Alfredo Alfredo skrev:
En allmän fråga till de med erfarenhet av elbilar. Är det bilens egna siffror ni redovisar? Är de korrekta?

Jag frågar därför min erfarenhet av bensinbilar är att färddatorn kan visa en genomsnittlig förbrukning som är ganska långt från verkligheten. Finns inga sådana problem med elbilar?
Jag har jämfört Guess-o-metern på vår ID4 med laddad el och den har stämt så pass bra att jag utgår från GOMen när jag visar siffror.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har jämfört Guess-o-metern på vår ID4 med laddad el och den har stämt så pass bra att jag utgår från GOMen när jag visar siffror.
Hur väl stämmer bilens uppfattning om hur mycket batteriet fyllts på med faktiskt förbrukad energi vid laddning? Om någon har kollat.
 
S sjoelund skrev:
Jag håller inte med om att det alltid är motorvägskörning när man ska köra längre. Om man ska mot Stockholm så är det motorväg, men vem fan vill dit? Det är mycket 2+1-vägar när jag kör lite längre.

OK, jag kan ta motorvägen och spara in 2 minuter på en 2 timmars resa enligt Google på ett vanligt resmål för mig. Men det kostar 30% extra energi...

130 på vinterväglag kör jag absolut inte, men jag kör ju om fler bilar än det är som kör om mig på vintern...
Det beror ju på vart man bor, jag bodde i linköping, så det var motorväg oavsett om man skulle norrut eller söderut...

Som van bilförare är det inget konstigt att marcha på enligt tillåten skyltning på raka välplogade motorvägar med bra vinterdäck. Full respekt för att ovana förare tycker det är känns läskigt,men den kategorin tillhör inte jag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur väl stämmer bilens uppfattning om hur mycket batteriet fyllts på med faktiskt förbrukad energi vid laddning? Om någon har kollat.
Min bil berättar inte för mig hur mycket den laddat, utan jag har tagit vad laddbox/laddstolpe anser att bilen laddat och dividerat med körd sträcka.

Dessvärre vill inte VW berätta hur mycket energi man faktiskt får in i batteriet. 😒
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke_Villaägaren skrev:
Det beror ju på vart man bor, jag bodde i linköping, så det var motorväg oavsett om man skulle norrut eller söderut...
Åkte du aldrig mot Motala, Åtvid eller Kisa? 😀
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nä, men kombinationen 130 och -20 grader är rätt ovanlig skulle jag nog säga. Det finns väl knappt några 120-sträckor i Norrland. Och i Södra Sverige så var det bra många år sedan vi hade minus tjugo…
Kombinationen 140-150km/h i -20c och lägre är väldigt vanligt i inlandet i Norrland. Faktum är att när det är riktigt kallt, -30c och runt där så blir de snöiga och isiga vägarna sträva som tusan och du har enormt grepp i vägen med bra dubbdäck. Den totala avsaknaden av poliser gör att de flesta norrlänningar tuffar på långt över tillåten hastighet i Norrlands inland. Och de annars dåliga vägarna uppe i Norrland blir magiskt släta och fina vintertid. Det är mycket halare på vägarna i södra Sverige, där man plogar och saltar och det tinar och fryser om vart annat mellan varenda dygn.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Åkte du aldrig mot Motala, Åtvid eller Kisa? 😀
Jo, jag har faktiskt min kära mor i Ydre kommun, så det hände att vi åkte dit. En resa på ca 12mil enkel väg. Vintertid var det med nöd och näppe vid tog oss T&R 24mil med 100%laddat batteri från start. Vilket stämmer rätt bra med min deklarerade 3kw per mil. 77kw netto tillgänglig i id4an. 77/24=3.3kw
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
30mil är vät typ en sån sträcka där man då kan köra lite långsammare om det betyder att man kan slippa laddstopp?
Ja, det är ett val man sannolikt kan göra. Jag tycker sällan att ett stopp på en 30-milsresa är ett problem, i synnerhet inte då stoppet sällan behöver vara särskilt många minuter för att komma fem–tio mil till.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För jag tycker nog 30mil bör man klara som worst case utan att behöva ladda.
Håller med. Det var ett formkrav även för mig att komma så långt oavsett väder. Nu när så inte alltid är fallet har det dock visat sig vara ett begränsat problem i verkligheten.

Det ”problem” jag har är dock att när laddning väl krävs så är det på en vägsträcka (E4 runt Nyköping) där laddinfrastrukturen är förvånansvärt dålig givet efterfrågan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ett val man sannolikt kan göra. Jag tycker sällan att ett stopp på en 30-milsresa är ett problem, i synnerhet inte då stoppet sällan behöver vara särskilt många minuter för att komma fem–tio mil till.

