F
Isakare Isakare skrev:
Se till att han inte kör in i en dragkrok igen när det blir kallt.
Jag gav mig ut på isen och körde in i en snövall, när jag backat ut låg det typ 100 plastbitar kvar i snöhögen.
Plasten i originalfronterna är nått helt annat.
Vi har redan pratat tydligt om det. Den åker på efter vintern….
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Naturligtvis, det är sen gammalt.
Fö helt otroligt att man kan få en så stor plastbit i troligtvis ABS ur ett så stort verktyg med ett flertal backar för det priset. Formsprutningskvalitén är bra, skägg i delningslinjer för backar synliga men under omständigheterna bättre än väntat. Inklusive splitter, klarglas-dimljus fastsättningsdeltaljer… 250EUR.

Jag kanske har annan feedback när den skall passas in.


[bild]
Står det inte material med någon stämpel, spontant borde det vara PP?
 
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Står det inte material med någon stämpel, spontant borde det vara PP?
Ja, kanske. Finns ingen märkning men har andra i PP och denna känns lite fetare. Men du har nog rätt, det borde vara PropyProblem, åtminstone prismässigt.
 
Dålig bild, men ni ser att en massa plast saknas, det var en eftermarknads M front innan. Fick bogsera då även lite andra grejer bakom fronten lossnade 😉 Bilden visar ett fordon på en lyft med avsaknad av en främre stötfångare, vilket blottlägger eftermarknadsdelar och däck med dubbar på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BMW-bil utan främre plastparti, bogseras på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En mörkgrå bil parkerad i ett garage med saknade plastdelar på den främre stötfångaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Jaha igår körde jag hem med en Volvo då, kört 700km på en dag, kom hem ca 1:30 på natten och var utslagen.

Jag gjorde nu alla de kontroller jag kom på att göra, testade med plastpåse över oljelocket efter testkörning och det var inget tryck där. ABS bromsarna funkade också. Några saker upptäckte jag då jag körde hem bilen dock som jag inte märkte innan. Låg på marken och kollade rost med telefonen men tyckte den såg ganska bra ut faktiskt, inte perfekt men inte alls dåligt, vad jag nu kunde se det känns alltid som man köper grisen i säcken trots man ligger på marken och kollar.

-Rosten fanns där det var utpekat, på bakluckan och framskärmen, den krockade delen är plast. Bakluckan kanske klarar sig med slipning, rostborttaning och spackel men framskärmen vill ha ny plåt. Jag kommer linolja allt jag kommer åt tillsvidare. Framskärmen ser ut som den går att plocka av relativt enkelt så man slipper åt fram och bak.

-Det s.k. skvallerhålet hade jag svårt att hitta men jag tror jag såg det och såg inga oljefläckar. Bilen tog sig hem utan problem.

-Bilen behöver hjulinställning, ratten är lite sne och bilen vill dra lite. Det känns lite som den kan ha toe-out eller nära nog. Nu har den här bilen lite mera avancerade inställningsmöjligheter med bakaxeln också än vad jag är van med från 900an med sin stela bakaxel.

-AC verkar faktiskt funka men svagt men den hade en märkbar effekt på fukten då jag startade den.

-Stundtals vid hastigheter mellan 60-80 kommer det vibrationer, de är ganska mjuka och nästan som gupp. Misstänker däcken, där fram var de slitna och det är några kinesiska däck som jag inte hört om förr, Ling Long.

-Sommardäcken är dessutom för stora (255/55/16), det känns som nån yngling haft bilen och ville ha större däck. Ska man ha 255 på en 850 bör de vara 40 profil. Det märks om man tar ut svängarna då tar det i. Vinterdäcken är 15 tummare. Jag kommer byta till 205/55/16 som är originalstorlek.

-Fjärrlåset funkar inte, kanske bara batteriet är slut, får hoppas... Men centrallåset med nyckel funkade inte heller så.

-Fläkthastigheten funkar inte helt, högsta inställningen funkar inte.

-Belysning för klocka och temperatur verkar inte funka, vet inte om det ska finnas en färddator som visar bränsleförbrukning på denna?

Jag tankade 33 liter och körde 350km, jag har bara kollat på tankmätaren men den var nästan tom då jag köpte bilen och efter färden låg den på mitten mellan 10 och 30 sträcket så jag gissar i grova drag den drar OK för en Volvo. Skulle den varit tillbaka på samma ställe hade det indikerat 0,9 milen men jag tror den ligger under 0,8 faktiskt. Jag fann den ville ligga på 90 för det mesta, det har säkert att göra med avgasrörets läckage och det irriterande ljudet som kommer därifrån.

