Är inte särskilt kunnig inom området så sträcker därför ut en hand till er som kan lite inom branschen.

Har i samband med totalrenovering av kök i lägenhet stött på följande problem. Firma A är elektrikerfirma, firma B är snickeri/plattsättning/övriga åtgärder.

I samband med att gamla köket rivdes ner kom elektrikern (firma A) och gjorde förberedande elarbeten. Dagen senare kom snickare (firma B) och konstaterade att väggen där kaklet skulle sättas var så dålig att det behöves gipsskivor. De skruvade för cirka två veckor sedan upp skivorna på väggen utan några konstigheter.

Därefter har arbetet fortlöpt och såväl firma A som B har varit på plats flera gånger och utfört andra arbeten. I förrgår så kom platssättaren från firma B och satte kakel. När firma A sedan kommer och ska dra elen, visar det sig att skruvarna från gipsskivan hamnat rakt i elröret, varpå det inte längre går att dra sladdar till den tilltänkta platsen för strömbrytare då en, eller flera, skruvar fysiskt blockerar. Observera att det givetvis i kakel är utskärt för strömbrytare, till en plats det inte längre går att dra el till då röret som skulle leda sladdarna är blockerade av skivor som det nu också kaklats på.

Vem bär största ansvaret för det här?
 
Är något av A eller B underleverantör eller har du ingått avtal med både A och B?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Är något av A eller B underleverantör eller har du ingått avtal med både A och B?
Ingått separata avtal med såväl A som B.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
Hej.
Jäkla otur, men sådant händer på daglig basis, så det borde A och B förutsett och pratat med varandra.
Kalla till ett möte och gör det tydligt att A å B får lösa det sinsimellan typ nu, och att du inte är inblandad.
Alternativet är ju att du blir arbetsledare och fakturerar för det, vilket är helt orimligt.
Försök vara glad och känn efter om du kan fira med fina kaffebröd efteråt. Gör om gör rätt ska smaka gott :)
/W
 
  • Gilla
  • Älska
Hellwiz och 13 till
  • Laddar…
Nu vet vi inte exakt vad som står i respektive avtal, men som jag tolkar det har två företag blivit anlitade för två separata jobb och då tror jag att du juridiskt sett har en uppförsbacke. Generellt sett gäller i skadeståndsrätten att det krävs uppsåt eller vårdslöshet för att skadestånd ska kunna bli aktuellt.

Visste snickaren att ledningar skulle dras bakom? Fanns det uppmärkt var? Finns det skäl att anta att någon har agerat vårdslöst (uppsåt kanske vi kan bortse från)?
 
  • Gilla
  • Haha
johnniemalm och 3 till
  • Laddar…
R
N LukBjo skrev:
Ingått separata avtal med såväl A som B.
om man har separata avtal måste man ha en byggsamordnare och ev byggmöten och det ligger på byggherren dvs du.
kan du inget om detta (som det ser ut) så hyr in resursen.
nu kan A och B gå ihop för att mjölka dig så mycket det går för att de låtsas att de inte kommunicerar med varandra
 
  • Gilla
  • Haha
BigR och 1 till
  • Laddar…
N LukBjo skrev:
Vem bär största ansvaret för det här?
Du.

Bara att kalla båda parter och fråga hur man bäst går vidare. Sen får du betala för extrajobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
Franken. och 8 till
  • Laddar…
R returen skrev:
om man har separata avtal måste man ha en byggsamordnare och ev byggmöten och det ligger på byggherren dvs du.
kan du inget om detta (som det ser ut) så hyr in resursen.
nu kan A och B gå ihop för att mjölka dig så mycket det går för att de låtsas att de inte kommunicerar med varandra
Hej inför kaklingen stämde jag av med elektrikern att allt var redo. Vilket det var. Enligt ditt resonemang skulle jag själv närmast själv kontrollerat ledningarna, men då kan jag ju likaväl snart göra allt eljobb själv.

