H Huaooja skrev:
Menar du att du tar en utdelning på 204k med den årslönen?! Det tror jag SKV vill ta en närmare titt på
Förenklingsregeln, för inkomståret 2024 är schablonbeloppet 204 325 kronor.
På det beloppet betalar man 20% i skatt.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Menar du att du tar en utdelning på 204k med den årslönen?! Det tror jag SKV vill ta en närmare titt på
Shablon, så det har ints skv någon åsikt om. On med 0:- i lön. Men tas av bolagetd framskattafe medel. Över det krävs dock inkomstbaserade kriterier.

I övrigt känner jag igen kommentarerna från när man inte har en aning om vad driva företag innebär.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ang det här med hantverkare och helger, ringde en röris idag för jag saknade en koppling.
Han svarade efter några signaler, jag bad om ursäkt för att jag ringde en lördag, inga problem vad kan jag hjälpa dig med.
Frågade efter kopplingen och han gick ut i bilen och kollade och jo det finns, kommer direkt svarade jag.
Så ja jag vet inte om han också var ett undantag 🙂
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Och tror du någon vill vara ensam ägare av ett bolag utan kanske ngn nämnvärd buffert och plocka ut den minimala ev utdelning som den lönen ger? Bara idiotiskt att skriva en sån sak för ingen startar ett företag och nöjer sig med det. Att ta en anställning är bra mycket smartare än att driva ett företag på d viset.
Ditt inlägg gör bara att ännu fler vilsna BH medlemmar tror att de som driver företag enbart lurar dom.
Som anställd har du en buffert på ca 3 månader, ibland mer ibland mindre. Men definitivt inte mer första året, förmodligen mycket mindre.
Vinst i bolaget är något som en anställd inte har alls. Så för att jämföra att vara anställd med att driva eget så tycker jag att hans jämförelse stämmer väldigt bra. Jag skulle säga att det är du som inte har koll alternativt vill försvara företagarnas timpriser antingen av just okunskap eller för att ”lura” kunderna.

Edit: Mojjen har ju heller inte ens nämnt andra fördelar… som massa möjligheter till skattelättnader och avdrag som en privatperson inte har.
 
P PHPersson skrev:
Som anställd har du en buffert på ca 3 månader, ibland mer ibland mindre.
Vad menar du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du?
Uppsägningstiden… det är den enda säkerhet man har.
Utöver A-kassa då som både anställd och egenföretagare kan ha om man vill.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.