Håller med. Det var ett formkrav även för mig att komma så långt oavsett väder. Nu när så inte alltid är fallet har det dock visat sig vara ett begränsat problem i verkligheten.

Det ”problem” jag har är dock att när laddning väl krävs så är det på en vägsträcka (E4 runt Nyköping) där laddinfrastrukturen är förvånansvärt dålig givet efterfrågan.
Det är ganska vanligt att kundens krav innan en investering och det man värderar efter skiljer sig åt, såna upptäckter gör jag själv regelbundet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
30mil är vät typ en sån sträcka där man då kan köra lite långsammare om det betyder att man kan slippa laddstopp?
För jag tycker nog 30mil bör man klara som worst case utan att behöva ladda.
Här tycker jag vi har en av elbilarna största svagheter, så fort det är dags att åka långresor så blir en jäkla massa laddstopp. Vintertid extremt, men även sommartid i motorvägsfart. Jag har klarat en resa T&R Linköping-Stockholm, men jag fick lov att köra typ 80 sista 8milen för att ta mig hem, valde det mot att stanna och ladda, tids mässigt gick det säkert på ett ut. Men att man sommartid inte ens kan köra 40mil utan laddstopp är bara för dåligt. Och vintertid gör man säkrast i att stanna och ladda var 20e mil, för att vara på säkra sidan om det skulle uppstå nån situation så man blir ståendes i bilkö. Det ÄR för dåligt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Enyaq drar aningen mer över 12mån, men jag kanske har högre snittfart?[bild]
Ja, jag gör bara 2-3 längre resor per år, dvs på 120-vägar. Resten är Stockholmstrafik. Och i den här stan går det inte speciellt fort…
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
Det beror ju på vart man bor, jag bodde i linköping, så det var motorväg oavsett om man skulle norrut eller söderut...
Av en ren chans bor jag också i Linköping så jag vet mycket väl att det inte är motorväg om man åker långt. Till exempel till Göteborg (och man vet att det inte är så långt, för man har 1/3 av batteriet kvar när man kommer fram utan att ladda). Mycket 2+1 de vägarna. Och efter Norrköping kör man mot Katrineholm så blir det 100 km/h 2+1 där också.

För som sagt... Vem vill till Stockholm? Eller Malmö?
 
J Jocke_Villaägaren skrev:
vintertid gör man säkrast i att stanna och ladda var 20e mil, för att vara på säkra sidan om det skulle uppstå nån situation så man blir ståendes i bilkö. Det ÄR för dåligt.
Jag är förvisso för att man har lite marginaler, i synnerhet om det är en dålig väderprognos vintertid, men det ska rätt mycket till för att man ska tömma ett batteri stillastående i en kö.

Men är det lite moddigt eller väldigt kallt hamnar man lik förbannat vid att det är lämpligt att ladda redan efter 20 mil. Är det en dealbreaker för en ska man nog titta på bilar med 100 kWh batteri eller mer snarare än runt 80. För egen del tycker jag inte att det är motiverat, och då kör jag ändå ett par 30-milsresor i månaden sommar som vinter och 45 mil någon gång nu och då. Ytterst sällan längre än så iofs.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
En allmän fråga till de med erfarenhet av elbilar. Är det bilens egna siffror ni redovisar? Är de korrekta?

Jag frågar därför min erfarenhet av bensinbilar är att färddatorn kan visa en genomsnittlig förbrukning som är ganska långt från verkligheten. Finns inga sådana problem med elbilar?
Jag har en XC60 hybrid, den går typ 75km på ca 18 kWh enligt instrumenten, det stämmer även bra med verkligheten - åtminstone på sommarhalvåret. 😉
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En allmän fråga till de med erfarenhet av elbilar. Är det bilens egna siffror ni redovisar? Är de korrekta?

Jag frågar därför min erfarenhet av bensinbilar är att färddatorn kan visa en genomsnittlig förbrukning som är ganska långt från verkligheten. Finns inga sådana problem med elbilar?
Jag har på långresor kollat exakt hur mycket jag laddat, alltså inga siffror från guess-o-metern.
På enstaka resor så får man ju också en siffra på verklig förbrukning, nämligen antal förbrukade kWh delat med sträckan.

”Återstående räckvidd” i displayen är förstås ingen siffra man kan använda i dessa sammanhang. Det är ju bara en prediktion baserad på tidigare körmönster, utetemperatur osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.