4 216 läst · 53 svar
4k läst
53 svar
Fel installerad kamin? Hjälp
TS skriver ”Kaminen får tilluft underifrån och det är bra drag”H Hybro skrev:Alltså, kaminen behöver luft in från utsidan av huset.
Om inte så skapar ni ett undertryck i huset som hindrar rökgaserna att fritt gå upp genom skorstenen. Det ryker då in.
Hur har Ni ordnat detta förutom att
t ex ställa ett fönster på glänt? Detta blir kallt på vintern.
I både förra huset och nuvarande ordnade jag så att friskluft utifrån matades in via ett isolerat 125 mm ventilationsrör rakt in under eldstäderna från utsidan av husgrunden.
Röret i första huset gick att stänga med ett spjäll, när elden falnat.
Då stängdes även ett spjäll i röret till skorstenen. (Spjället hade ett uttag, så det aldrig går att stänga helt.)
Röret i nuvarande går rakt in under ugnens eldstad. Alltså under asklådan o roster.
Ugnen är tät, så när vi eldat färdigt stänger vi spjället mellan ugn och skorsten. Även detta spjäll har ett uttag, för att alltid garantera ett minsta drag.
Draget är då minimalt, liksom tillförsel av kall luft från utsidan av huset.
Trots av att vi alltid har ett litet undertryck i huset, skapat av FTX, så ryker det inte in.
Visst, är inte ugnen eldad på längre tid än typ en vecka, så brukar vi elda något tidningsblad i skorstenen genom sotluckan till denna, innan vi tänder en brasa.
Kan även behövas vid viss väderlek.
Vid normal eldning, eller då vi stängt spjället, ryker det aldrig in. Inte ens om vi kör köksfläkten på max.
Jo, jo... Såg detta.
Men hur? Tilluft från rummet eller utifrån huset via ett rör eller kanal in under kaminen eller dess omedelbara närhet.
Det är skillnad det!
Ingen vits att elda upp goa varma luften inne i huset.
I mitt fall är luftspjällen på framsidan av ugnen, i nedersta luckan alltid stängda.
Men hur? Tilluft från rummet eller utifrån huset via ett rör eller kanal in under kaminen eller dess omedelbara närhet.
Det är skillnad det!
Ingen vits att elda upp goa varma luften inne i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt fall är luftspjällen på framsidan av ugnen, i nedersta luckan alltid stängda.
Redigerat:
Det där är en tankevurpa.H Hybro skrev:
Om rökgastemperaturen är samma vid de två alternativen, förbränningsluft utifrån och förbränningsluft från rummet, så åtgår det exakt samma mängd energi från bränslet för att värma "utetemperatur->förbränningstemperatur" som "utetemperatur->rumstemperatur->förbränningstemperatur"
Måhända, nu är jag ingen teoretiker.
Men rent praktiskt känner jag tydligt att det blir kallt på bl a golven om jag stänger tilluften enligt ovan och i stället ställer t ex en dörr på glänt om vintern hela kvällen eller morgonen.
Tempen inomhus sjunker drastiskt.
Varför elda upp varm inomhusluft om t ex vintern? Det går åt en hel del för att hålla brasan vid liv.
- Sen får du slå teoretiska tankevurpor som du önskar.
Tror Du mig inte kan du komma hit i Januari för praktisk erfarenhet.
Du kan få nybakat bröd o kaffe...
Men rent praktiskt känner jag tydligt att det blir kallt på bl a golven om jag stänger tilluften enligt ovan och i stället ställer t ex en dörr på glänt om vintern hela kvällen eller morgonen.
Tempen inomhus sjunker drastiskt.
Varför elda upp varm inomhusluft om t ex vintern? Det går åt en hel del för att hålla brasan vid liv.
- Sen får du slå teoretiska tankevurpor som du önskar.
Tror Du mig inte kan du komma hit i Januari för praktisk erfarenhet.
Du kan få nybakat bröd o kaffe...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vad har ni för ventilation?L Lichy68 skrev:Vi byggde om köket i vår nya hus och tog bort en öppenspis och ersatte den mot en kamin. Den går i befintlig murstock men är flyttad till ny håll som går till de befintliga kanalen så att den kommer rätt i linjen med köksön.
