J Johan456 skrev:
3% före eller efter ROT är ju då frågan. Återigen. För ett jobb på 100000kr i arbetstid så betalar du bara 70000kr. Entreprenören får de sista 30000kr från SKV. Avser vitet då 3% av summan du ska betala eller 3% den totala summan?
Oj…det måste jag kolla. Det står bara av totalbeloppet. Kan det även vara innan moms?

Men enligt delen betalning definieras totalbeloppet som innan ROT.
 
  • Textavsnitt från kontrakt som beskriver förseningsvite, besiktning, garanti, försäkring och städning.
Redigerat:
J Johan456 skrev:
Och jag har inte menat någonting mer än att jag har försökt förklara hur ROT spelar in.
Tack! Jag kanske får ringa en Advokat och fråga. Om inte besiktning mannen vet kanske. Jag trodde alltid att det var underförstått att vite mot kund var på belopp att betala för mig. Har inte heller reflekterat över moms.
 
Jag tolkar det som fakturans totala belopp inklusive moms. Det är då jag tycker det ska tolkas. Men det är inte säkert att din entreprenör håller med. Hur stort belopp pratar vi om?
 
J Johan456 skrev:
Jag tolkar det som fakturans totala belopp inklusive moms. Det är då jag tycker det ska tolkas. Men det är inte säkert att din entreprenör håller med. Hur stort belopp pratar vi om?
Entreprenaden är på 186,000kr totalbelopp. Vite 3%

Det som jag ska dra av på faktura nu är en besiktning de ska bekosta. 5000kr.
 
5600kr samt 2x5000kr? Det var inga stora belopp. Stå på dig!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
5600kr samt 2x5000kr? Det var inga stora belopp. Stå på dig!
Ja, men de segar otroligt mycket så det kan bli fler vitesveckor. Det är ju oklart. Men ja….jag tycker inte det borde vara problem för dem. Min gissning är att det kommer krävas minst en ytterligare slutbesiktning och kanske 1-2 veckor. Så det kan landa på 26,000kr?
 
Men en förtydligande fråga.

Om de redovisar allt på fakturan till rad att betala. Sen lägger en rad med avgår. Är det verkligen bedrägeri? Det har inte justerats någon arbetstid eller material ju. Jag tycker inte att det borde påverka ROT.
 
Om de sålt material också så kan de dra av hela vitet på materialet. Jag är osäker på om SKV skulle tycka det var ok. Som du tänker är samma sak. Annars blir det ofta problem med ekonomisystemet om du t.ex. bara betalar in en del av fakturan, då kan de inte söka ROT. Men det finns olika program och man kan vara mer eller mindre kreativ. Men inte ditt problem.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Om de sålt material också så kan de dra av hela vitet på materialet. Jag är osäker på om SKV skulle tycka det var ok. Som du tänker är samma sak. Annars blir det ofta problem med ekonomisystemet om du t.ex. bara betalar in en del av fakturan, då kan de inte söka ROT. Men det finns olika program och man kan vara mer eller mindre kreativ. Men inte ditt problem.
Det finns inte material för 26,000kr att betala.
 
Ok. Då kan det ju tänkas att 3% vite per vecka är på den totala kontraktsumman, inklusive moms. Men din entreprenör kan säkert argumentera för att det är just 3% av kontraktssumman även om 30% betalas av SKV. Det du ”får” är då 70% av 3%. Lång diskussion. Ibland är saker inte så självklara som man tror. Jag är inte jurist en sådan kanske tycker detta är uppenbart.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J
Jag vet inte vad som är brukligt med tycker det är rimligare med samma fördelning arbete/material som i offert än att dra hela vitesbeloppet från materialkostnaden. Det bör ju SKV kunna svara på annars om du undrar, men som sagt, inte ditt problem. 3% på totalbeloppet var ju en tydlig formulering.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Är det ingen som vet hur seriösa aktörer gör?
 

Bästa svaret

En sak är solklar, du skall inte betala fakturan för att sedan försöka få tillbaka något.

Ett problem som verkar uppstå ibland vid den här typen av tvist, är att om du inte betalar hela fakturan så ansöker inte byggaren om ROT, och försöker sedan få ut ROT delen från dig eftersom de inte får den från skatteverket.

Det är bara att vägra betala den saken också, såvid inte rätten till ROT nekas från skatteverket av ngn anledning som beror på dig.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En sak är solklar, du skall inte betala fakturan för att sedan försöka få tillbaka något.

Ett problem som verkar uppstå ibland vid den här typen av tvist, är att om du inte betalar hela fakturan så ansöker inte byggaren om ROT, och försöker sedan få ut ROT delen från dig eftersom de inte får den från skatteverket.

Det är bara att vägra betala den saken också, såvid inte rätten till ROT nekas från skatteverket av ngn anledning som beror på dig.
Tack! Det är så jag planerar att göra.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Hej
Jag har en pågående entreprenad med avtal om besiktning och försening vite. Jag är privatperson och det är ROT avtalat.

Pga entreprenör strul har de / kommer de bekosta minst två besiktningar a ca 5000kr/styck plus att vi har x tusen i förseningsvite (oklar kostnad).

De säger nu att jag får driva in detta krav mot den (i Tingsrätten?) och att jag måste betala hela fakturan. Enligt mig helt orimligt. Det ska ju dras av på fakturan. De säger att det inte går pga ROT.

Någon som vet?
Du ska betala den del av fakturan som DU tycker är rimlig att betala efter avdrag för besiktningar och viten. Därefter får DE processa mot DIG om de vill ha resten.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.