Det enda momentet som lejts bort hittills i totalrenoveringen är plåtjobbet på den nya skorstenen. Nu i förra veckans snöstorm upptäckte jag att det läckt in längs murstocken såpass att det gamla planktaket och isoleringen var fuktig, på gränsen till blöt.

Som tur är har vi inte börjat invändigt ännu så inget är direkt förstört utan kommer torka upp. När snön smälte var jag uppe och kollade till plåtarbetet som jag tycker ser bristfälligt ut men som jag ser det finns ändå två alternativ;

1, Snön har tryckts in mellan beslaget och pannorna så mycket att det övermannat pappen som ligger upp längs skorstenen och sen smält in längs murstocken.

2, Plåtslagaren har slarvat med fogen och det har runnit in vatten direkt mellan beslag och murstock.

Jag ringde plåtslagaren och hans kommentar var att detta sättet tjänat honom väl i 30 år men att båda alternativen i min analys var rimliga. Jag har kompletterat och fogat ”trappstegen” i beslaget som första ingrepp. Vad tror ni av bilderna att döma?

• Närbild av ett brunt plåtbeslag mot en tegelmur där beslaget har sprickor och inte sitter tätt intill muren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålade beslag på en skorsten som visar tecken på fukt, intill murat tegel, med snö ansamlad nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåtslagarens jobb kan man ha synpunkter på.
Det lättaste för dig att gå vidare om du inte orkar bråka med plåtslagaren. Så kitta de vertikala delarna på plåten också

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Plåtslagarens jobb kan man ha synpunkter på.
Det lättaste för dig att gå vidare om du inte orkar bråka med plåtslagaren. Så kitta de vertikala delarna på plåten också
Fint, tack ska du ha för svaret! Jag är bara ute efter att få det tätt, både han och jag har bättre saker att göra än att bråka👍

R Renkse skrev:
Fint, tack ska du ha för svaret! Jag är bara ute efter att få det tätt, både han och jag har bättre saker att göra än att bråka👍
Det är något med underlagspappen

• Gilla
Renkse
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Det är något med underlagspappen
Du kan verkligen ha rätt i det. Jag har i vart fall tätat springorna på bilden och lagt in gråtjack (kan omöjligt vara en fackterm men vet inte vad det heter på riktigt) mellan beslag och pannor. Håller tummarna för att det ska vara nog.

Hade det varit rätt gjort så hade det inte läckt in.

Nr1 plåten läcker.
Nr 2 underpappen läcker.

Fallerar nr 1 så ska nr 2 fånga upp det. Så frågan är varför det kunnat läcka in...
Gjorde han bara plåten?
Vem gjorde underpappen?

• Gilla
Renkse
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:

Nr1 plåten läcker.
Nr 2 underpappen läcker.

Fallerar nr 1 så ska nr 2 fånga upp det. Så frågan är varför det kunnat läcka in...
Gjorde han bara plåten?
Vem gjorde underpappen?
Pappen gjorde jag helt själv.. utan att ha en aning. Min bedömning är att jag lappade rätt så att vatten som rinner längs taket inte kommer in någonstans.

Däremot, vilket sannolikt är problemet, är att jag inte tejpade pappen mot skorstenen utan bara nästade upp den. Så om inte plåtslagaren limmade eller tejpade i sin tur så är var det öppet längs med skorstenen hela vägen in.

A Alexn72 skrev:

Nr1 plåten läcker.
Nr 2 underpappen läcker.

Gjorde han bara plåten?
Vem gjorde underpappen?
Plåten skall avleda regnvatten…. Blåst och fyksnö tätar INTE plåten för… det vet alla sakkunniga plåtkonsulter….

P Plåtis22 skrev:
Plåten skall avleda regnvatten…. Blåst och fyksnö tätar INTE plåten för… det vet alla sakkunniga plåtkonsulter….
Fast pappen ska ju ta det som eventuellt kommer in.. och bör ju vara limmad/fäst mot skorstenen...
Annars kunde man ju skippat den helt

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Dumheter.
Såklart plåtkonstruktionen skall vara tät.
Vad betalar konsumenten annars för.
Låter som du är en lat plåtslagare själv.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Dumheter.
Såklart plåtkonstruktionen skall vara tät.
Vad betalar konsumenten annars för.
Låter som du är en lat plåtslagare själv.
Plåten blir aldrig hermetiskt tillsluten mot takpannorna….det är ett faktum…
Minns inte hur många år sedan jag fasonerade på längden men gissar på ca 30år sedan…

P Plåtis22 skrev:
Om regnvatten rinner förbi så menar du att de är okej?
Av bilden att dömma så kommer det rinna förbi vid vanligt regn och de är inte tanken.
Eller menar du att de är meningen att man får byta läkt vart tredje år för att de varit fuktiga 7månader om året

• Gilla
Renkse
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om regnvatten rinner förbi så menar du att de är okej?
Av bilden att dömma så kommer det rinna förbi vid vanligt regn och de är inte tanken.
Eller menar du att de är meningen att man får byta läkt vart tredje år för att de varit fuktiga 7månader om året
Läkten torkar igen.. därför man har ströläkt så vatten rinner undan och luften kan cirkulera…

P Plåtis22 skrev:
Läkten torkar igen.. därför man har ströläkt så vatten rinner undan och luften kan cirkulera…
Låter som en klassisk plåtslagare.
Lukten torkar.
Inte konstigt folk vill kasta sten på plåtslagare

• Haha
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
R
M Matslax skrev:
Låter som en klassisk plåtslagare.
Lukten torkar.
Inte konstigt folk vill kasta sten på plåtslagare
Plåtslagare är inte sämre än andra yrkesgrupper som tex. Advokater som överdebiterar…

• Gilla
Plåtis22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.