Hoppas vad som tynger dig i livet löser sig. Kan glatt meddela att företagen delade på utgiften och jag inte behövde betala en krona. Så ditt svar var inte bara drygt men också helt felaktigt. Kan du inget om detta så kanske du inte ska svara :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
erikssonlarsb och 42 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Du.

Bara att kalla båda parter och fråga hur man bäst går vidare. Sen får du betala för extrajobbet.
Nej, företagen har efter möte gått med på att dela halva kostnaden var. Det här med resonemanget att snickarna inte skulle ha borrat rakt i en elledning, samtidigt som elektrikern inte skulle gett grönt ljus att att kontrollerat, eller till och med dragit, elen.

Tack för ett mycket bra svar som stämde mycket bra överens med verkligheten. Bra jobbat!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Kungen_283746 och 13 till
  • Laddar…
N Noworries skrev:
Nej, företagen har efter möte gått med på att dela halva kostnaden var. Det här med resonemanget att snickarna inte skulle ha borrat rakt i en elledning, samtidigt som elektrikern inte skulle gett grönt ljus att att kontrollerat, eller till och med dragit, elen.
Du har tydligen råkat ut för seriösa hantverkare. Se till att inte tappa bort deras kontaktuppgifter för framtida projekt. Men scenariot med att 2 olika entreprenörer skyller på varann är reellt. Hantverkarna ska ju inte bo där de bygger, de löser problemet framför sig enklast snabbast möjligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
ChrisÅrs och 35 till
  • Laddar…
N Noworries skrev:
Nej, företagen har efter möte gått med på att dela halva kostnaden var. Det här med resonemanget att snickarna inte skulle ha borrat rakt i en elledning, samtidigt som elektrikern inte skulle gett grönt ljus att att kontrollerat, eller till och med dragit, elen.

Tack för ett mycket bra svar som stämde mycket bra överens med verkligheten. Bra jobbat!
Hade ni verkligen ett möte med hantverkarna på LÖRDAGEN efter ditt första inlägg/fråga eller var saken redan löst när du startade tråden och du egentligen bara var ute efter å sätta skribenter på pottkanten…?
 
  • Gilla
hansbertil och 13 till
  • Laddar…
Vilken fantastiskt lyckad debut på forumet! 😂 Något säger mig att Noworries inte kommer bli någon aktiv medlem.

Att både svara otrevligt på sakliga inlägg OCH att dra den felaktiga slutsatsen att välvilliga hantverkare eliminerar eget projektledaransvar. Den berömda skillnaden mellan att ha och att få rätt.
 
  • Gilla
  • Älska
ChrisÅrs och 10 till
  • Laddar…
N Noworries skrev:
Hej inför kaklingen stämde jag av med elektrikern att allt var redo. Vilket det var. Enligt ditt resonemang skulle jag själv närmast själv kontrollerat ledningarna, men då kan jag ju likaväl snart göra allt eljobb själv.

Hoppas vad som tynger dig i livet löser sig. Kan glatt meddela att företagen delade på utgiften och jag inte behövde betala en krona. Så ditt svar var inte bara drygt men också helt felaktigt. Kan du inget om detta så kanske du inte ska svara :)
Skulle säga att du ska vara otroligt glad över detta upplägg. Bra hantverkare men en sämre byggherre.

Hade du tagit in en firma för att göra allt så får de lösa det.

Har du tagit in två firmor så är det upp till dig att samordna och ha koll. Vilket du inte verkar ha haft. Är du ansvarig för hela bygget är det upp dig att ha koll på att sådant här inte inträffar. Men bra hantverkare löser givetvis det utan problem.

Men lärdom till nästa gång är att ta in extern part som har koll på alla delar eller att du tar in en firma som har ansvar för allt.
 
  • Gilla
S019joal och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hade ni verkligen ett möte med hantverkarna på LÖRDAGEN efter ditt första inlägg/fråga eller var saken redan löst när du startade tråden och du egentligen bara var ute efter å sätta skribenter på pottkanten…?
Det är häftigt att det finns digitala lösningar numera så att man inte behöver ses fysiskt😀
 
  • Gilla
  • Haha
Drago och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.