Hej!
Nu har jag ställt till det för mig och äntligen tagit tag i mitt gamla vattenburna värmesystem, närmare bestämt radiatorventilerna som jag tror är en variant av Bästventiler. De är i alla fall från 1930-talet. Nu är det så att jag vill ha kvar och göra i ordning dem och inte byta ut dem.
Alla har varit täta och läckagefria men har fastnat så att det inte gått att reglera temperaturen.

Jag har lyckats få isär en av dem som då ser ut så här:
Isärtagen gammel radiatorventil från 1930-talet, med olika delar separerade på ett trägolv, inklusive metallmutter, graderad skiva, fjäder och gummitätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågor:
-Delen nere till vänster i bild verkar inte gå att ta isär mer. Är det riktigt att hela denna del skall vridas med vredet?
-Den innersta stora muttern och skivan med graderingen måste ju vara fast så var skall det röra sig?
-Hur är det tänkt att vredet skall få grepp då det bara är konat på?
Radiatorventil i metall med gängad ände och en öppning, delvis isärplockad på en träarbetsbänk, troligen från 1930-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-Jag förstår inte vad fjädern har för funktion.
-Tips på var man kan få tag på liknande fjädrar? Det verkar vara det enda som behöver bytas.
- Det finns inga tätningar någonstans annat än längst in där det sitter en gummitätning.
Ändå har jag läst och hört att man kan ”packa om” sådana här ventiler. Saknas det drev eller packningar någonstans?

Jag vet tyvärr inte hur de olika delarna benämns så jag hoppas att ni förstår hur jag menar. 😊

Bästa hälsningar, Eva
 
C
E Evakatarina skrev:
Saknas det drev eller packningar någonstans?
Runt den koniska axeln (spindeln) har det åtminstone ursprungligen varit lindat ett tätningssnöre som pressas ner i ventilhuset av fjädern. Fjädertrycket varieras med den yttre stora muttern som justeras så att det blir en lämplig balans mellan att det är tätt och att det går lagom lätt att vrida på vredet.
Om du petar med t.ex. en stoppnål i spalten där spindeln går ner i ventilhuset skall du se om du inte kan få fatt på det som eventuellt är kvar av tätningssnöret.

Vredet sitter bara med konan, men det sitter som berget när man dragit åt hattmuttern som håller det på plats.

Ventilhuset snurrar inte utan spindeln roterar i en gänga i huset som gör att själva ventilen öppnas/stängs när du vrider.
 
C cpalm skrev:
Runt den koniska axeln (spindeln) har det åtminstone ursprungligen varit lindat ett tätningssnöre som pressas ner i ventilhuset av fjädern. Fjädertrycket varieras med den yttre stora muttern som justeras så att det blir en lämplig balans mellan att det är tätt och att det går lagom lätt att vrida på vredet.
Om du petar med t.ex. en stoppnål i spalten där spindeln går ner i ventilhuset skall du se om du inte kan få fatt på det som eventuellt är kvar av tätningssnöret.

Vredet sitter bara med konan, men det sitter som berget när man dragit åt hattmuttern som håller det på plats.

Ventilhuset snurrar inte utan spindeln roterar i en gänga i huset som gör att själva ventilen öppnas/stängs när du vrider.
Tack för svar!
Härligt att det fortfarande finns de som kan såna här gamla grejer.
Förstår jag dig rätt att det jag markerat med rött (ventilhuset ?) skall sitta fast medan det blå skall vridas med inne i ventilhuset?
En gammal ventilspindel markerad med röd och blå linje ligger på en sliten träyta tillsammans med andra delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är hur jag får loss spindeln för den sitter fast.
Då förstår jag också fjäderns funktion.
Har du möjligen något förslag på vad för slags fjädrar och packningar som skulle fungera och hur man bäst får isär delarna utan att skada dem?
 
