spikplanka spikplanka skrev:
Kanske det t.om är mätfel antingen hos elbolagets infrastruktur eller i elmätaren?
Alfredo Alfredo skrev:
Vad alla krånglar till det. Slå på en grupp i taget och se när elmätaren blinkar loss. Med lite tur identifierar man orsaksgruppen inom några minuter.
Det är väl ungefär vad de flesta föreslagit. Saknas input från TS om hur denna felsökning gått så svårt komma vidare.
 
Ring elektriker, du behöver hjälp
 
F fsn skrev:
Om det inte nlev värme så får du gärna förklara vad det blev istället?
Kanske bara gick runt, runt, marsch på stället..;)
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag hade fel på en elpatron för några år sen, drog mängder av ström utan att ge nån värme.
Nån värme blev det ng allt ;-D

//
 
Hej,
Vet ej om det nämnts redan men i vissa elmätare kan man byta vy för att se hur mycket ampere som går genom mätaren per fas.

Om man sen slår av en säkring i taget borde man kunna se om värdena sjunker och utesluta vad som förbrukar mycket i huset.

Ett exempel.
(Ursäkta för dåliga bilder)
Detta är på L1 just nu för mig, 6.5A
Elmätares display visar förbrukning på L1 fas, 6.50 ampere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta på L2, 4.8A
Bild på en digital elmätare som visar strömstyrkan 4,86A på fas L2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta på L3, 19.3A, väldigt högt
Digital elmätare som visar strömstyrkan 19.32A på fas L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter jag slagit av säkringen till laddboxen för bilen. 4.3A
Bild av en elmätare som visar aktuell strömstyrka på 4,30 ampere för en av faserna efter att säkringen för laddboxen stängts av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var en skillnad på 15A ca 3.5kw
Detta kanske kan hjälpa att hitta vad som förbrukar så mycket i eran villa
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C carsai skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det är ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2.

Vår elförbrukning har legat på 4000 kwh per månad cirka och då har vi inte haft någon uppvärmning igång i huset.

Är det en skälig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.

Under mars-juni renoverade vi och låg på 3000-3300 kwh per månad cirka. Då hade vi ingen pool, spabad eller någon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per månad.

Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. Stämmer det?

Vill inte byta elavtal, har fortum idag och väldigt bra pris då en släkting jobbar där och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mätt.

Har ni några tips eller rekommendationer?
Hur gammalt är ditt hus? När du köpte ditt hus borde du ha fått en energideklaration som gav ett betyg mellan A till G. Vad var det för betyg?
 
Hur många barn/vuxna i familjen som badar och duschar? Att producera varmvatten är en av dom stora källorna till elförbrukningen, iaf hos mig. Hur gammal är bergvärmepumpen och hur är den inställd? Om det duschas mycket och den går på elpatron för att värma mycket vatten blir det hög förbrukning. Min första tanke var att det är en kombination av många saker; stort hus, pool, spabad (bastu kanske?), elslingor i badrum, elbilsladdare? osv osv som driver upp förbrukningen.

Eller så är det nåt som är galet... och då behöver du en elektriker.
 
C carsai skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det är ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2.

Vår elförbrukning har legat på 4000 kwh per månad cirka och då har vi inte haft någon uppvärmning igång i huset.

Är det en skälig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.

Under mars-juni renoverade vi och låg på 3000-3300 kwh per månad cirka. Då hade vi ingen pool, spabad eller någon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per månad.

Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. Stämmer det?

Vill inte byta elavtal, har fortum idag och väldigt bra pris då en släkting jobbar där och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mätt.

Har ni några tips eller rekommendationer?
Har 100m2 mindre med pool. Alt går på bergvärmen
Laddhybrid
1278kwh i september
Nåt känns fel, värms verkligen poolen med bergvärmepump?
I januari med -grader ligger jag på ca3000kwh
 
M MrDizzy skrev:
Ett ute spa brukar dra i storleken 250-500kWh / månad (beroende på spa temp o ute temp)
En uppvärmd pool drar 400-1000kWh / månad (beroende på pool temp o ute temp och typ av täckskydd)

Är det ett separat garage ?
Är uppvärmningen av garaget på via el-golvvärme eller el radiatorer så drar det massor med.
(och då kan en luft-luft värmepump vara en lösning som snabbt betalar sig)

min villa på 180kvm uppvärmd yta utanför Nrkp tog ca 700kWh inl hushållsel.
grovräknat du har dubbla ytan -> 1400kWh

Så tumme pekfinger : 300(spa) + 600(pool) + 1400(hus): ca 2300kWh oräknat garage , så 700 på det så har vi tagit i en bra bit. -> 3000kWh

Får inte ihop hur ditt hus ska kunna dra ca 4000kWh per månad.

Så nej, ca 4000kWh är inte en skälig förbrukning.

Min rekomendation:
1) be någon kolla på bergvärmepumpen så att den inte går på elpatron.
2) Tibber kan inte se vad det är som drar. De gör gissningar utifrån vad som normalt brukar dra, men är nått trasigt / felinställt kan de inte hitta det.
3) som @SirKnasen var inne på, köp en wifi-p1 mätare av något slag och koppla in i elcentralen.
4) Antingen skaffa verktyg o kunskap och mät upp elförbrukingen specefikt för spa och pool eller anlita en elektriker (dyrt) att mäta upp.
4b) för att få en tumme-pekfingervisning , så kolla elcentralen och slåav brytarna för en sak i taget i 2-3 timmar. Ditt hus drar i snitt 5.5kW/h så kollar du mätarställning och slår av tex pool, väntar en timme och kollar av mätarställning igen får du en grov uppskattning om hur mycket det du stängde av skulle dra.
På sommaren borde det inte bli dubbelt så mycket förbrukning bara för att huset är dubbelt så stort. Då spelar antalet personer mer roll. Fler omgångar, tvättmaskin, torktumlare, fler varma duschar osv. Den vanliga hushållselen blir inte högre pga ytan om inte värmen är på.
 
Vi spelar definitivt i olika divisioner.

Nyss lyckats med att sänka elförbrukningen vår - sommar - höst med ca 50 %.

D v s med dryga 12 kWh per dag.

Glad för detta.

- Hoppas TS sänker sin elförbrukning lika mycket procentuellt
 
Det är marijuanaodlingen.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
När vi gjorde av med 4500 kWh/mån så var det för att VVC var igång. Har du VVC? Inte osannolikt givet storleken?
Vad är VVC
 
A ansgar46 skrev:
Vad är VVC
Varmvattencirkulation. För att alltid ha uppvärmt vatten nära tappställena.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
C carsai skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det är ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2.

Vår elförbrukning har legat på 4000 kwh per månad cirka och då har vi inte haft någon uppvärmning igång i huset.

Är det en skälig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.

Under mars-juni renoverade vi och låg på 3000-3300 kwh per månad cirka. Då hade vi ingen pool, spabad eller någon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per månad.

Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. Stämmer det?

Vill inte byta elavtal, har fortum idag och väldigt bra pris då en släkting jobbar där och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mätt.

Har ni några tips eller rekommendationer?
Jag tycker också att något känns fel.
Jag var TL på en tennistävling i borgholm för många år sedan
Spelet drog ut på tiden och vi var tvugna att slå på lyset
En bana gick bra men när vi tände nästa gick propparna (huvudsäkringar tror jag det var)
Vi kunde ha en bana igång men inte två.
Det visade sig att det var en kortslutning mellan faserna och det gick massor med ampere genom dessa faser. (mer än 50 har jag för mig)
Så be en elektriker kolla om du inte kan göra det själv.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.