Z Zodde skrev:
Om nöden kräver kan jag kanske ställa upp på

Det som imponerade här var att det var ett teams möte som lika gärna kunde avhållits måndag fm. (Så långt från akut/jour man kunde komma)

Då är mitt absoluta intryck att de allra flesta värdesätter sin fritid (helg) när uppgiften lika gärna kan lösas på vanlig arbetstid.
Jag är egenföretagare. Jag är ofta inne på kontoret på helgen, förbereder för att både jag och mina anställda skall få en effektiv vecka. Kan jag avhandla frågor som inte är direkt koppald etill arbete på fält på annan tid, så innebär det i praktiken direkt mer inkomst för mig. Möten genererar inga pengar, de är ett nödvändigt ont, som kan hacka sönder en dag. Så handlar det om en grupp småföretagre, som kan avhandla kortare frågor på ett helg teams, så är det värt rätt mycket. Annars sakll alal parter synka ihop, och störa arbetsdagen på en vardag när man är hos kund. Folk hatar om en hantevrakre står och pratar i telefon när de är hos dom. Då känner man sig lurad.

Allt med att driva företag är inte positivt. En av dom är att man inte alltid kan räkna all tid, offra lite helgtid, ha kortare, och mer sönderhackad semester. JAg ahde dock aldrig bytt bort det och gått tillbka som anställd. Men det är absolut inte för alla. Är man en strikt 7-16 person, som vill sätta upp 15min övertid, men gärna glömmer dgarna när man gick hem klockan 3, så är det inte rätt . Då sakll amn avra sntälld, helst i ett stort företag, eller inom det offentliga) .
PS detta är inte riktad mot någon specifik, utan min generella syn.
 
  • Gilla
Snikhol
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Låter som den målaren är nystartad och försöker bygga upp ett rykte. Så kan man inte driva företag långsiktigt om man vill lyckas.

Gamla bilar kostar också massa pengar att reparera, om hon dessutom har lågt timpris betyder det att hon antingen lever på att jobba mer än heltid eller inte har marginaler att laga sin bil. Oavsett vad är det inte hållbart att göra så :)
Tja, den här gången slog fördomarna fel😉
Hon har hängt med ett tag. Och har tillräckligt med kunder. Men hon har fått kritik för att vara för billig 😉

Vi kan konstatera att bil är ingen sparbössa oavsett vad man har för bil. Däremot är det en nödvändighet många gånger


H
 
S Snikhol skrev:
Nej, det är det inte.
Jo. 522.8.8…
 
D Dodger skrev:
Jo. 522.8.8…
Man löser det genom att inte sätta fast grejerna

522.8.8
Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter.
Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv kan också följa den kortaste möjliga vägen.

Diagram av kabeldragning i isolerad regelvägg med kopplingsdosor, apparatdosor, genomspikningsskydd och mantlad flerledarkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Man löser det genom att inte sätta fast grejerna

522.8.8
Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter.
Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv kan också följa den kortaste möjliga vägen.

[bild]
Nej. I mitt inlägg så skrev jag ”elrör”, inte kabel eller flexslang och elrören omfattas ju inte av det som du hänvisade till.
För övrigt så tror jag inte att många skulle lägga ner den extra mödan med avlastningar och spikskydd för att få dra slangar och kablar diagonalt i väggarna.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S
D Dodger skrev:
Jo. 522.8.8…
Det är inte Elsäkerhetsverkets föreskrifter du hänvisar till. Det är Svensk Standard.

Man behöver inte följa Svensk Standard.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Man behöver inte följa Svensk Standard.
Man har ett extra krav på sig om man väljer att inte göra det.

ELSÄK-FS2022:1
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterandestandarder eller andra bedömningsgrunder.

Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.

En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås.
Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
 
  • Gilla
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Man har ett extra krav på sig om man väljer att inte göra det.

ELSÄK-FS2022:1
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterandestandarder eller andra bedömningsgrunder.

Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.

En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås.
Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
Det är riktigt. Sen är det inte alla delar i Svensk Standard som omfattas av det s.k. förhandsbeskedet om godkännande heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kanske vet man då bättre hur man jobbar och hur de flesta hantverkare hos privatkunder jobbar..
Att du och dessa som dyker upp i trådarna upplever är ju sant men det är knappast repaesantivt för branschen, det görs 100 tusentals jobb och jag är övertygad om att merparten sköts bra och alla företag vi samarbetar ställer upp i ur och skur om dom har ställt till det hos någon kund..
Du har så rätt, har jobbat som företagare och ställt upp tom på julaftnar när kunder behövt hjälp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Man har ett extra krav på sig om man väljer att inte göra det.

ELSÄK-FS2022:1
1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada på grund av el.
Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterandestandarder eller andra bedömningsgrunder.

Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas.

En anläggning får vara utförd på ett sätt som helt eller delvis avviker från svensk standard under förutsättning att motsvarande säkerhet uppnås.
Om utförandet avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
D Dodger skrev:
Jo. 522.8.8…
För övrigt, jag håller med dig till 100% i att man bör bygga så. Men det är tillåtet att göra avsteg från standarden om man vet vad man håller på med och dokumenterar vad man gör. Precis som Dilato skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.