B
13th Marine 13th Marine skrev:
Ooooh, dedär har jag funderat på och kommit fram till är långt över min förmåga!
Samma här, jag tror det hade varit 10 gånger enklare för mig att sätta in en annan mätare (med vettig signalutgång) i serie med befintlig mätning...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R roke skrev:
Det är låga förbrukningar.

Sverigesnittet är 140 liter/person och dygn.
(51,1 m3 per år)
Då duchsr dom säkert flera gånger om dagen. Kanske vattnar i trädgården med dricksvatten
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det något annat sätt än att läsa av vattenmätaren och göra om det ett år senare?

Vatten man gör av med på andra ställen kan man knappast mäta på ett i praktiken rimligt sätt.
Jag har ingen vattenmätare. Men ungefär en hink vatten varannan dag 1,8 m³. Och eldriven trädgärdspump på sommaren. Räknar att jag använder 3m³ med den som max.

Ingen granne här har vattenmätare.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
187 kbm/året. Sjunkande då barnen flyttta ut.

Fotografen Fotografen skrev:
Dags igen, 51 m3. En femtiotvåårig tjurig gubbe och en katt.
Så var det dags igen, två veckor tidigare i år, 43 m3. En femtiotreårig tjurig gubbe och en katt.

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
53 m3 senaste året för hela hushållet. 2 vuxna och 1 barn samt en del vattning av odlingar när regntunnan inte räcker till.

Här blev det 115 kubik i år. Har haft ett sjå att få barnen att sluta duscha så länge.

DennisCA DennisCA skrev:
Här blev det 115 kubik i år. Har haft ett sjå att få barnen att sluta duscha så länge.
Jag har haft ett sjå med att få barnet att duscha 😆

• Haha
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
95 kbm/år inkl trädgård. Flitigt (mycket korttids)duschande efter bastu. Gumma med jycke.

Barn/barn under helgerna - då stiger el+vattenförbrukningen markant.

K
Kommunalt vatten 38 kbm/år, 1 person i huset. Eget brunnsvatten till vattning.
Från sept -23 till sept -24 har min räkning ökat med runt 400 kr med samma förbrukning.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Kommunalt vatten. Inte behövt vattna överhuvudtaget i år. Rekordlåg förbrukning som landar på 28 m3 för en person (och två katter).

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Attitudeswe
Runt 170m3/ år för 5 pers i villa.

Trädgård vattnas en del. 50% från regnutnna senaste åren...

Linjediagram jämför månadsvis vattenförbrukning för åren 2022-2024 i villa med trädgårdsbevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
N Nalleman64 skrev:
Kommunalt vatten. Inte behövt vattna överhuvudtaget i år. Rekordlåg förbrukning som landar på 28 m3 för en person (och två katter).
Oj, det var bra jobbat! Jag som tycker att jag är sparsam med vattnet...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F
Årets resultat, 98 kbm. Två vuxna, två tweens. Vattnar från regntunna för det mesta.

Flyttat och i nya huset har vi fördubblat vattenförbrukningen. Inga ändrade vanor..
Men har en nyare "smart" Bosch diskmaskin. Whirlpool tvättmaskin, ingen tork/tumlare.
Kvarnen för matavfallet ska ju ha vatten vilket är nytt.

Var den gamla Cylinda disk-&tvättmaskinerna vattansnålare än dagens moderna maskiner?

Ligger på drygt 16m3 per månad. Det duschas en hel del hemma kan tilläggas. På sommaren är vi dock mycket på landet och ca 4 veckor i fjällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.