715 213 läst · 11 055 svar
715k läst
11,1k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 626 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 626 inlägg
Vi har redan pratat tydligt om det. Den åker på efter vintern….Isakare skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Står det inte material med någon stämpel, spontant borde det vara PP?F fsn skrev:Naturligtvis, det är sen gammalt.
Fö helt otroligt att man kan få en så stor plastbit i troligtvis ABS ur ett så stort verktyg med ett flertal backar för det priset. Formsprutningskvalitén är bra, skägg i delningslinjer för backar synliga men under omständigheterna bättre än väntat. Inklusive splitter, klarglas-dimljus fastsättningsdeltaljer… 250EUR.
Jag kanske har annan feedback när den skall passas in.
[bild]
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 626 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 626 inlägg
Dålig bild, men ni ser att en massa plast saknas, det var en eftermarknads M front innan. Fick bogsera då även lite andra grejer bakom fronten lossnade 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jaha igår körde jag hem med en Volvo då, kört 700km på en dag, kom hem ca 1:30 på natten och var utslagen.
Jag gjorde nu alla de kontroller jag kom på att göra, testade med plastpåse över oljelocket efter testkörning och det var inget tryck där. ABS bromsarna funkade också. Några saker upptäckte jag då jag körde hem bilen dock som jag inte märkte innan. Låg på marken och kollade rost med telefonen men tyckte den såg ganska bra ut faktiskt, inte perfekt men inte alls dåligt, vad jag nu kunde se det känns alltid som man köper grisen i säcken trots man ligger på marken och kollar.
-Rosten fanns där det var utpekat, på bakluckan och framskärmen, den krockade delen är plast. Bakluckan kanske klarar sig med slipning, rostborttaning och spackel men framskärmen vill ha ny plåt. Jag kommer linolja allt jag kommer åt tillsvidare. Framskärmen ser ut som den går att plocka av relativt enkelt så man slipper åt fram och bak.
-Det s.k. skvallerhålet hade jag svårt att hitta men jag tror jag såg det och såg inga oljefläckar. Bilen tog sig hem utan problem.
-Bilen behöver hjulinställning, ratten är lite sne och bilen vill dra lite. Det känns lite som den kan ha toe-out eller nära nog. Nu har den här bilen lite mera avancerade inställningsmöjligheter med bakaxeln också än vad jag är van med från 900an med sin stela bakaxel.
-AC verkar faktiskt funka men svagt men den hade en märkbar effekt på fukten då jag startade den.
-Stundtals vid hastigheter mellan 60-80 kommer det vibrationer, de är ganska mjuka och nästan som gupp. Misstänker däcken, där fram var de slitna och det är några kinesiska däck som jag inte hört om förr, Ling Long.
-Sommardäcken är dessutom för stora (255/55/16), det känns som nån yngling haft bilen och ville ha större däck. Ska man ha 255 på en 850 bör de vara 40 profil. Det märks om man tar ut svängarna då tar det i. Vinterdäcken är 15 tummare. Jag kommer byta till 205/55/16 som är originalstorlek.
-Fjärrlåset funkar inte, kanske bara batteriet är slut, får hoppas... Men centrallåset med nyckel funkade inte heller så.
-Fläkthastigheten funkar inte helt, högsta inställningen funkar inte.
-Belysning för klocka och temperatur verkar inte funka, vet inte om det ska finnas en färddator som visar bränsleförbrukning på denna?
Jag tankade 33 liter och körde 350km, jag har bara kollat på tankmätaren men den var nästan tom då jag köpte bilen och efter färden låg den på mitten mellan 10 och 30 sträcket så jag gissar i grova drag den drar OK för en Volvo. Skulle den varit tillbaka på samma ställe hade det indikerat 0,9 milen men jag tror den ligger under 0,8 faktiskt. Jag fann den ville ligga på 90 för det mesta, det har säkert att göra med avgasrörets läckage och det irriterande ljudet som kommer därifrån.
Fast den har 170 hästar kändes den inte superpigg, mer som en cruisare, min 900T16 har 170 hästar och det är stor skillnad i effekt då turbon är igång, men den bilen är mindre och lättare.
Tog några bilder.
Höger framskärm här är rosten värst och det måste svetsas:
Den här listen lär va en rostfälla så den ska bort
Jag börjar ha för många bilar...
Jag gjorde nu alla de kontroller jag kom på att göra, testade med plastpåse över oljelocket efter testkörning och det var inget tryck där. ABS bromsarna funkade också. Några saker upptäckte jag då jag körde hem bilen dock som jag inte märkte innan. Låg på marken och kollade rost med telefonen men tyckte den såg ganska bra ut faktiskt, inte perfekt men inte alls dåligt, vad jag nu kunde se det känns alltid som man köper grisen i säcken trots man ligger på marken och kollar.
-Rosten fanns där det var utpekat, på bakluckan och framskärmen, den krockade delen är plast. Bakluckan kanske klarar sig med slipning, rostborttaning och spackel men framskärmen vill ha ny plåt. Jag kommer linolja allt jag kommer åt tillsvidare. Framskärmen ser ut som den går att plocka av relativt enkelt så man slipper åt fram och bak.
