Är kassaskåpet med i objektbeskrivningen eller på ritningen?
Stod det i objekbeskrivningen att diskmaskinen var ur funktion?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och har du en kompis som du inte tycker om går det bra att göra på samma sätt med kassaskåpet!
P Papa42 skrev:
Har tidigare diskuterat den mer generella frågan om vad som bör följa med lägenheten med en mäklare som i mitt tycke var kompetent.

Huvudregeln är att fast egendom anses vara del av objektet/lägenheten och därmed följer med. All annan egendom (lös egendom) ingår inte.

Köpare och säljare är sedan fria att göra avsteg från denna huvudregel. I min erfarenhet sker detta frekvent i praktiken.

Relevant är sedan också att säljaren i ett normalt överlåtelseavtal förbinder sig att överlåta lägenheten i det skick som tidigare presenterats för köparen, med undantag för normalt slitage. Dvs all den fast egendom som funnits vid t ex visning förväntas finnas kvar i samma skick på tillträdesdagen och all lös egendom förväntas vara borta (med undantag för eventuella avsteg).

Gällande TS specifika fråga så har jag fått uppfattningen att både diskmaskinen och kassaskåpet fanns på plats på visningen. Därmed bör de båda ingå om de kan anses vara fast egendom eftersom de då utgör del av lägenheten.

Diskmaskiner överlåts tillsammans med hus/lägenheter i de allra flesta fall och jag skulle, på lekmannamässig nivå, påstå att dessa utgör fast egendom. Det verkar som den var trasig vid visning och kontraktsskrivning samt att du kände till detta och alltså bör den överlåtas i samma skick såvida inget annat sagts.

Kassaskåpet så som du beskriver det verkar vara så pass stort och tungt att det kanske också borde klassas som fast egendom även om det inte är förankrat i vägg eller golv. Svårt att säga säkert utan att veta mer om det.

Som slutsats skulle jag säga att, såvida du och säljarna inte avtalat något annat, så får du anses ha köpt ett kassaskåp och en trasig diskmaskin.
Tack för utförligt svar.
Tur jag fått en fin lägenhet på köpet nör jag köpte en tradig diskmaskin och ett oanvändbart förråd/garderob:)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Kassaskåpet finns inte med i objektsbeskrivningen. Informerades om den trasiga diskmaskinen vid kontraktsskrivningen.
Det är ett hål i din story. Man missar inte en diskmaskin på en visning. Om den var där förutsätter du att den är fungerande => Säljarens ansvar att ersätta den trasiga med en fungerande. Om den angavs som trasig vid visning => Du kan förvänta dig att den är kvar och just trasig. Nu verkar du fått reda på det efter affären gjorts upp men före kontraktskrivning. Vad får säljaren att känna att det bara går att nämna i förbigående att du inte kommer ha en fungerande maskin? Misstänker att det inte gått till riktigt så...?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Tack för utförligt svar.
Tur jag fått en fin lägenhet på köpet nör jag köpte en tradig diskmaskin och ett oanvändbart förråd/garderob:)
Hur såg det ut på ritningen för garderoben?
Lägg gärna upp en bild på kassaskåpet.

Diskmaskinen hade hade tagit kontant ersättning för istället för att ta emot en likvärdig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Angående att transportera denna typ av skåp. Hade ett större säkerhets/vapenskåp som skulle säljas.

Köparen kommer i en Volvo kombi och baxar in skåpet. Vi tittar lite fundersam och undrar om han verkligen vill ha 200 kilo skåp precis bakom förarstolen utan något skydd när han kör hem.