C
E Evakatarina skrev:
Förstår jag dig rätt att det jag markerat med rött (ventilhuset ?) skall sitta fast medan det blå skall vridas med inne i ventilhuset?
Korrekt. Det har nog kärvat fast i så fall (inte ovanligt om ingen vridit på den på många år). Testa att lägga i kalklösare (t.ex. Hessa kalkbort) några timmar, annars är det nog våld som gäller.

Vad man skall ersätta tätningen med har diskuterats fram och tillbaka här på forumet. Har förgäves försökt hitta det "rätta" snöret i rätt dimension. Det är ca 2,5 mm i diameter med en flätad utsida, som en veke (åtminstone det jag petat ur mina ventiler). I brist på bättre har jag använt o-ringar, och det har än så länge funkat bra för mig, men är nog ingen vidare permanentlösning. Andra har lindat ett snöre av tätningslin.

Fjäderns skick är nog inte så superkritiskt, men måste man byta den gissar jag att man enklast försöker hitta en likadan ventil som kan agera donator.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Korrekt. Det har nog kärvat fast i så fall (inte ovanligt om ingen vridit på den på många år). Testa att lägga i kalklösare (t.ex. Hessa kalkbort) några timmar, annars är det nog våld som gäller.

Vad man skall ersätta tätningen med har diskuterats fram och tillbaka här på forumet. Har förgäves försökt hitta det "rätta" snöret i rätt dimension. Det är ca 2,5 mm i diameter med en flätad utsida, som en veke (åtminstone det jag petat ur mina ventiler). I brist på bättre har jag använt o-ringar, och det har än så länge funkat bra för mig, men är nog ingen vidare permanentlösning. Andra har lindat ett snöre av tätningslin.

Fjäderns skick är nog inte så superkritiskt, men måste man byta den gissar jag att man enklast försöker hitta en likadan ventil som kan agera donator.
Ok. Är spindeln gängad i ventilhuset eller skulle man kunna knacka ur den? Den inre delen ser verkligen ut att vara i ett stycke med ventilhuset (blå pil): Närbild på metallventil med två pilar som pekar på olika delar; en röd pil som pekar mot en del av ventilen och en blå pil som pekar mot en annan del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det samma princip mellan radiatorn och ventilhuset som med vredet att det bara ska vara konat ihop? (Röd pil ovan) Det känns som att det borde vara en tätning här!?

Det finns verkligen inte någon tillstymmelse till rest av packning i denna! Det enda som fanns var denna ring men den är av järn så jag tolkar det som att en bit av fjädern gått av. Rostig trasig metallring liggandes på ett träunderlag, eventuell del från en ventilmekanism som diskuteras i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror du om denna tätning som jag råkar ha på lagret? Dimensionen verkar passa utmärkt:
En rulle med svart packningsmaterial och en guldfärgad textil med ordet "PLUMBERS' Special." En gul rektangel till höger visar "SELF-FORMING PACKING.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
E Evakatarina skrev:
Ok. Är spindeln gängad i ventilhuset eller skulle man kunna knacka ur den? Den inre delen ser verkligen ut att vara i ett stycke med ventilhuset (blå pil)
Nä, det är alltså spindeln som löper i en gänga, eller snarare skruv i ventilhuset.
Den "inre delen" som din blå pil pekar på är av allt att döma en del av ventilhuset. Det som sitter ihop med spindeln i den änden (och rör sig in/ut när du vrider på spindeln) är nog den svarta käglan (tror jag det heter) innanför. Har aldrig haft isär mina så långt, och de är dessutom av en lite annorlunda modell med förinställning så här är jag ute på lite tunnare is.
E Evakatarina skrev:
Vad tror du om denna tätning som jag råkar ha på lagret? Dimensionen verkar passa utmärkt:
Den där tror jag starkt på, även om den inte är identisk med vad som sitter i mina.
Om den funkar och du har fler är jag klart spekulant på en rulle.
Tätningen i din ventil är troligen helt nedsliten. Hade också några ventiler där de bara fanns lite gegga i botten. Då är det inte konstigt att det börjar droppa, om inte förr.
 
