12 422 läst · 54 svar
12k läst
54 svar
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Grymt bra service, en av ägarna kom ut i morse (lördag) och instruerade hur källaegrunden ska monteras. Det är service i världsklass
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Ska hyra lite diagonalen i morgon och förstärka hörn samt såga cellwallen på insidan där pevaplåtarna ska ligga. Gjutning tisdag!
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Gjorde en 3D-animering som ett första utkast när jag började skissa på bygglovet. En del saker som ändrat sig sen dess, men för den som är intresserad kanske kan få en bättre uppfattning om planlösning och rymt osv så finns en 3d-rendering.
Håll till godo!
Håll till godo!
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Fick gjuta själv, väggarna är på plats nu. Tyvärr small formen till kontreforten, men det är väl en smal sak att åtgärda viktigaste är att källarväggarna är gjutna!
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Tjära+membran+platon=Sant. I morgon gjuts garageplattan och återfyllnaden börjar försiktigt. Har satt upp 18 stycken pasodiagonaler som mothåll och byggt en ny form för kontreforten.
Redigerat:
Det är är ett väldigt intressant projekt att följa! Tack för att du dokumenterar!
Gärna mer detaljer om du orkar! 🤓
Gärna mer detaljer om du orkar! 🤓
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Har lagt ner dräneringsrören för källargrunden idag och börjat leda avloppsrör i riktning mot dit som LTA-pumpbrunnen ska grävas ner. Allt tar mer tid än man tror. Återfyllt försiktigt mot framsidan av källaren.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Hade riktig tur idag, påväg till byggarbetsplatsen då stod en betongbil på gatan och gjöt en swimmingpool, så jag sa att när dom är färdiga så kan dom komma till min tomt och hälla ut den överblivna betongen och göra rent pumpen där. Fick betong nog att gjuta utanför källaringången. Blir någon skalmur utanför källaren.
Har också fått lära mig hur man kör vält idag. Det var kul! Så I morgon börjar makadamiseringen där huset ska så.
Har också fått lära mig hur man kör vält idag. Det var kul! Så I morgon börjar makadamiseringen där huset ska så.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Har makadamiserat och börjat kratta ut flisen idag. Kanske kan börja bygga form på lördag. Måste jobba i morgon så blir inget mer gjort innan fredag.
Kommer bli en fin vy från partierna i vardagsrummet när det är klart.
Kommer bli en fin vy från partierna i vardagsrummet när det är klart.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Det härliga vädret är det slut på. Men jag roar mig trots att det regnar. sticker till Portugal på torsdag i en vecka så vore skönt att fått slängt ut hela grunden och cellplast så jag kan gräva ner den.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Har grävt lite avlopp och byggt lite grund, fick monterat vatten och värmefördelarskåp ikväll. Ska köra ett röj i morgon och försöka få med servicen. Därefter blir det ett uppehåll för min del på en vecka, åker till Portugal på torsdag. Här kommer lite bilder på grund och lergropar i alla fall