Fast den har 170 hästar kändes den inte superpigg, mer som en cruisare, min 900T16 har 170 hästar och det är stor skillnad i effekt då turbon är igång, men den bilen är mindre och lättare.


Tog några bilder.

Höger framskärm här är rosten värst och det måste svetsas:
Närbild på en rostig höger framskärm på en grön bil, visar rost och skador ovan och nära plasthöljet ovanför däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här listen lär va en rostfälla så den ska bort
Närbild på en rostig kant vid bakluckan på en blå bil, med regndroppar på ytan och en röd baklykta synlig till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag börjar ha för många bilar...
Fyra bilar parkerade utanför en vit garagebyggnad, varav två inuti garaget. En grusuppfart och hus i bakgrunden omgivna av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dålig bild, [bild]
Ser ut som rallydubbade däck?
 
A AndersS skrev:
Ser ut som rallydubbade däck?
Japp 🙂
 
Isakare Isakare skrev:
Japp 🙂
Och luftfiltret med diverse special😉
 
A AndersS skrev:
Och luftfiltret med diverse special😉
I inlägg #1 i denna tråd (685 sidor bakåt) nämner jag denna bil, eller motorn iaf.
 
Isakare Isakare skrev:
I inlägg #1 i denna tråd (685 sidor bakåt) nämner jag denna bil, eller motorn iaf.
Men den går på vanlig väg eller luftas den ibland på avlysta vägar?
 
A AndersS skrev:
Men den går på vanlig väg eller luftas den ibland på avlysta vägar?
Var många år sen jag hade denna bil, bilderna var ju bara för att visa hur dålig plast vissa eftermarknads fronter har.
Bilen var besiktad och kördes som vanligt.
Köpte den i Skåne och körde hem den till Stockholm i det värsta snöoväder östkusten haft på typ 100 år.
Utan diffbroms i bakaxeln hade jag nog inte kommit hem, men den tuggade tuggade på.
Hade turen att kunna haka på flera plogbilar utmed resan som tog 12 timmar !!!
Dagen efter skar rullen till multiremmen som hoppade av, att den inte gjorde det under resan var ren skär tur, då hade jag blivit stående och inplogad nånstans.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Skrev i elbilstråden om en kompis PS2 och dess 360 kamera.
Här är bilden [länk]
Ska det vara så ?? Hur ser det ut på andra bilar ??
Det på bilden är ju iaf totalt oanvändbart.
Så här är det i min Ioniq 5. Går att se bakåt också precis som framåt men det aktiverade jag inte.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tänkte beställa kamremskitt med vattenpump från Trodo men jag googlar lite och läser saker som att de här SKF kitten kommer med rem från GATES och på rullarna står det INA, enligt en person. Tja priset på trodo är typ samma för SKF och GATES då jag kollar.

Bild av ett GATES kamremskitt inklusive vattenpump, bultar, tätning och spännrullar, listade på en webbshop med ett pris på 131,45 € och ytterligare produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på kamremskitt från SKF inklusive rem, vattenpump, rullar och packning. Annonsen visar priset 133,91 € samt detaljer som produktnummer och motornummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på prisskillnaden finns väl ingen orsak att välja annat än SKF. Eller finns rekommendationer på annat märke och webbplats?
 
Isakare Isakare skrev:
Var många år sen jag hade denna bil, bilderna var ju bara för att visa hur dålig plast vissa eftermarknads fronter har.
Bilen var besiktad och kördes som vanligt.
Köpte den i Skåne och körde hem den till Stockholm i det värsta snöoväder östkusten haft på typ 100 år.
Utan diffbroms i bakaxeln hade jag nog inte kommit hem, men den tuggade tuggade på.
Hade turen att kunna haka på flera plogbilar utmed resan som tog 12 timmar !!!
Dagen efter skar rullen till multiremmen som hoppade av, att den inte gjorde det under resan var ren skär tur, då hade jag blivit stående och inplogad nånstans.
En bekant hade denna på 80-talet och är ovanlig.
Röd klassisk sportbil från 80-talet parkerad på en stenbelagd uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Gates har numera massor med grejer från china........SKF kan vara vad som helst trots varumärket i sig. Personligen kör jag mycket Dayco. De har fortfarande mycket oem INA rullar i sina paket.
Sen när det gäller bytet så behöver man inga tolkar eller verktyg om man bara byter rem. Det är märkningar som vanligt på dessa. Är bara om man lossar remhjulen från kamaxlarna man måste låsa allting i noll vid monteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.