193 284 läst · 957 svar
193k läst
957 svar
Festool - Nya verktyg!
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Nu har produkterna kommit upp på hemsidan med priser och att dom kommer i oktober. Även ett justerbord till TKS80 finns, det såg riktigt trevligt ut, upp till 840mm klarar det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Halv trådkap men då tar mig friheten givet den pågende batterikampanjen.
Suktar efter en proaktiv uppgradering till min 10 år gamla TS55 (som fortfarande används flitigt) och en TSC 55 KEB med dubbla 5Ah för under 8 papp känns ju lockande. Tar mig dessutom in o batterieran där så att min HKC inte känner sig ensam...
Hur är det nu med hur snittet hamnar i förhållande till skenan mellan modeller med 2.2 och 1.8mm bred klinga. Tänker nu inte på finjusteringen man kan pilla med själv utan hur de är är grovt inställda ur systainer och om det är smartare än att en läpp som sågats med en 1.8 mm klinga inte kapas ytterligare om man kör ett snitt med sågen med 2.2mm klingan
Trodde FOG skulle ge mig svaret men gick bet där...
Suktar efter en proaktiv uppgradering till min 10 år gamla TS55 (som fortfarande används flitigt) och en TSC 55 KEB med dubbla 5Ah för under 8 papp känns ju lockande. Tar mig dessutom in o batterieran där så att min HKC inte känner sig ensam...
Hur är det nu med hur snittet hamnar i förhållande till skenan mellan modeller med 2.2 och 1.8mm bred klinga. Tänker nu inte på finjusteringen man kan pilla med själv utan hur de är är grovt inställda ur systainer och om det är smartare än att en läpp som sågats med en 1.8 mm klinga inte kapas ytterligare om man kör ett snitt med sågen med 2.2mm klingan
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Har klingorna lika tjock "plåtbit" och det bara är tänderna som skiljer så blir breddningen/smalningen symetrisk. Skiljer plåten som tänderna sitter på i tjocklek blir det breddning smalning mot sidan som du skruvar fast den mot, motsvarande plåtens skillnad. Så det är väldigt svårt att förutsäga exakt hur snittet kommer att träffa med de olika klingorna på samma såg.
Skulle säga att det är därför man behöver köra med nya remsor på skenan för att vara helt säker på hur snittet träffar om man byter fabrikat eller tjocklek på klinga.
Skulle säga att det är därför man behöver köra med nya remsor på skenan för att vara helt säker på hur snittet träffar om man byter fabrikat eller tjocklek på klinga.
Tyvärr inget svar på frågan, men, hur passar HKCn mot plastläppen?M myrstack skrev:Halv trådkap men då tar mig friheten givet den pågende batterikampanjen.
Vad avser du för kampanj?
Jag har kikat denna, men har ju varit aktiv bra länge:
https://www.rubart.de/index.php?product=10183996
Även relativt bra pris på 4Ah-batteri med T18+3 på köpet...
https://www.rubart.de/index.php?product=10184007
Har främst kört min HKC på en äldre FS-skena där läppen blivit utsatt för både det ena och det andra så precisionen på min observation hittils är lite sisådär. Har mestadels kört med en FSK-skena men när jag använt en FS har jag inte reagerat på att den smalare klingan på en HKC sitter närmare skenan så du renkapar läppen på nytt i alla fall. Frågan var väl om det var genomtänkt så att de olika klingoarnas bredd ändå var uttänkta att hamna perfekt kant i kant på skenan likväl.J JFrisk skrev:
FUG har ju lite tips om hur du kollar men jag har inte kommit så långt ännu om ingen här har svaret.
Är Rubart jag kollat på men nu nu blev det ännu svårare då jag mindes ett högre pris än vad jag nu ser... Attans 😎
Jag vet inte om festool ger något utlåtande gällande hur precisionen är ens mellan olika exemplar av samma maskin så troligen är skillnaden på (spekulerade) 0,2mm inom samma felmarginal.M myrstack skrev:Halv trådkap men då tar mig friheten givet den pågende batterikampanjen.
Det jag har upplevt är att centrum på klingan är på samma ställen TS och TSC. Därav blir den tunnare klingan för smal om du sågat med en tjockare klinga. Du kan ju välja att köra 1.8mm klinga i den sladdrivna också så slipper du alla problem.
Den tanken har slagit mig men enligt FUG så är min gamla TS55'ans klyvkniv tjockare än att det 1.8mm spåret som den smalare klingan skapar med risk att klyvkniven då skrapar på ytan utan funktion snarare än att falla ner bakom klingan.Matti_75 skrev:
Kanske bara funderar i onödan, som Lovan83 skrev ovan så kanske dessa 0.2 inte är inom de olika sågarnas (eller min egen) precision
Man kan sätta en shim på 0,2mm så borde det kompensera. Dock hjälper det inte mot klyvknivens tjocklek.Matti_75 skrev:
Liknande trådar
-
Excenterslip - 3m xtract, festool ets ec, mirka deros?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips rullgardin - IKEAs nya är ful vit
Inredning -
Hur byta ut fönsterbleck under och sätta nya över i 1800-tals hus?
Fönster & Dörrar -
Nya Husägare - Vad tror ni det kostar att måla om vår fasad?
Fasad -
Fler misstänkta/brosslingar anhålls - nya metoder?
Övrigt Off Topic