714 136 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ser ut som det går till mer eller mindre som i Finland baserat på en snabbkoll:
https://www.transportstyrelsen.se/Fordons-agaruppgift
https://www.transportstyrelsen.se/Fordons-agaruppgift
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Imorgon åker jag och tittar på Volvon, men börjar tänka jag ska ha han att byta kamrem och multirem åt mig ändå. Det sägs det ska vara lätt att byta... Och ja skippar man att använda tolkar för att låsa vevaxlen och kammarna så är det väl inte så svårt. Men ska man nyttja dom blir det genast dyrare och mycket mera komplicerat. Vevaxeltolken kräver man lossar startmotorn, kamaxeltolken kräver man demonterar fördelare, rotor, gnistskydd, rotorplatta, kamlägespositionsgivare osv.
Har frågat säljaren om han använder tolkar då han byter, om han gör det så får han byta åt mig, annars orkar jag inte dra igång med ett korrekt byte av kamremmen och jag byter på "slarvsättet". Att skaffa tolkar och allt det där blir ändå lika dyrt.
Har frågat säljaren om han använder tolkar då han byter, om han gör det så får han byta åt mig, annars orkar jag inte dra igång med ett korrekt byte av kamremmen och jag byter på "slarvsättet". Att skaffa tolkar och allt det där blir ändå lika dyrt.
Hittade verktyg avsevärt billigare än jag tidigare sett, 50€ är ju lite annat än 250-350€ jag sett tidigare. Vilket jag tycker är dyrt för några delar det ser ut som man kunde göra från skrot.
Står det passar Volvo 20V motorer 2.5l, även Renault. Det finns ju väldigt många olika motorer som användes till 850 då jag kollar, men jag tänker de måste då alla vara ganska lika på denna punkt.
Står det passar Volvo 20V motorer 2.5l, även Renault. Det finns ju väldigt många olika motorer som användes till 850 då jag kollar, men jag tänker de måste då alla vara ganska lika på denna punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamaxlarna kan man låsa med ett plattjärn man fixat till själv.
Vevaxeln har jag aldrig låst, bara märkt innan man tar bort den gamla remmen.
Går även att låsa kamaxlarna på dreven med nått man uppfinner, viktigast är att märka upp innan.
Vevaxeln har jag aldrig låst, bara märkt innan man tar bort den gamla remmen.
Går även att låsa kamaxlarna på dreven med nått man uppfinner, viktigast är att märka upp innan.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Ja, och är svarta huvar inte dött så borde det vara det. Anledningen till mattsvart huv är från början för att ta bort reflexer. Nåt man sällan känner att man behöver i vanlig trafik.N Niq skrev:
ja, precis. Man märker ju upp om det går lite åt helvete med fixeringen. Sen fixar man till nåt acceptabelt med betoning på snabbt. Har funkat utmärkt varje gång.Isakare skrev:
Ganska saftigt för en glödlampa, nog för att det är andra generationens Halogen (HIR2) men iaf.
Det vart köp på annat håll...
https://www.hansenracing.se/product/glödlampa/wag9012ll
Det vart köp på annat håll...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.hansenracing.se/product/glödlampa/wag9012ll
Bekant köpte en beg Honda Jazz för ett år sen, tror det är årsmodell 17 el 18, hade då gått 9000 mil, vid 10" hjälpte jag till att serva den.
De ringde och sa att servicelampa tänds igen. När jag körde in bilen i garaget tyckte jag att motorn tickade lite, och såg att bilen nu gått 14" mil !!
Ringde upp och undrade när lampan tändes ??
"Nyss, men jag glömde säga att den tändes för ett halvår sen när du inte var hemma, så en verkstad har gjort service vid 12" mil"
Jag bläddrade i boken, vid denna intervall står det "Ventiljustering bensinmotor" !!!
Mins inte när jag senast justerade ventiler, trodde justerbara sådana försvann för 20-30 år sen. Men då den tickar behövs det tydligen, jag ska Googla om det är nått man kan göra själv, det är en del bök att få bort ventilkåpan, Japanerna är inte Japansk enkla längre.
De ringde och sa att servicelampa tänds igen. När jag körde in bilen i garaget tyckte jag att motorn tickade lite, och såg att bilen nu gått 14" mil !!
Ringde upp och undrade när lampan tändes ??
"Nyss, men jag glömde säga att den tändes för ett halvår sen när du inte var hemma, så en verkstad har gjort service vid 12" mil"
Jag bläddrade i boken, vid denna intervall står det "Ventiljustering bensinmotor" !!!
Mins inte när jag senast justerade ventiler, trodde justerbara sådana försvann för 20-30 år sen. Men då den tickar behövs det tydligen, jag ska Googla om det är nått man kan göra själv, det är en del bök att få bort ventilkåpan, Japanerna är inte Japansk enkla längre.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Sist jag justerade ventilspel på en honda va den en 90a. Men det är väl justerbart fortfarande så man slipper shims.Isakare skrev:Bekant köpte en beg Honda Jazz för ett år sen, tror det är årsmodell 17 el 18, hade då gått 9000 mil, vid 10" hjälpte jag till att serva den.
De ringde och sa att servicelampa tänds igen. När jag körde in bilen i garaget tyckte jag att motorn tickade lite, och såg att bilen nu gått 14" mil !!
Ringde upp och undrade när lampan tändes ??
"Nyss, men jag glömde säga att den tändes för ett halvår sen när du inte var hemma, så en verkstad har gjort service vid 12" mil"
Jag bläddrade i boken, vid denna intervall står det "Ventiljustering bensinmotor" !!!
Mins inte när jag senast justerade ventiler, trodde justerbara sådana försvann för 20-30 år sen. Men då den tickar behövs det tydligen, jag ska Googla om det är nått man kan göra själv, det är en del bök att få bort ventilkåpan, Japanerna är inte Japansk enkla längre.