-Det s.k. skvallerhålet hade jag svårt att hitta men jag tror jag såg det och såg inga oljefläckar. Bilen tog sig hem utan problem.
-Bilen behöver hjulinställning, ratten är lite sne och bilen vill dra lite. Det känns lite som den kan ha toe-out eller nära nog. Nu har den här bilen lite mera avancerade inställningsmöjligheter med bakaxeln också än vad jag är van med från 900an med sin stela bakaxel.
-AC verkar faktiskt funka men svagt men den hade en märkbar effekt på fukten då jag startade den.
-Stundtals vid hastigheter mellan 60-80 kommer det vibrationer, de är ganska mjuka och nästan som gupp. Misstänker däcken, där fram var de slitna och det är några kinesiska däck som jag inte hört om förr, Ling Long.
-Sommardäcken är dessutom för stora (255/55/16), det känns som nån yngling haft bilen och ville ha större däck. Ska man ha 255 på en 850 bör de vara 40 profil. Det märks om man tar ut svängarna då tar det i. Vinterdäcken är 15 tummare. Jag kommer byta till 205/55/16 som är originalstorlek.
-Fjärrlåset funkar inte, kanske bara batteriet är slut, får hoppas... Men centrallåset med nyckel funkade inte heller så.
-Fläkthastigheten funkar inte helt, högsta inställningen funkar inte.
-Belysning för klocka och temperatur verkar inte funka, vet inte om det ska finnas en färddator som visar bränsleförbrukning på denna?
Jag tankade 33 liter och körde 350km, jag har bara kollat på tankmätaren men den var nästan tom då jag köpte bilen och efter färden låg den på mitten mellan 10 och 30 sträcket så jag gissar i grova drag den drar OK för en Volvo. Skulle den varit tillbaka på samma ställe hade det indikerat 0,9 milen men jag tror den ligger under 0,8 faktiskt. Jag fann den ville ligga på 90 för det mesta, det har säkert att göra med avgasrörets läckage och det irriterande ljudet som kommer därifrån.
Fast den har 170 hästar kändes den inte superpigg, mer som en cruisare, min 900T16 har 170 hästar och det är stor skillnad i effekt då turbon är igång, men den bilen är mindre och lättare.
Tog några bilder.
Höger framskärm här är rosten värst och det måste svetsas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här listen lär va en rostfälla så den ska bort
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag börjar ha för många bilar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var många år sen jag hade denna bil, bilderna var ju bara för att visa hur dålig plast vissa eftermarknads fronter har.A AndersS skrev:
Bilen var besiktad och kördes som vanligt.
Köpte den i Skåne och körde hem den till Stockholm i det värsta snöoväder östkusten haft på typ 100 år.
Utan diffbroms i bakaxeln hade jag nog inte kommit hem, men den tuggade tuggade på.
Hade turen att kunna haka på flera plogbilar utmed resan som tog 12 timmar !!!
Dagen efter skar rullen till multiremmen som hoppade av, att den inte gjorde det under resan var ren skär tur, då hade jag blivit stående och inplogad nånstans.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Tänkte beställa kamremskitt med vattenpump från Trodo men jag googlar lite och läser saker som att de här SKF kitten kommer med rem från GATES och på rullarna står det INA, enligt en person. Tja priset på trodo är typ samma för SKF och GATES då jag kollar.
Med tanke på prisskillnaden finns väl ingen orsak att välja annat än SKF. Eller finns rekommendationer på annat märke och webbplats?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på prisskillnaden finns väl ingen orsak att välja annat än SKF. Eller finns rekommendationer på annat märke och webbplats?
En bekant hade denna på 80-talet och är ovanlig.Isakare skrev:Var många år sen jag hade denna bil, bilderna var ju bara för att visa hur dålig plast vissa eftermarknads fronter har.
Bilen var besiktad och kördes som vanligt.
Köpte den i Skåne och körde hem den till Stockholm i det värsta snöoväder östkusten haft på typ 100 år.
Utan diffbroms i bakaxeln hade jag nog inte kommit hem, men den tuggade tuggade på.
Hade turen att kunna haka på flera plogbilar utmed resan som tog 12 timmar !!!
Dagen efter skar rullen till multiremmen som hoppade av, att den inte gjorde det under resan var ren skär tur, då hade jag blivit stående och inplogad nånstans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Gates har numera massor med grejer från china........SKF kan vara vad som helst trots varumärket i sig. Personligen kör jag mycket Dayco. De har fortfarande mycket oem INA rullar i sina paket.
Sen när det gäller bytet så behöver man inga tolkar eller verktyg om man bara byter rem. Det är märkningar som vanligt på dessa. Är bara om man lossar remhjulen från kamaxlarna man måste låsa allting i noll vid monteringen.
Sen när det gäller bytet så behöver man inga tolkar eller verktyg om man bara byter rem. Det är märkningar som vanligt på dessa. Är bara om man lossar remhjulen från kamaxlarna man måste låsa allting i noll vid monteringen.