C cpalm skrev:
Nä, det är alltså spindeln som löper i en gänga, eller snarare skruv i ventilhuset.
Den "inre delen" som din blå pil pekar på är av allt att döma en del av ventilhuset. Det som sitter ihop med spindeln i den änden (och rör sig in/ut när du vrider på spindeln) är nog den svarta käglan (tror jag det heter) innanför. Har aldrig haft isär mina så långt, och de är dessutom av en lite annorlunda modell med förinställning så här är jag ute på lite tunnare is.

Den där tror jag starkt på, även om den inte är identisk med vad som sitter i mina.
Om den funkar och du har fler är jag klart spekulant på en rulle.
Tätningen i din ventil är troligen helt nedsliten. Hade också några ventiler där de bara fanns lite gegga i botten. Då är det inte konstigt att det börjar droppa, om inte förr.
Jag måste alltså skruva ur spindeln? Det blir svårt för det finns inget att få grepp om.

Jag trodde att det var det här ”urtaget” som vreds inne i radiatorn och styrde mängden vatten, men det är alltså gummipackningen som rör sig ut och in? Närbild på en rostig och smutsig ventil från en radiator, liggande på en träyta med röda pilar som illustrerar hur komponenten är monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag lagt valda delar i ättika så får vi se om de går bättre att ta isär sedan. Tyvärr verkar fjädern ta i på den andra ventilen jag lossat så den får jag inte isär.

Jag har tyvärr bara denna rullen med tätning (Visst är den snygg också!😊)men jag kan absolut linda av lite och skicka till dig om det fungerar.
 
Du ska sätta dit vredet och dra till muttern, sen sätts den tjocka delen i ett skruvstycket med ett skydd mot skador. Hela innerdelen ( spindeln ) gängas då ut mot den tjocka delen och blir lös i handen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska sätta dit vredet och dra till muttern, sen sätts den tjocka delen i ett skruvstycket med ett skydd mot skador. Hela innerdelen ( spindeln ) gängas då ut mot den tjocka delen och blir lös i handen.
Tack jonaserik, det fungerade!
Nu har jag skruvat fram packningen så här mycket:
Isärskruvad ventil på ett trärent underlag, med siffermarkeringar och packning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns väl ingen anledning att ta isär alltihop nu när jag fått loss den?
Nu tror jag också att jag har tämligen full förståelse för hur den fungerar och hur allt sitter ihop. Återstår bara problemet att få isär den andra och sedan förstås att få allt tätt…

Jo förresten. Hur ska den vara inställd vid återmontering för att det ska bli rätt? Sifferskalan på ventilhuset har jag inte förstått.
 
Ta bort vredet och gänga ur spindeln. sen tar do fin stålull och putsar spindeln. Det med siffror är bara något som finns där, som en indikering för dig. Nummerbrickan kan nog sättas lite hur som helst. Ocnär vredet sätts till baka lite lätt, så kan du vrida så det passar med varandra på 0. Spindel ska vara lite uskruvad när du sätter dit allt. Sen vrides vredet mot stopp i ventilen och vred + nr,bricka passas ihop.

PS det är ingen fara att värma, det är metall i bitarna. Om det inte smälter 👿Glöm inte att få dit packnning
 
J jonaserik skrev:
Ta bort vredet och gänga ur spindeln. sen tar do fin stålull och putsar spindeln. Det med siffror är bara något som finns där, som en indikering för dig. Nummerbrickan kan nog sättas lite hur som helst. Ocnär vredet sätts till baka lite lätt, så kan du vrida så det passar med varandra på 0. Spindel ska vara lite uskruvad när du sätter dit allt. Sen vrides vredet mot stopp i ventilen och vred + nr,bricka passas ihop.

