Vilken lösning föredrar du?

• Antal röster
    284
L lizaliza skrev:
Jag tycker alt.2 känns luftigare än alt.1 som känns mer stängt. Sedan förordar jag stora lådor istället för skåpsluckor i nedre skåpen. Sååå mycket bättre överblick och mer lättarbetat. Personligen skulle jag aldrig välja en diskbänk med en så liten ho. Finns säkert de som trivs med det men jag, som jobbar mycket i köket både på jobb o fritid tycker det är bra med två rejäla diskhoar. Fundea på om ni behöver ett så stort vitrinskåp. Känns möjligen lite övermöblerat? Jag har ingen erfarenhet av de nya fläktarna som sitter i/vid spisen. Kanske är det ett alternativ? Då blir köket också ytterligare lite luftigare. Bara några korta tankar från mig. Lycka till!
Tack för input!
På skissen är det en 80-ho med en större del stor nog att diska hela vanliga plåtar samt en mindre del för skölj osv. Vi funderade på om man ville ha en ho med två lika stora delar eller en större och en mindre. Föredrar du två lika eller plats nog för plåt? Och hur bred är lagom om 80 inte räcker? 🤔

Lite reflektioner från mig:
Alt 1 går bort för du vill inte ha diskhon inne i U:et. Man skall dit hela tiden och gör det jobbigt att vara två och laga mat. Alt 1 skulle kunna fungera om man byter plats på spis och diskho men antar att de är där de är pga befintliga anslutningar. Om du har mer flexibilitet var de kan placeras så öppnar det upp för fler förslag.
Alt 2 är OK men några kommentarer:
1. Ser inga stolar vid köksön. Ofta hänger man vid köksön och sitter inte på barstolarna vid ön, åtminstone hemma hos oss och har ni tänkt så så kan ni ha lådor från bägge håll i köksön och då få plats med mer saker. T.ex. stora lådor att lägga återvinning i.
2. Väldigt mörkt vid fönstret nära kyl/frys. Att ha skåp på bägge sidor om det fönstret tar bort mycket av funktionen med det. Under det fönstret borde man ha ett lågt skåp med bänkskiva också. Normalt brukar man ha kyl/frys bredvid varandra men det är inte alltid helt nödvändigt.Kan man i så fall ha frysen i hörnet och skippa vitrinskåpet. Man vill ändå ha glas och det man använder ofta nära diskmaskinen och vill man flasha fina glas som man använder sällan behöver det väl inte vara i ögonhöjd utan kan vara i skåpet under fönstret? Frysen är man heller inte i lika ofta så om den är ca 2 m längre bort så lär det vara OK. Det är ju ändå rätt nära.

Såg några som föreslår spis i köksö. För mig går det helt bort. fläkten hamnar lätt i ögonhöjd och skymmer rummet eller funkar relativt dåligt. .....och pratar man fläkt och nytt kök så titta extra noga på att ha en spisfläkt med låg ljudvolym (när den går på låga varv). De flesta bullrar alldeles för mycket.
En extra vask i ön är inte fel men dyr/jobbig ledningsdragning om man inte bygger det från början så antar att det går bort för dig.

Lycka till!

H Hans G2 skrev:
Intressant! Vi lutar åt att behålla skåpsluckor för just sopskåpet då det mest verkar bängligt med låda när man är hos andra. Men vi har ju inte levt med det själv så har funderat på om det är en vanesak.
Vad är drygast med lådor / vad saknar du med skåpsdörrar?
När jag står och arbetar vid diskbänk/köksbänk vill jag ha enkel access till sophinkarna. Har du låda så är den ivägen när du öppnar den. Du måste alltid stå ett steg bort från bänken när du skall slänga tex potatisskal eller annat bös du har från matberedning. Det är mycket enklare med dörr. Då kan du stå intill bänken när du skall slänga saker, i stället för att behöva stå bakom eller vid sidan om en låda. Du kan dessutom ha dörren öppen medan du jobbar där, om behov finns för det. Det kan du inte med lådvarianten.
Dörr varje dag i veckan om jag bygger om mitt kök. 👍

För förvaring är dock lådvarianten oslagbar imho.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
En tanke är sätta spisen i hörnet och planera utifrån det. Som kock står man då inte heller med ryggen mot dem som sitter vid matbordet. Ni slipper också ett dåligt hörnskåp och får en lång arbetsbänk med diskho:). Instämmer att jag inte velat störa siktlinjen med kyl/frys längs vänstra väggen när man kommer in.

TRJBerg
Av all tid i köket för matlagning är nog den framför spisen den minsta. Mesta går till arbetsytan för preparering, dels inför spis/ugn men också till allt annat.
Därefter till diskmaskin/diskho. Sedan i- och urplock ur skåp och lådor. Minsta är framför spis/ugn.
Kommer många att jobba i köket samtidigt är rena arbetsytor första prio. Dvs så många meter som möjligt.
Tips: många eluttag överallt.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Tack för input!
På skissen är det en 80-ho med en större del stor nog att diska hela vanliga plåtar samt en mindre del för skölj osv. Vi funderade på om man ville ha en ho med två lika stora delar eller en större och en mindre. Föredrar du två lika eller plats nog för plåt? Och hur bred är lagom om 80 inte räcker? 🤔
Jag tycker två lika stora i ett 80-skåp funkar bra. Plåtar ryms förvisso inte i en så men jag tycker inte det är några problem att diska dem ”på sned”.

