Maalox Maalox skrev:
Tuff smäll för redan ansträngda solcellsbolag och dess investerare. Även om det bara är ett förslag än så länge så blir det ju redan nu svårare att sälja in.
Men....solceller installerar man väl för att rädda jordklotet?
Pengar är sekundärt som jag har uppfattat det.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Bidrag borde vara noll. Om nu solceller är så förträffliga så får de väl klara sig utan.
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Bidrag borde vara noll. Om nu solceller är så förträffliga så får de väl klara sig utan.
Ja, bort med alla bidrag!
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Men....solceller installerar man väl för att rädda jordklotet?
Pengar är sekundärt som jag har uppfattat det.
Det är så politikerna resonerar: "Pengar är sekundärt" och "rädda jordklotet". Vi vanliga människor måste vara mer pragmatiska, vi står ju för kostnaden, direkt eller via skatter.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jo, så blir det tyvärr.

Nu kommer alla mina grannar med tesla och solceller på taket att själva få bära bördan av att vara klimatvänliga.

Kanske ändå inte helt fel?
Har du läst vad det är du skriver? Eller tror du på riktigt att klimatet slutar vid husknuten? Eller att folk ska straffas för att de investerar sina hårt skattade pengar på vad de tror kan hjälpa deras - och dina - barn att segla igenom nästa fas planeten bjuder upp till? Istället för att byta ut köket en gång till och skaffa en 750tums tv?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Excel
N noone70 skrev:
Hur får du att 60öringen blir 5000kr/år?
Det kräver rätt så rejäla anläggningar
Staten subventionerade ju 50k. klart många la på fler paneler, själv såg jag till att få monterat öst/väst så min kurva är utslätad.

Jag tänker undersöka möjligheten att köpa 1-2 st. Bitcoin miner.
Vad jag kan se så kan detta generera lite pengar om elen är ändå är gratis.
Behöver ta reda på lite mer om detta, ska dricka öl med en kompis som sysslat med detta tidigare och han har också solceller.

Oklart hur skatten set ut, är det 30% vid försäljning?
 
  • Tabell som visar prognoser för belöningar vid Bitcoin-mining, inklusive BTC-belöning, intäkt i USD, elkostnad, poolavgifter och vinst för tidsramarna timvis, daglig, veckovis, månadsvis och årlig.
  • Bitcoin Mining Calculator visar att vid 390 TH/s, 5000W förbrukning och noll el-kostnad kan man få $15.96 vinst per dag och 0.00026456 BTC mined per dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vid extremt höga elpriser blir det extrema lönsamt, vet du vad elpriset blir kommande somrar?
Regeringen vill ju införa ett minimipris på 80 öre, så det blir väl det man får kalkylera med.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Jag valde att inte använda mig av bidragen (av flera anledningar), men köpte batteri+solceller mest som en försäkring. Av samma anledning som jag velat vara fri från lån.

Det blir lite mer harmoni i livet, mindre saker att oroa sig för/fundera över.
Det mesta i huset drivs av elektricitet, så vid ett avbrott blir jag inte berörd, skenar elpriset blir jag (i princip) inte berörd.

Om det var ekonomiskt rätt beslut, det vet jag inte förrän om 20år, men jag kommer nog inte sakna pengarna jag gav för anläggningen då. Jag hoppas jag kommer haft mer nytta av den bekymmersfria tiden :)
 
  • Gilla
  • Älska
Lellesprinter och 9 till
  • Laddar…
F
N noone70 skrev:
Hur får du att 60öringen blir 5000kr/år?
Det kräver rätt så rejäla anläggningar
Räkna igen. Det är extremt enkelt att få 5000-6000kr.

Du behöver köpa 8500kWh och sälja lik mycket. Det för de flesta med 10-12kW på taket.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Excel
lilytwig lilytwig skrev:
Regeringen vill ju införa ett minimipris på 80 öre, så det blir väl det man får kalkylera med.
Nja, Det är priset staten garanterar, bilr elpriset lägre så får skattebetalarna betala mellanskillnaden. Trevligt upplägg eller hur. Så om säljer för 10 öre så får du betalt för 10 öre. 70 öre får du och alla andra betala via skattsedeln…
 
Attitudeswe
Vad har du för inverter och batteri som fixar ödrift i nån dag?
 
Excel Excel skrev:
Nja, Det är priset staten garanterar, bilr elpriset lägre så får skattebetalarna betala mellanskillnaden. Trevligt upplägg eller hur. Så om säljer för 10 öre så får du betalt för 10 öre. 70 öre får du och alla andra betala via skattsedeln…
OK, då får man göra en ny kalkyl på batteri nu då.
 
Excel Excel skrev:
Nja, Det är priset staten garanterar, bilr elpriset lägre så får skattebetalarna betala mellanskillnaden. Trevligt upplägg eller hur. Så om säljer för 10 öre så får du betalt för 10 öre. 70 öre får du och alla andra betala via skattsedeln…
På just det kärnkraftverket. Kostar sedan elen mer än 80 öre så får staten överskottet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
N Nilsson i Boda skrev:
Det är så politikerna resonerar: "Pengar är sekundärt" och "rädda jordklotet". Vi vanliga människor måste vara mer pragmatiska, vi står ju för kostnaden, direkt eller via skatter.
Du får ingenting ta med dig dit du går
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Säg det till de som redan köpt paneler och batterier i Sverige för hundratusentals kronor baserat på glädjekalkyler…

Har ingen koll på vad de gör med bidrag i Tyskland och Holland, men åtminstone i Tyskland eldar de väl kol o torv i kraftverken? Då kan det ju finnas miljöskäl. Den situationen är vi inte i närheten av i Sverige…
Tyskland är på väg åt det hållet att elen är gratis så fort solen lyser eller vinden blåser. När det inte gör det så eldas för fullt med gas och kol. Gas och kol kommer alltså finnas kvar i hög grad även om sol och vind byggs ut mer.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.