T TommyC skrev:
Vad är det som tyder på att bilarna kommer att vara rostfria? Är det att dom byggs helt av aluminium (och plast såklart) och att aluminium korroderar till skillnad från stål som rostar? 🤔
rost = korrosion. Aluminium rostar ju också fast oxidskiktet brukar hindra ytterligare djupare korrosion
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
T TommyC skrev:
Vad är det som tyder på att bilarna kommer att vara rostfria? Är det att dom byggs helt av aluminium (och plast såklart) och att aluminium korroderar till skillnad från stål som rostar? 🤔
Om du hade läst någon av länkarna så ...
 
  • Gilla
  • Älska
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jag såg filmen och läste artikeln hos ViBilägare. Jag drog dock inte slutsatsen att alla komponenter som rostar på dagens bilar kommer att ersättas av kolfiber. Vad var det jag missade? Hur kom du fram till att bilarna kommer att vara rostfria? Även om det är tekniskt möjligt att redan idag ersätta mycket metall i karossen med kolfiber så kommer det inte att ske av kostnadsskäl. Det finns detaljer som tillverkas av kolfiber idag t ex fälgar på Königsegg och en del karossdetaljer på exklusiva bilar. Det är inget som kommer att bli vanligt på bruksbilar.
 
T TommyC skrev:
Jag såg filmen och läste artikeln hos ViBilägare. Jag drog dock inte slutsatsen att alla komponenter som rostar på dagens bilar kommer att ersättas av kolfiber. Vad var det jag missade? Hur kom du fram till att bilarna kommer att vara rostfria? Även om det är tekniskt möjligt att redan idag ersätta mycket metall i karossen med kolfiber så kommer det inte att ske av kostnadsskäl. Det finns detaljer som tillverkas av kolfiber idag t ex fälgar på Königsegg och en del karossdetaljer på exklusiva bilar. Det är inget som kommer att bli vanligt på bruksbilar.
Kolfiber kommer trots priset mer och mer även i vanliga bilar. Ex har BMW i3 haft stora delar av chassiet av kolfiber redan från början och även 7-serien har bärande delar av kolfiber sedan många år tillbaka. Det är jakten på vikt som även i dessa är drivande.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
BMW i3 är ju nerlagd, och Kolfiber är inte alls trevligt ur återvinningssynpunkt där är Aluminium riktigt bra.

Kollar man på livscykel ska det vara material som är lätta att separera och återvinna. Allt med fiber inblandat är uselt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Kör en gammal model S. 2,0kwh/mil vid 120km/h, räckvidd 35 mil. Laddar gratis på alla teslastationer i hela europa. 420hk och 0-100 på 4,2 sek. Lastar mer än en v70 (900 liter). Bästa bil jag ägt!
Är man ofta på resa så är ju gratisladdning en mkt viktig faktor!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du hade läst någon av länkarna så ...
Det intressanta är att en aluminiumbil inte rostar bort även om de slarvat med korrosionsskyddet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det klart att jag, liksom nästan alla antar jag, föredrar ett lågt bensinpris men några större känslor får det mig inte direkt att känna. Bränslet kostar vad det kostar och inte så mycket man kan göra åt det.
Du tillhör kanske de som är någorlunda rationell i ditt tankesätt? Jag gissar att du inte är med i Bensinupproret där de som har kraftiga känslor för bensinpriset samlas?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
D djac skrev:
Det låter rationellt men som du kan läsa här så fästs det större vikt än så vid både laddpris och bränslepris och det är nog rätt allmänt så.
Min bild är att de som mest diskuterar laddpris och bränslepris är de som skaffat elbil för att visa hur mycket pengar de "sparar".

De är också extremt fokuserad på milkostnaden, jag har ju flera gånger påpekat att de som styr för de flesta är snarare årskostnaden. Eftersom de flesta bilar har rätt högt inköpspris så sjunker milkostnaden i princip alltid ju mer man kör, medans årskostnaden ökar ju mer man kör.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Denna långmilare försvann väl snabbt? Gratis laddning lockar. Hur många mil kan en Tesla prestera? Annonssida för en såld Tesla Model S 90D 4WD, 2016, elbil med 67 200 mil. Bilens pris var 149 000 kr. Texten "Såld eller borttagen" över bilbilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Undrar om den gjort några batteribyten 🤔
 
K Kane skrev:
Denna långmilare försvann väl snabbt? Gratis laddning lockar. Hur många mil kan en Tesla prestera?[bild]
även om batteriet tappat lite räcker det för de flesta resorna. Billiga mil förutsatt att den inte totalhavererar. Bilen är ju inte ens 10 år. Med så många mil borde slitdelar vara bytta minst en gång.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar om den gjort några batteribyten 🤔
Förmodligen inte. Det är runt det avståndet de som gått riktigt långt byter batteri första gången.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar om den gjort några batteribyten 🤔
Verkligen. Om den inte gjort är det bra med tanke på alla tidiga profetior om batteriernas livslängd.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.