PS det är ingen fara att värma, det är metall i bitarna. Om det inte smälter 👿Glöm inte att få dit packnning
Nu har jag det problemet att spindeln inte går att skruva tillbaka igen (och inte heller att skruva ut mer). Den går runt fint men inget händer.
Vad menar du att jag ska värma?
 
E Evakatarina skrev:
Nu har jag det problemet att spindeln inte går att skruva tillbaka igen (och inte heller att skruva ut mer). Den går runt fint men inget händer.
Vad menar du att jag ska värma?
Vad menar du med att spindeln inte kan återställas, det är gängor i den tjocka delen och på spindeln, när man vrider på vredet så går spindeln in/ut. Kolla in delarna så ser du.
Det med att värma är på den som sitter fast, troligtvis så har gängan oxiderat kraftigt och det enda som kan ev göra att det släpper är värme, pass på så inte gummidelen blir föstörd.
Sätt på vredet och värme, du kan även knacka på muttervredet samtidigt som du försöker vrida det. Det gäller att få något att röra sig någon 1/10 del för att komma vidare.
 
C
E Evakatarina skrev:
Den går runt fint men inget händer.
Låter som att du skruvat in spindeln hela vägen så att du, så att säga, skruvat loss den. Dvs. om du demonterar vredet i detta läge torde du kunna dra ut spindeln ur ventilhuset(?)

För att få tillbaka den i gängan måste du vrida samtidigt som du applicerar ett lätt tryck på käglan antar jag.
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med att spindeln inte kan återställas, det är gängor i den tjocka delen och på spindeln, när man vrider på vredet så går spindeln in/ut. Kolla in delarna så ser du.
Det med att värma är på den som sitter fast, troligtvis så har gängan oxiderat kraftigt och det enda som kan ev göra att det släpper är värme, pass på så inte gummidelen blir föstörd.
Sätt på vredet och värme, du kan även knacka på muttervredet samtidigt som du försöker vrida det. Det gäller att få något att röra sig någon 1/10 del för att komma
C cpalm skrev:
Låter som att du skruvat in spindeln hela vägen så att du, så att säga, skruvat loss den. Dvs. om du demonterar vredet i detta läge torde du kunna dra ut spindeln ur ventilhuset(?)

För att få tillbaka den i gängan måste du vrida samtidigt som du applicerar ett lätt tryck på käglan antar jag.
J jonaserik skrev:
Vad menar du med att spindeln inte kan återställas, det är gängor i den tjocka delen och på spindeln, när man vrider på vredet så går spindeln in/ut. Kolla in delarna så ser du.
Det med att värma är på den som sitter fast, troligtvis så har gängan oxiderat kraftigt och det enda som kan ev göra att det släpper är värme, pass på så inte gummidelen blir föstörd.
Sätt på vredet och värme, du kan även knacka på muttervredet samtidigt som du försöker vrida det. Det gäller att få något att röra sig någon 1/10 del för att komma vidare.
Jo jag ser de kraftiga gängorna och de går runt men spindeln rör sig inte i djupled! På den ventil där jag inte får loss muttern över ventilen är muttern lös från gängorna och går att skruva ca 1/4 varv men sedan tar fjädern fast i den och det är omöjligt att komma vidare. Jag gissar att fjädern gått sönder eller deformerats alternativt att den fastnar i korrosion som sitter hårt i muttern. Den jag fått isär var helt inbäddad i rost.
 
C cpalm skrev:
Låter som att du skruvat in spindeln hela vägen så att du, så att säga, skruvat loss den. Dvs. om du demonterar vredet i detta läge torde du kunna dra ut spindeln ur ventilhuset(?)

För att få tillbaka den i gängan måste du vrida samtidigt som du applicerar ett lätt tryck på käglan antar jag.
Jag tror att du är något på spåren. Frågan är hur jag skall lyckas att trycka, hålla fast och vrida samtidigt. Jag funderar på att se om det går att montera den tillfälligt på radiatorn för att underlätta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.