Hej! Har ett förflutet inom bygg men har aldrig byggt ett nytt hus till mig själv så nu går stapeln för ett egenritat a-frame. Tänkte att någon kanske är intresserad av att följa projektet. Köpte en tomt med ett gammalt hus på med sommarstugestandard som jag har rivit och nu så är det dags att gjuta plattor på fredag till garage och källare. Har inte planerat allt utan tänkte ta det lite som det kommer när huset väl är tätt och sådär.

• Gilla
Molc och 17 till
  • Laddar…
Arkitektritning som visar olika vyer av en A-formad byggnad från öst, väst, syd och norr med specifika mått och marknivåer angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar och dimensioner för en byggnad med olika vyer inklusive fasader, planritningar och sektionsvisningar. Markerade mått och vinklar för byggnadsrenovering.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Detta rev jag

• Gul enfamiljsvilla med stege lutad mot taket, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Bild på en gul byggnad med vidbyggt garage, omgiven av träd och gräsområde. En buske i mitten av bilden.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Visionären skrev:
Detta rev jag

• Rivningsplats med en hög av trä och byggmaterial på en grund omgiven av grönska och skog.
    Skapa konto
  • Rasade rester av ett rivet hus med en blå container i högra sidan, omgiven av grönska och en solig skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rivning av ett hus pågår. Några väggar av betongblock och tegel är kvar medan resten är nedrivet. Byggskräp är utspritt och en grävmaskin syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Delvis demonterad gul byggnad på en gräsbevuxen sluttning med träd och buskar i bakgrunden under en blå himmel med vita moln.
    Skapa konto
  • Grådassig grävmaskin framför ett gult förfallet hus med skadat tak och hög växtlighet runtom. Bredvid huset står en blå metallcontainer.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Och nu är jag här

• Nybyggd grund till ett hus, omgiven av jord och byggmaterial, med frodig grönska och en liten damm i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grundplatta och grus på en byggarbetsplats omgiven av träd, hus och byggtält.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med isoleringsmaterial, två träpallar och grund för hus under uppförande, omgiven av grönska och höga träd.
    Skapa konto
  • Grunden för en byggnad med isolering, byggnadsrör och en nivålaser på stativ på grusmark, omgiven av skog och träd.
    Skapa konto
  • Gilla
Huddingebo och 13 till
  • Laddar…
V Visionären skrev:
Hej! Har ett förflutet inom bygg men har aldrig byggt ett nytt hus till mig själv så nu går stapeln för ett egenritat a-frame. Tänkte att någon kanske är intresserad av att följa projektet. Köpte en tomt med ett gammalt hus på med sommarstugestandard som jag har rivit och nu så är det dags att gjuta plattor på fredag till garage och källare. Har inte planerat allt utan tänkte ta det lite som det kommer när huset väl är tätt och sådär.

• Byggarbetsplats med betongplatta, armeringsjärn och stenblock runt om. Grön byggnad och rör i bakgrunden, omgiven av skog.
    Skapa konto
  • Grävskopa arbetar på en byggarbetsplats nära en liten sjö under soligt väder med träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med grundläggning för ett hus. Synliga rör för el och vatten samt ett trägolv under uppbyggnad, med träd och natur i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grävmaskin står på en stor hög med stenblock bredvid en gjuten betonggrund med armeringsjärn på en byggarbetsplats omgiven av gröna träd.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Armering till källaren och grunden är i princip klar. Blir att dra lite golvvärme i morgon och lägga lite armeringsmattor.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
V Visionären skrev:
Kul!
Får jag fråga varför A-frame? Är det för att du hoppas komma billigare undan eller för att du gillar A-frame..?

Själv tycker jag A-frame känns knäppt 😀

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Kul!
Får jag fråga varför A-frame? Är det för att du hoppas komma billigare undan eller för att du gillar A-frame..?

Jag tänkte att det kan bli ett kul projekt. Gillar formen och tror att huset hade passat platsen väl :) förhoppningen är att komma undan billigare, men det vet vi först när det är klart!

• Gilla
schattenjaeger och 1 till
  • Laddar…
Nu är formarna klara för gjutning. Golvvärmeslang på plats även i källaren.

• Färdiga formar med golvvärmeslang förberett för gjutning i en byggarbetsplats med stenröse och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Formar för gjutning med installerad golvvärmeslang, omgivna av grönska och byggmaterial på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Kul!

Också undrat över det. Är inte A-frame typ det sämsta man kan ha sett till användbar inomhusyta per kvadratmeter platta/grund?

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Det går inte att leva livet 100% effektivt, det är bara att acceptera, jag tänker att det blir mindre panel att måla i alla fall! 😅 jag tror det kommer se häftigt ut, om inte annat kan det säkert reta upp en och annan. 😂

• Gilla
Per Eskilsson och 16 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Också undrat över det. Är inte A-frame typ det sämsta man kan ha sett till användbar inomhusyta per kvadratmeter platta/grund?
Det blir ca 200 m2 boyta, ett garage på styvt 70 m2 och en källare på 36 m2, det räcker till mig och katten! 🙂

• Gilla
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
kisumisu
V Visionären skrev:
Det blir ca 200 m2 boyta, ett garage på styvt 70 m2 och en källare på 36 m2, det räcker till mig och katten! 🙂
Kul att du väljer bygga även källare!

Är nåt jag saknar i moderna hus, besökte en gång i tiden ett modernt hus som var byggt i gammal stil och ovanpå gamla källaren. Där hade gamla huset varit med om en brand och behövde därför rivas och byggas nytt.

Riktigt fint allt tipp topp men i gammal stil och kvalitet. Inte nåt modernt glashus med öppen planlösning och ingen förvaring.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Visionären skrev:
Vad är budget för ett sådant hus med källare ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.