Jag skulle lägga köket längs hela väggen där matbordet står skippa överskåp utom mot hörnet där du kan fortsätta med skafferi och kyl/frys. Häll med inbyggde fläkt i köksön köksbordet vid fönstret till höger om dörren. Då utnyttjar du utan bättre enligt min mening. 🙂

Röstade alternativ 2 men skulle själv vilja ha det så här: Kyl/frys fristående direkt till höger när man kommer in genom dörren, resterande del av köket längs hela ytterväggen. Mittemot kyl/frys finns då köksön, där ställer man matkassar för att plocka in. De matvaror som inte ska kylas kan förvaras i lådor under köksön. Köksön måste ha runda hörn för det blir mycket spring runt den. Till höger om diskhon placeras diskmaskinen. Den kan då öppnas utan att någon går på den och kanske höjas upp till bättre arbetshöjd. Diskmaskinen kommer då också så långt som möjligt från matbordet i fall den körs samtidigt som man sitter och äter. Till vänster om diskhon finns lådor för bestick o tallrikar som används dagligen. Sedan spis och till vänster om den lådor för kastruller, stekspadar. Längst till vänster kan man antingen ha skafferi eller en plats för frukostbestyr. Det finns sådana där finurliga dörrar som fälls in vid sidan av köksskåpet, där kan man ha kaffebryggare, brödrost och liknande, kanske mikron också. Nära till matbordet vid frukosten men kan döljas vid middagar. Mellan detta skåp och spisen en arbetsbänk med gott om eluttag för ex matberedare. En extra miniho här vore fint om det får plats. Där kan man skölja frukt/grönsaker eller den kan fungera som extra utslagsho för spisen om någon samtidigt står och ordnar med disken.

H Hans G2 skrev:
Intressant! Vi lutar åt att behålla skåpsluckor för just sopskåpet då det mest verkar bängligt med låda när man är hos andra. Men vi har ju inte levt med det själv så har funderat på om det är en vanesak.
Vad är drygast med lådor / vad saknar du med skåpsdörrar?
Vi har precis renoverat köket och ÄLSKAR lådorna under diskhon! Vi har IKEA-stommar med fyra sopkärl längst ner (60cm bred stomme) och en lägre utdragbar låda ovanför där vi har diskmaskinstabletter, rulle med soppåsar, ett litet diskställ samt diskborste, diskmedel m.m. Allt fult skit göms undan helt enkelt.

• Gilla
jpsjogren och 2 till
  • Laddar…
Jag har planerat och byggt sex olika kök under vår familjs bostadskarriär. Av dina planlösningar skulle jag definitivt föredra 2, eftersom den har bättre passager och utrymme. Det ser t ex trångt ut mellan köksön och matbordet i 1.

Ett par reflektioner:

1) Plats för diskmaskin? Bör vara nära både diskho och köksskåp.

2) Köksön i 2 kommer att funka bra som avställningsyta för kyl och frys

3) Med kyl och frys så nära diskho, fundera på att ha ismaskin i frysen och vatten (m kolsyra) i kylen. Visst är det gadgets, men för egen del är båda extremt uppskattade.

4) Se till att ha massor med eluttag under skåp och i/ovanför arbetsbänk - inkl i köksön. Det finns massor med maskiner, laddare och annat som man vill ha inkopplat

5) Fundera på att vända matbordet 90 grader och ställ det mot fönstret. Ger lättare access och passage.

6) Utdragslådor i underskåpen ger betydlig bättre tillgång och översikt än hyllor.

7) Fundera på häll och separat ugn i st f spis. Det finns även hällar som kan fällas ner i bänkskivan. Personligen tycker jag att det är snyggare och enklare att hålla rent. Och självklart induktionshäll - och ångugn om ekonomin tillåter och det finns seriöst matlagningsintresse.

8) Den undre väggen kan utnyttjas till förvaring om man använder överskåp (30 cm djup) som bänkskåp. Bygger väldigt lite golvyta men rymmer enormt mycket saker.

H Hans G2 skrev:
Tack för input!
Varför två hoar? Hellre en enda stor (med 80 cm underskåp).

• Gilla
Skymag
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Varför två hoar? Hellre en enda stor (med 80 cm underskåp).
Alla jag känner som satt in 1 stor ho istället för 2 har ångrat sig.

• Gilla
lizaliza och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Alla jag känner som satt in 1 stor ho istället för 2 har ångrat sig.
Då känner du inte mig. Har valt en stor ho i våra tre senaste kök. Betydligt mer praktiskt, får plats med stora kastruller, plåtar, serveringsfat o likn. Vad ska du ha två hoar till?

• Gilla
Skymag och 2 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Då känner du inte mig. Har valt en stor ho i våra tre senaste kök. Betydligt mer praktiskt, får plats med stora kastruller, plåtar, serveringsfat o likn. Vad ska du ha två hoar till?
Mer praktiskt.
Disk i den ena och annat slask i den andra.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Mer praktiskt.
Disk i den ena och annat slask i den andra.
Det där andra slasket vill du undvika. Antingen är det disk (= i hon) eller något annat (= behöver inte någon diskho). Men vi tycker olika. Skulle dock aldrig byta till två mimdre hoar.

• Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.