713 336 läst · 11 033 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Vad betalningen har med saken vet jag inte.pjgb skrev:
Varför det inte kan avgöras av besiktningsmannen vet jag däremot:
Ta t.ex. Saab og9-5 som fanns med motorer mellan 120 och 310hk original och ett antal varianter däremellan, samt dessutom diesel, bensin och Biopower motorer som kunde köras på valfri mix av E85 och bensin med motsvarande olika effekt, plus dessutom utan turbo och olika turbo 4cyl eller V6 tre olika växellådor så blir det väldigt många nästan likadana varianter som då är original. Till det kommer ett ganska utbrett "optimerande"/"chiptrimmande" i diverse olika varianter. Samt mer eller mindre väl fungerande bilar producerade mellan 1997 och 2010 så en besiktningsman har faktisk väldigt svårt att bedöma om en Saab og9-5 har originaleffekt eller inte.
Vill minnas ett Chevrolet Avalanche spegelglas kosta 6.000kr på Klintberg&Way för ~15år sedanIsakare skrev:Lite priser. Bekant behöver akut en backspegel till en Folkabuss.
Finns på nätet för 1170:- komplett med värme och elstyrning, men ingen kunde erbjuda snabb frakt då de inte finns på lager i Sverige.
VAG säljer spegeln i delar, själva huset (det som är trasigt) kostar 2.800:-
Sen kan man köpa till kåpa, spegel och eldelen, då blir det 5.800:- !!!
Edit: frågade vad den kosta då ena hörnet på mitt hade börjat bli svart. Den förblev obytt
Det ingår inte "fullgastest" vid en besiktning. Det har inget syfte.pjgb skrev:
Det är nog mycket stor skillnad mellan olika modeller.pjgb skrev:
Bra idé börja med att fråga "besiktningsgubben" när du har med dig en chippad bil "om motorn känns som den skall" så får du se.pjgb skrev:
Preciserar väl då om det skall märkas ord. En smäll jag får ta när jag uttrycker mig oprecist.😄Alfredo skrev:
Det är inte enkelt eftersom det är väldigt svårt, så svårt att vanliga besiktningsstationer inte kan mäta motorns maxeffekt.Alfredo skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Provkörning ingår i bilbesiktningen.
Från Bilprovningen men samma text finns hos
Carspect, Opus mfl.
”Provkörning
Besiktningsteknikern provkör bilen för att kontrollera att bromsarna, hastighetsmätaren, signalanordning, vindrutetorkarna och vindrutespolarna fungerar.”
Från Bilprovningen men samma text finns hos
Carspect, Opus mfl.
”Provkörning
Besiktningsteknikern provkör bilen för att kontrollera att bromsarna, hastighetsmätaren, signalanordning, vindrutetorkarna och vindrutespolarna fungerar.”
Spegelglas brukar finnas att köpa hos reservdelsbutiker för 20-50€. Annars så kan man gå till glasmästaren.Tokslut skrev:
Syftet är väl att även en besiktningsman ska ha kul på jobbet, och finns misstanke så är de väl nyfikna?O skrev:
Tydligaste indikationen är ju att turbonålen går över rött.
Har aldrig behövt fråga om de märker eftersom de kommenterar själva.
Ett axplock fritt ur minnet:
”Den här är inte helt original va?”
”Bra fart i den här bilen”
”Jaha man var tillbaka snabbare än tänkt”
Du får såklart tycka som du vill baserat på vad du själv varit med om, min erfarenheter säger mig att det är så vanligt med chip så att de skiter i det så länge inte bilen har andra saker att slå ner på eller om man bytt massor under huven.
Ber om ursäkt för att jag på något sätt trampat dig på tårna för du verkar irriterad, hoppas du får en bättre dag imorgon!
Besiktnigsarbetare är olika. En del tycker det är roligt när man kommer med en sänkt Amazon med dubbelförgasare o div trimutrustning. Andra hatar allt som inte är nyare orginalbilar och försöker hitta varenda liten anledning att underkänna bilen.