Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förr fanns Desivon i var mans stuga, hur många har det hemma idag? Till och med stavningen är tidstypisk, ser norskt ut med sitt S istället för C.
Hur tänker du nu? Tror du det skulle finnas Centivon och Millivon också 😁? Klart det stavas med S, det har med DESinfektion att göra...
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns även jos, vem stavar så idag?
Min farsa skrev "jågert" (yoghurt) på inköpslistan. Men det blev nog aldrig så mainstream att det kom in i SAOL. Cool stavning tycker nog jag. Man ska inte krångla till det. Norrmännen är bättre än vi på sånt, om man inte motar Olle i grind har man snart ett språk där, likt i franskan (och engelskan med för den delen), stavningen inte ger mycket vägledning för uttalet.
 
D Deltidslantisen skrev:
Eller när en hade skrapat upp sig i cykelvurpa. Värst var när mamma tog fram Salubrin.
Vad gnäller du för, du skulle varit med när mormor tog fram jodspriten....
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
8
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Som sagt, om hela fabriken hette jos, så lär namnet ha funnits. Ser inte klokt ut...

Arla stänger josfabrik
100 anställda i Alingsås berörs när Arla Foods samlar sin produktion av jos och fruktdrycker till anläggningen i Danmark.
Josfabriken i Alingsås stänger under 2008. Det är resultatet av Arla Foods senaste omorganisation där företaget flyttar all josproduktion till anläggningen i danska Ringe.


[länk]
Var läser du att fabriken hette jos? Jag ser bara att det var en josfabrik som tillverkade jos (juice-fabrik som tillverkade juice).

Börjar tvivla på att den någonsin sålts under nmnet jos. Möjligen att Konsum gjorde det med sitt blåvitt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Reklam var rolig en gång i tiden eftersom man inte utsattes ofrivilligt. Alla skyndade in på biografen för att inte missa REKLAMFILMEN, som ibland var mer underhållande än själva filmen.

Idag får man allergisk klåda när filmen (på tv, youtube etc.) avbryts för samma reklam, om och om igen.
Det….Det är en cab!!
 
  • Haha
Lilak
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Reklam var rolig en gång i tiden eftersom man inte utsattes ofrivilligt. Alla skyndade in på biografen för att inte missa REKLAMFILMEN, som ibland var mer underhållande än själva filmen.

Idag får man allergisk klåda när filmen (på tv, youtube etc.) avbryts för samma reklam, om och om igen.
Reklam för Juicy Fruit tuggummi med tropisk fruktsmak, kvinna i bikini under palm, text om smak och doft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Svenska Akademien i svensk ordbok, dock inte i Svenska Akademiens ordlista eller Svenska Akademiens ordbok. 🤔 Har någon annan någonsin använt den stavningen?

[bild]
Jos var ju den vedertagna stavningen ett tag vid 80-talets slut. Men anglofieringen tog fart då och gjorde att det snabbt vände tillbaka. Detta visar hur gammal jag är...
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jos var ju den vedertagna stavningen ett tag vid 80-talets slut. Men anglofieringen tog fart då och gjorde att det snabbt vände tillbaka. Detta visar hur gammal jag är...
Nåja, det var nog andra vindar som blåste också, som vände den stavningstrenden. Stavningar som mej, dej och sej vann också mark på 60- och 70-talen liksom dom istället för de/dem. Sje-ljuden var också på bordet, och säkert mycket annat.

Men det blev ingen stavningsreform, så de mer talspråksnära formerna tappade mark igen.
 
Maria T Maria T skrev:
Nu tvingas du nog förklara vad den där första manicken skulle vara bra för.
Jag har, bland mycket annat, arbetat på "kontor, men kan verkligen inte minnas denna figur
Instämmer, Salubrin var nog värre. Kunde vara mot insektsbett också.
Om du inte jobbat på ett kontor, där det gjordes ritningar, så har du troligen inte sett "manicken", som man använde för att ta bort felritade streck med. Ganska ofta behövdes det tas bort med bra precision och då fungerar inte ett vanligt suddgummi. Det hände även att mindre justeringar på redan "tuschade" ritfilmer, behövde göras.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nu tvingas du nog förklara vad den där första manicken skulle vara bra för.
Jag har, bland mycket annat, arbetat på "kontor, men kan verkligen inte minnas denna figur
Instämmer, Salubrin var nog värre. Kunde vara mot insektsbett också.
Jobbar med stadsplanering. Innan CAD tog över behövde de ibland sudda även tusch linjer på ritfilm, satt väldigt hårt. Ofta väldigt exakt så de använde suddmallar av tunn plåt.
 
  • Elektrisk suddmaskin använd inom stadsplanering, tillverkad av Aktiebolaget Harald Johnson, användes för att sudda tuschlinjer på ritfilm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jos var ju den vedertagna stavningen ett tag vid 80-talets slut.
Vedertaget vet jag inte. Minns det mer som ett övergående språkligt skönhetsfel likt ett idag omdebatterat könlöst pronomen.

Förkämpat av få högljudda men snart glömt av den stora massan.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Tugga Nisses tuggummi!
[länk]

Galenskaparna och After Shave har vi också glömt bort.
Aldrig!

De finns kvar i minnet och många av deras alster. Det poppar upp citat och låttexter allt som oftast, till familjens förtret 🤣
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Aldrig!

De finns kvar i minnet och många av deras alster. Det poppar upp citat och låttexter allt som oftast, till familjens förtret 🤣
Då testar jag en till på dig:
- "Jag har så ont i min högra häl!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.