Det har funkar bra men vi tycker den är svårt att tända och det rycker in vilket gör att det luktar ganska mycket rök i början tills draget har kommit igång. Bolaget som installerade den var här och gjorde en kontroll efter vår påpekande och hittade inget fel så vi fick en faktura på dryg 2000 för att de var hit. För ett tag sen var en kille här som jobbar lite med detta och påpekade röret till kaminen inte är rakt och att anslutningen är fel… han är tyvärr sjuk och kan inte komma för att kontrollera detta. Vem kan man vända sig till för att kolla detta? Vill inte Ri ha till samma bolag för ytterligare en kontroll.
Vad tycker ni när ni ser detta?
Har själv bakugn och är ett helskotta om man har mekaniska ventilationen igång och inte öppnar en dörr och fönster. Måste dessutom vara rätt fönster eller dörr öppnar man fel så ryker det in ännu mera!
Värst är det när det stått oanvänt hela sommaren och man skall börja eldnings säsong.
Märkte också att en hatt på pipan ställde mycket elände, har ni en skortstenshatt?
Är väl ändå husägaren som ställt det där, och med en murstock emellan. Har väl inget med installationen att göraW wakkz skrev:
Är även tveksam till att det kan påverka att det ryker in när luckan öppnas.
Det brukar ju endast vara ett tecken på undertryck i huset, inte att det står hushållspapper på en köksbänk 😉
Skorstenshatt brukar ju oftast öka draget.kisumisu skrev:Vad har ni för ventilation?
Har själv bakugn och är ett helskotta om man har mekaniska ventilationen igång och inte öppnar en dörr och fönster. Måste dessutom vara rätt fönster eller dörr öppnar man fel så ryker det in ännu mera!
Värst är det när det stått oanvänt hela sommaren och man skall börja eldnings säsong.
Märkte också att en hatt på pipan ställde mycket elände, har ni en skortstenshatt?
Här är det noga med detaljer - bra drag från tillufts-gången är inte samma sak som att det är någon drag in i skorstensstocken och ur skorstenen, utan draget från tilluften man känner är kanske för att utjämna undertrycket i rummet - om det finns tex FTX-ventilation eller annan mekanisk ventilation...GoC skrev:
Hur går det att elda (eller göra ny inlägg när kaminen är varm) när ytterdörren är öppen - ryker det in då också ?? - detta för att se om det är undertrycket i huset som gör det besvärligt för draget.
Alla som eldat lite vet att det är dålig drag i en kall skorstensstock - ofta ingen alls sommartid och kanske tom är bakdrag (det luktar 'skorsten' ur kamin)
Är det bakdrag så skall man inte hålla på med någon rykande tändning om man inte vill fylla rummet med rök - bakdraget måste vändas till rätt igen med att värma på något sätt i rökgången med eldning av tidningspapper, sprit etc. eller att det kan tryckas in varmluft med tex. en gasolbrännare som har en blåsande låga.
Gamla vedspisar hade ofta en sotlucka bit under vedspisen nära golvet och det var där man körde in ett par dagstidningsblad och tände på - lågan skall helst kunna brinna rakt upp i rökgången och fylla pipan med varm luft och den vägen starta lite drag eller vända ett bakdrag - vilket gör det knepigt om man har liggande horisontella rökrör av lite längre längd som i TS fall och det inte fins en sotningslucka längre ned under rökröret för samma rökgång i stocken som man kan elda sin förvärmning i.
När stocken är kall när man börjar elda måste ! man få ordentligt med luft från uteluften. Ju varmare stocken blir desto mindre behöver öppen dörr/ fönster vara.ylven skrev:Är det tätt mellan rör och murstock? Att täckplåten inte går ända intill murstocken är troligen bara ett estetiskt problem. Undersök genom att hålla en tändare intill ifall det drar.
Annars är det troliga grundproblemet att murstocken är kall när ni börjar elda. Det är den om ni väntar flera dagar mellan brasorna.