1 031 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
Isolering av vind sekelskifteshus
Sida 1 av 2
Hej,
Vi flyttade in för 4 år sedan i ett sekelskifteshus från 1910 med självdrag och jag har under åren fixat lite för att energieffektivera huset för att få ett bättre klimat och minska kostnaderna. Och nu börjar jag kika på vinden och vad som kan göras för att förbättra den. Vi har den problematiken att huset blir väldigt varmt på sommaren och kallt på vintern.
Vindslucka:
Som det ser ut nu så sitter det en gammal vindslucka med en enkel oisolerad ramkonstruktion klädd i pärlspont som har böjar glipa så det är en springa på ca 1cm som gör att man ser upp till vinden. Denna tänkte jag byta ut till hösten mot en isolerad vindlucka med vindtrappa för att lättare ta sig ner och upp.
Min fråga här är kanske lite svårt att svara på men vad tror ni effekten blir av att gå från en otät vindslucka till en tät isolerad vindlucka? Varmare hus på vintern? Kallare hus på sommaren?
Isolering av vinden:
Vinden är isolerad med kutterspån/kol och jag gick upp i våras för att mäta djupet på isoleringen och det var ca 6cm vilket är på tok för lite.
- Hur mycket isolering bör man ha?
- Går det att bara att ta bort spånet och ersätta det med träfiberisoleringsskivor, eller behöver jag tänka på något annat?
- Om jag byter ut isolering kan detta resultera i att det blir kallare i huset på sommaren?
- Kan jag ta bort spånet och lägga sådana skivor för att sedan bygga ett golv över och ha vinden som förvaring? Jag bygger golvet med mellanrummen mellan plankorna så att isolering kan andas.
/Petter
Vi flyttade in för 4 år sedan i ett sekelskifteshus från 1910 med självdrag och jag har under åren fixat lite för att energieffektivera huset för att få ett bättre klimat och minska kostnaderna. Och nu börjar jag kika på vinden och vad som kan göras för att förbättra den. Vi har den problematiken att huset blir väldigt varmt på sommaren och kallt på vintern.
Vindslucka:
Som det ser ut nu så sitter det en gammal vindslucka med en enkel oisolerad ramkonstruktion klädd i pärlspont som har böjar glipa så det är en springa på ca 1cm som gör att man ser upp till vinden. Denna tänkte jag byta ut till hösten mot en isolerad vindlucka med vindtrappa för att lättare ta sig ner och upp.
Min fråga här är kanske lite svårt att svara på men vad tror ni effekten blir av att gå från en otät vindslucka till en tät isolerad vindlucka? Varmare hus på vintern? Kallare hus på sommaren?
Isolering av vinden:
Vinden är isolerad med kutterspån/kol och jag gick upp i våras för att mäta djupet på isoleringen och det var ca 6cm vilket är på tok för lite.
- Hur mycket isolering bör man ha?
- Går det att bara att ta bort spånet och ersätta det med träfiberisoleringsskivor, eller behöver jag tänka på något annat?
- Om jag byter ut isolering kan detta resultera i att det blir kallare i huset på sommaren?
- Kan jag ta bort spånet och lägga sådana skivor för att sedan bygga ett golv över och ha vinden som förvaring? Jag bygger golvet med mellanrummen mellan plankorna så att isolering kan andas.
/Petter
Jag har liknande funderingar. Har en äldre, men tät "lucka", tidigare ägare har lagt glas/stenull på större delen (nån kupa verkar det vara kvar äldre fyllning).
Jag oroar mig för utförandet, då glas/sten inte kan ta upp eller avge fukt på samma sätt som tidigare material. Eftersom taket aldrig är helt tätt tror jag största faran är att fuktig luft letar sig upp och kondenserar.
Därför tror jag att man ska lägga in vindduk, men inte plast. Undvika glasull och gå på cellulosa, lin eller liknande.
Så att suga ut dagens fyllning, lägga en vindduk som stoppar luftrörelse men kan torka ut fukt, återfylla med skulle jag säga lite tjockare än 6cm, är det lösull behöver man inte gå på ett jämnt nummer utan lägg på tex en 45 regel och golv ovanpå det blir det 10 totalt. Går nog att ha 15 också. Jag skulle nog inte lägga tjockare, lite spillvärme är bra för att torka ut fukt. Speciellt om man inte längre eldar i murstocken.
Luckan ska helt klart vara tät, det man inte vill är som sagt varm fuktig luft som går upp och kondenserar.
Jag har gjort stickprov och för mig verkar lösningen funka, men jag skulle gärna göra om med cellulosa, då det aldrig går att få helt tätt. Jag har putsade tak, så jag tror det är något bättre än spontade trätak eller spänntak på att inte släppa upp fuktig luft och att det därigenom funkar för mig.
Värmepump och vindsisolering är helt klart de mest lönsamma och minst utseende/kulturförstörande åtgärderna, om man bara ser till att inte skapa ett fuktproblem. Att byta fönster och dörrar tappar man ofta utseende och väldigt liten del av värmen smiter ut den vägen, sett till helheten.
Jag oroar mig för utförandet, då glas/sten inte kan ta upp eller avge fukt på samma sätt som tidigare material. Eftersom taket aldrig är helt tätt tror jag största faran är att fuktig luft letar sig upp och kondenserar.
Därför tror jag att man ska lägga in vindduk, men inte plast. Undvika glasull och gå på cellulosa, lin eller liknande.
