaren ännu en gång. Alla andra inblandade tar ekonomiska risker.
 
  • Ledsen
Snikhol
  • Laddar…
S
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Man skulle vara nätägare, måste vara skönt att ha monopol och kunna göra vad fan man vill.

- I runda 1 har de sålt och marknadsfört statligt subventionerade solpaneler mer aggresivt än någon annan. De har redan en ofrivillig kundbas att nå ut till.

- Nu, i runda 2 höjer man avgifterna, indirekt för att det är för mycket solpaneler som "bidrar till instabilitet".

- I runda tre kommer man installera och marknadsföra statligt subventionerade batterier som kan parera deras höjda nätavgift. De enda som garanterat kommer tjäna pengar på detta är just installatör och leverantör, d.v.s. nätägaren ännu en gång. Alla andra inblandade tar ekonomiska risker.
Ja det är sorgligt. Och alla kommuner som sålde sina nätbolag, gjorde förmodligen sin sämsta affär någonsin där på 90-talet.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Vänder på det. Hur blir du en ”vinnare” på höga elpriser?
Vinnare är nog inte rätt ord. Men utfallet av den enskilda investeringen (solceller) förbättras. T ex gick den rörliga nätavgiften upp 8% den 1 oktober. Det ger en ökad intäkt i kalkylen. Så även om elpriserna går upp. Vi som kalkylerat på en mer professionell nivå tittar inte bara i nuet utan på en längre horisont. För egen del ligger jag plus/minus noll på mina solceller. Då inkluderar jag 10 års avskrivning och en kalkylränta motsvarande bankens 3 mån rörliga. Om jag utökar kalkylen till >10år så ser jag en årlig intäkt >10% från år 11. En kvalificerad gissning är att det blir bättre än så.
BTW så har jag upptäckt ett fel i min kalkyl. Har värderat egen förbrukning av solel till säljpris. Det blir fel. Säljpris består till störst del av priset mitt på dagen, men en betydande del av egenförbrukning sker morgon och kväll då priset är högre. Mäter nu egenförbrukning och intäkt timme för timme. När jag fått litet mer data så får jag uppdatera kalkylen. Blir inte superstor skillnad, men det blir ändå åt rätt håll.
Egenförbrukningen har också ökat något.
Enstaka dagar har det faktiskt varit lägst pris på dagen vilket inneburit att en något större del av förbrukningen flyttat från natt till dag. Ytterligare ökad intäkt i kalkylen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
lilytwig lilytwig skrev:
Vinnare är nog inte rätt ord. Men utfallet av den enskilda investeringen (solceller) förbättras. T ex gick den rörliga nätavgiften upp 8% den 1 oktober. Det ger en ökad intäkt i kalkylen. Så även om elpriserna går upp. Vi som kalkylerat på en mer professionell nivå tittar inte bara i nuet utan på en längre horisont. För egen del ligger jag plus/minus noll på mina solceller. Då inkluderar jag 10 års avskrivning och en kalkylränta motsvarande bankens 3 mån rörliga. Om jag utökar kalkylen till >10år så ser jag en årlig intäkt >10% från år 11. En kvalificerad gissning är att det blir bättre än så.
BTW så har jag upptäckt ett fel i min kalkyl. Har värderat egen förbrukning av solel till säljpris. Det blir fel. Säljpris består till störst del av priset mitt på dagen, men en betydande del av egenförbrukning sker morgon och kväll då priset är högre. Mäter nu egenförbrukning och intäkt timme för timme. När jag fått litet mer data så får jag uppdatera kalkylen. Blir inte superstor skillnad, men det blir ändå åt rätt håll.
Egenförbrukningen har också ökat något.
Enstaka dagar har det faktiskt varit lägst pris på dagen vilket inneburit att en något större del av förbrukningen flyttat från natt till dag. Ytterligare ökad intäkt i kalkylen.
Det är bra, du är intresserad och har koll. Tänker inte ifrågasätta resonemanget gällande det privatekonomiska. Solceller är inte pengar i sjön, sen kan man vrida och vända på exakt hur stor lönsamheten är.
Min negativa inställning till solel beror på andra aspekter.
 
S
Solceller är möjligen en hedge mot höga elpriser, dagtid sommartid tidig vår/höst. Så tror man på det, Kbk. Oavsett spar man ju in energiskatt och överföringsavgift på egenanvänd el.

Hembatterier= värdelöst som arbitrage och stödtjänst, mindre dåligt för att använda mer egenproducerad el.
De skulle kunna vara bra för att dämpa effekttoppar i syfte att sänka sin nätavgift…. Men fortfarande för dyra i inköp. Trots bidrag.
 
Solpaneler är rätt billiga att köpa om man inte har behov av att sälja elen utan kan tänka sig att bara göra värme av den (eller om man vill koppla dem till ett batteri). Man kan om man letar få nya paneler på drygt 400 W för 700 kr. Fyra sådana paneler i serie levererar runt 120 V och 13-16 A (som bäst). Sätt dessa på en 120 V elpatron och värm varmvatten, pool etc och det blir faktiskt rätt billig värme då du slipper skatta för värmen.

Man kan exempelvis skaffa sig sju-åtta paneler och koppla till en varmvattenberedare med mekanisk termostat på, denna kopplas till inkommande vatten på den vanliga VV-beredaren. Bara för att ge ett ytterst enkelt exempel på hur de kan användas.
 
  • Gilla
Snikhol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.