pjgb pjgb skrev:
Motfråga - varför skulle det inte märkas om du har 30-50 hästkrafter extra? Vad betalar du då för?
Vad betalningen har med saken vet jag inte.
Varför det inte kan avgöras av besiktningsmannen vet jag däremot:
Ta t.ex. Saab og9-5 som fanns med motorer mellan 120 och 310hk original och ett antal varianter däremellan, samt dessutom diesel, bensin och Biopower motorer som kunde köras på valfri mix av E85 och bensin med motsvarande olika effekt, plus dessutom utan turbo och olika turbo 4cyl eller V6 tre olika växellådor så blir det väldigt många nästan likadana varianter som då är original. Till det kommer ett ganska utbrett "optimerande"/"chiptrimmande" i diverse olika varianter. Samt mer eller mindre väl fungerande bilar producerade mellan 1997 och 2010 så en besiktningsman har faktisk väldigt svårt att bedöma om en Saab og9-5 har originaleffekt eller inte.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite priser. Bekant behöver akut en backspegel till en Folkabuss.
Finns på nätet för 1170:- komplett med värme och elstyrning, men ingen kunde erbjuda snabb frakt då de inte finns på lager i Sverige.
VAG säljer spegeln i delar, själva huset (det som är trasigt) kostar 2.800:-
Sen kan man köpa till kåpa, spegel och eldelen, då blir det 5.800:- !!!
Vill minnas ett Chevrolet Avalanche spegelglas kosta 6.000kr på Klintberg&Way för ~15år sedan

Edit: frågade vad den kosta då ena hörnet på mitt hade börjat bli svart. Den förblev obytt
 
Tokslut Tokslut skrev:
Vill minnas ett Chevrolet Avalanche spegelglas kosta 6.000kr på Klintberg&Way för ~15år sedan

Edit: frågade vad den kosta då ena hörnet på mitt hade börjat bli svart. Den förblev obytt
Hualigen 😮
 
pjgb pjgb skrev:
Jag är säker på att de märker skillnad på en gång vid en fullgastest,
Det ingår inte "fullgastest" vid en besiktning. Det har inget syfte.
pjgb pjgb skrev:
deras sample size är ju rätt stor oavsett vilken svenssonbil det gäller
Det är nog mycket stor skillnad mellan olika modeller.
pjgb pjgb skrev:
och när det är en svensk/tysk med turbo är det ju så enkelt gjort med chiptrim. Sen skiter nog de flesta i det, så länge det är bara mjukvara. Men jag kan fråga min besiktningsgubbe nästa gång och återkomma, släpet ska kollas innan månadsslutet.
Bra idé börja med att fråga "besiktningsgubben" när du har med dig en chippad bil "om motorn känns som den skall" så får du se.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sen fattar jag väl att det går att ta rätt på motoreffekten men har aldrig märkt att de visat intresse för det.
Nej, det är inte speciellt enkelt i samband med en besiktning.
 
nino nino skrev:
Det är väl förmodligen på dom bilarna man inte får köra i bromsprovaren
Antagligen. Eller om bromsprovaren är ur funktion...
 
Alfredo Alfredo skrev:
När/varför får man inte det?
Det kommer upp i besiktarens info om bilen hur bromsarna skall testas.
Fyrhjulsdriften tål inte att testas i bromsprovaren.
På tidiga V70AWD och ett par Chrysler jag haft har det varit så. Bilar är olika...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Nej, det är inte speciellt enkelt i samband med en besiktning.
Vem har sagt något om enkelt? 😉 Jag har tvärtom sagt att jag tror de har svårt att märka en "normal" chippning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har sagt något om enkelt? 😉 Jag har tvärtom sagt att jag tror de har svårt att märka en "normal" chippning.
Preciserar väl då om det skall märkas ord. En smäll jag får ta när jag uttrycker mig oprecist.😄
Alfredo Alfredo skrev:
Sen fattar jag väl att det går att ta rätt på motoreffekten
Det är inte enkelt eftersom det är väldigt svårt, så svårt att vanliga besiktningsstationer inte kan mäta motorns maxeffekt.
 
S
Provkörning ingår i bilbesiktningen.

Från Bilprovningen men samma text finns hos
Carspect, Opus mfl.
”Provkörning
Besiktningsteknikern provkör bilen för att kontrollera att bromsarna, hastighetsmätaren, signalanordning, vindrutetorkarna och vindrutespolarna fungerar.”
 
O O skrev:
Preciserar väl då om det skall märkas ord.
Inte meningen att märka ord. Förstår bara inte varför du verkar argumentera mot mig trots att vi verkar helt överens. 🤔
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte meningen att märka ord. Förstår bara inte varför du verkar argumentera mot mig trots att vi verkar helt överens. 🤔
Det begriper inte jag heller. Så jag hade nog otur när jag tänkte då. Håller med!😇
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vill minnas ett Chevrolet Avalanche spegelglas kosta 6.000kr på Klintberg&Way för ~15år sedan

Edit: frågade vad den kosta då ena hörnet på mitt hade börjat bli svart. Den förblev obytt
Spegelglas brukar finnas att köpa hos reservdelsbutiker för 20-50€. Annars så kan man gå till glasmästaren.
 
O O skrev:
Det ingår inte "fullgastest" vid en besiktning. Det har inget syfte.

Bra idé börja med att fråga "besiktningsgubben" när du har med dig en chippad bil "om motorn känns som den skall" så får du se.
Syftet är väl att även en besiktningsman ska ha kul på jobbet, och finns misstanke så är de väl nyfikna?
Tydligaste indikationen är ju att turbonålen går över rött.


Har aldrig behövt fråga om de märker eftersom de kommenterar själva.
Ett axplock fritt ur minnet:
”Den här är inte helt original va?”
”Bra fart i den här bilen”
”Jaha man var tillbaka snabbare än tänkt”

Du får såklart tycka som du vill baserat på vad du själv varit med om, min erfarenheter säger mig att det är så vanligt med chip så att de skiter i det så länge inte bilen har andra saker att slå ner på eller om man bytt massor under huven.

Ber om ursäkt för att jag på något sätt trampat dig på tårna för du verkar irriterad, hoppas du får en bättre dag imorgon!
 
Besiktnigsarbetare är olika. En del tycker det är roligt när man kommer med en sänkt Amazon med dubbelförgasare o div trimutrustning. Andra hatar allt som inte är nyare orginalbilar och försöker hitta varenda liten anledning att underkänna bilen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.