Så att suga ut dagens fyllning, lägga en vindduk som stoppar luftrörelse men kan torka ut fukt, återfylla med skulle jag säga lite tjockare än 6cm, är det lösull behöver man inte gå på ett jämnt nummer utan lägg på tex en 45 regel och golv ovanpå det blir det 10 totalt. Går nog att ha 15 också. Jag skulle nog inte lägga tjockare, lite spillvärme är bra för att torka ut fukt. Speciellt om man inte längre eldar i murstocken.
Luckan ska helt klart vara tät, det man inte vill är som sagt varm fuktig luft som går upp och kondenserar.
Jag har gjort stickprov och för mig verkar lösningen funka, men jag skulle gärna göra om med cellulosa, då det aldrig går att få helt tätt. Jag har putsade tak, så jag tror det är något bättre än spontade trätak eller spänntak på att inte släppa upp fuktig luft och att det därigenom funkar för mig.
Värmepump och vindsisolering är helt klart de mest lönsamma och minst utseende/kulturförstörande åtgärderna, om man bara ser till att inte skapa ett fuktproblem. Att byta fönster och dörrar tappar man ofta utseende och väldigt liten del av värmen smiter ut den vägen, sett till helheten.
Det är väl 10 000 krs-frågan... Problemet är att dessa två aspekter är motstridiga. Kallvinden är mer eller mindre beroende av spillvärmen för att upprätthålla en tillräcklig fukttransport utåt, men ju mer isolering desto mindre spillvärme. Även spånets kraftigt fuktbuffrande funktion lär vara avgörande för vindens "fuktklimat" i frågan om materialval.P Petter91 skrev:
På mitt femtiotalshus med samma förutsättningar blåste jag på med malda tidningar rakt på den gamla sågspånsisoleringen till en halvmeter sammanlagd tjocklek. Före det hade jag spikat upp reglar på takstolarna för att lägga ett nytt golv av råspont. Blev hur bra som helst. Det var för 35 år sedan.P Petter91 skrev:
Min tanke är att ta bort allt 6cm spån (brandrisken) och ersätta det med 30cm cellulosa isolering för att sedan lägga ett golv på det, är jag rätt ute?
Det ligger redan en papp under spånet, behöver man komplettera eller byta ut den?
Det ligger redan en papp under spånet, behöver man komplettera eller byta ut den?
Brandrisk? Du bor ju i en braskamins favoritföda. Torr ved!P Petter91 skrev:
om det inte finns tidigare fukt eller musproblem, muspiss och mögel kan vara trevligt att få bort. Ibland tippade de ju annat än spån också på vinden och i bjälklag, lite vad de hade över...F fribygg skrev:
Jag hade hellre haft spån än den gullfiber som tidigare ägare bytt ut spånet mot på min vind. Otrevlig att handskas med, buffrar inte fukt, jag tror den lättare möglar. Jag hatar den typen av isolering helt enkelt...
Isolering ska inte andas, luften ska 'stå still' i bjälklaget och ju mindre luft rörelser dessdå bättre isolerings verkan.P Petter91 skrev:
Jag föreslår att du fyller på med minst 2dm cellulosabaserad isolering ( gärna mer om du har råd och vinden har för låg höjd att inreda i framtiden) och lägger det nya vindsgolvet direkt på de påsalade takstolarna tätt mot isoleringen, gärna med ihopslagna brädor oavsett om du kostar på ett riktigt golv eller lägger 23mm råspånt då det trots allt bara verkar bli ett förådsutrymme just nu.
Bygg ordentligt med genuina mtrl om du eller näste ägare vill inreda till ett varmbonat rum i framtiden.
Även tätt lagda brädor på ett vindsgolv är diffusionsöppet, att lämna spalt mot isoleringen tillför inget och vindsgolvet blir stadigare och bättre om det byggs med spontat virke som slås ihop ordentligt.C cpalm skrev:
Stort tack för alla svar!
Då börjar jag att byta ut vindlucka mot en tät med inbyggd trappa för att sedan gå vidare men att ta bort spånet och ersätter det med 30cm cellulosa isolering och bygger att heltäckande golv av råspont. En sista fråga: Under spånet ligger en papp, är det något att byta ut, komplettera med ytterligare papp eller låta den vara och lägga på isolering? Har inte sett om den är trasig ännu men kommer ta en skick på det i närliggande framtid.
Då börjar jag att byta ut vindlucka mot en tät med inbyggd trappa för att sedan gå vidare men att ta bort spånet och ersätter det med 30cm cellulosa isolering och bygger att heltäckande golv av råspont. En sista fråga: Under spånet ligger en papp, är det något att byta ut, komplettera med ytterligare papp eller låta den vara och lägga på isolering? Har inte sett om den är trasig ännu men kommer ta en skick på det i närliggande framtid.
Varför i hela friden skall du ta bort spånet? Brandrisk, låter som ett väldigt långsökt skäl.P Petter91 skrev:Stort tack för alla svar!
Då börjar jag att byta ut vindlucka mot en tät med inbyggd trappa för att sedan gå vidare men att ta bort spånet och ersätter det med 30cm cellulosa isolering och bygger att heltäckande golv av råspont. En sista fråga: Under spånet ligger en papp, är det något att byta ut, komplettera med ytterligare papp eller låta den vara och lägga på isolering? Har inte sett om den är trasig ännu men kommer ta en skick på det i närliggande framtid.
Papper ligger bra där den ligger. Liktsom spåren med, för den delen.
Om du har för mycket pengar och fritid, är du välkommen hem till mig.