Det man inte vill är ju att fuktig luft ska läcka ut på något ställe och fukten kondensera precis där när den möter det kalla. Jag skulle tro att med papp, lösull, spontat golv så kommer luftrörelsen vara väldigt liten och möjligheten att torka ut ("andas") finnas kvar iom att materialen kan buffra och föra vidare fukten - gullfiber "fångar" fukten lokalt men den kan inte vandra i ullet utan riskerar bli kvar där den kondenserade. Om spånet är fräsht och det inte "blåser" eller är fuktigt nånstans så skulle jag också tro att man kan låta det ligga kvar, det är nog nästan bäst. Troligen tätar spån rätt ok från drag, om inte möss byggt gångar i det...
 
C
J JohanLun skrev:
Jag skulle tro att med papp, lösull, spontat golv så kommer luftrörelsen vara väldigt liten och möjligheten att torka ut ("andas") finnas kvar iom att materialen kan buffra och föra vidare fukten - gullfiber "fångar" fukten lokalt men den kan inte vandra i ullet utan riskerar bli kvar där den kondenserade.
Då skulle jag vilja påstå att du tror fel. Mineralull och sågspån befinner sig i varsin ände av skalan vad gäller hygroskopiska egenskaper/fuktkapacitet/sorption. Båda materialen har sina plus och minus, men man får inte lura sig att tro att de har likvärdiga egenskaper och därmed är lämpliga substitut för varandra under givna förutsättningar.
 
C cpalm skrev:
Då skulle jag vilja påstå att du tror fel. Mineralull och sågspån befinner sig i varsin ände av skalan vad gäller hygroskopiska egenskaper/fuktkapacitet/sorption. Båda materialen har sina plus och minus, men man får inte lura sig att tro att de har likvärdiga egenskaper och därmed är lämpliga substitut för varandra under givna förutsättningar.
Jag tror du förstår mig fel, jag har tyvärr gullfiber men vill inte ha det utan spån just pga deras olika egenskaper…
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.