Jodå, det är inga problem blir svaret. Hörde aldrig av honom igen, men hoppas han kom hem.
200 kg i en volvo är inga problem:)
För många år sen skulle vi hämta hem ett verktyg som skulle repareras (jobbade mot fordonsindustrin)
Det vägde 3 ton i 2 delar.
Ena halvan stoppades i kofferten på en volvo 745 och den andra halvan lastades långt bak på släpen för att lyfta upp bakänden på Volvon så att den fick lite normal höjd.
Gick bra till en backe i Jönköping på väg mot Skåne, där gled halvan i släpet framåt så all tyngd hamnade för långt fram.
Bil och släp stod som ett v.
Ut med spännbanden som lossnat och band i ett träd och sen drogs halvan bakåt igen så att vi fick jämnvikt på bilen.
Såg nog roligt ut med bil och släp ihopkopplade mot ett träd i vägkanten.
Tilläggas bör att våra tjänstebilar gick 60-75 000 mil innan vi bytade dom.
740 serien var robust byggda:)
Tur inte polisen var ute för detta var ju ren idioti då vi inte hade någon annan lösning på natten och firman hade panik med reparation av verktyget som inte gick att göras på plats.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
200 kg i en volvo är inga problem:)
Naturligtvis inte. Två välväxta personer så är man där. 😂
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
D Daniel Hedberg1 skrev:
Det är ett hål i din story. Man missar inte en diskmaskin på en visning. Om den var där förutsätter du att den är fungerande => Säljarens ansvar att ersätta den trasiga med en fungerande. Om den angavs som trasig vid visning => Du kan förvänta dig att den är kvar och just trasig. Nu verkar du fått reda på det efter affären gjorts upp men före kontraktskrivning. Vad får säljaren att känna att det bara går att nämna i förbigående att du inte kommer ha en fungerande maskin? Misstänker att det inte gått till riktigt så...?
Precis så gick det till
 
A A-Man_08 skrev:
Hur såg det ut på ritningen för garderoben?
Lägg gärna upp en bild på kassaskåpet.

Diskmaskinen hade hade tagit kontant ersättning för istället för att ta emot en likvärdig.
Man såg inte kassaskåpet på ritningen. Några veckor efter kontraktsskrivningen fick jag komma till lgh igen för att vids den för mina barn. Då öppnade vi dörren till garderoben (en sån där rejäl byggd på 30-talet. En på vardera sidan om en sovalkov) och möttes av kassaskåpet som tog upp största delen av utrymmet. Sa inget till säljarna då….
 
D Daniel Hedberg1 skrev:
Det är ett hål i din story. Man missar inte en diskmaskin på en visning. Om den var där förutsätter du att den är fungerande => Säljarens ansvar att ersätta den trasiga med en fungerande. Om den angavs som trasig vid visning => Du kan förvänta dig att den är kvar och just trasig. Nu verkar du fått reda på det efter affären gjorts upp men före kontraktskrivning. Vad får säljaren att känna att det bara går att nämna i förbigående att du inte kommer ha en fungerande maskin? Misstänker att det inte gått till riktigt så...?
Nja, det fungerar väl inte riktigt så va..
Man köper en BR i befintligt skick, precis som man gör med en bil, cykel eller fotboll.
Om du säljer en bil, är du skyldig att informera om alla skavanker och brister som finns?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Sa inget till säljarna då….
Det var ju synd.
 
K Krokslätt1909 skrev:
Man såg inte kassaskåpet på ritningen. Några veckor efter kontraktsskrivningen fick jag komma till lgh igen för att vids den för mina barn. Då öppnade vi dörren till garderoben (en sån där rejäl byggd på 30-talet. En på vardera sidan om en sovalkov) och möttes av kassaskåpet som tog upp största delen av utrymmet. Sa inget till säljarna då….
Du säger att det är inbyggt, och ni såg att det var inbyggt då.

Du har ju svarat på frågan, den är inbyggd, den ingår.
 
R Rkarlsson skrev:
Du säger att det är inbyggt, och ni såg att det var inbyggt då.

Du har ju svarat på frågan, den är inbyggd, den ingår.
Bara för att något står inne i en garderob betyder det inte att det per definition är inbyggt.
 
krillek krillek skrev:
Bara för att något står inne i en garderob betyder det inte att det per definition är inbyggt.
Är det inbyggt i garderoben, så att den inte går att ta ut utan att demontera fasta delar av garderoben är det just vad det betyder.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är det inbyggt i garderoben, så att den inte går att ta ut utan att demontera fasta delar av garderoben är det just vad det betyder.
Fast det står det ju inte.
 
krillek krillek skrev:
Bara för att något står inne i en garderob betyder det inte att det per definition är inbyggt.
Då får man skriva att den inte är inbyggd utan står löst i garderoben.

I andra fall är fast monterad utrustning oftast anknutet till objektet. Om kassaskåpet är inbyggt eller bultat på plats så är det per definition ju faktiskt inbyggt och tillhör. Alltså inget att bråka om utan man får ta bort det själv om man nu inte vill ha det.

Eftersom vi inte får bild eller info alls om hur stort det är så finns det inte mer att gå på. Jag står fast vid att jag tror på ett max 200 kilos skåp som är enkelt att ta ut om man vill. Att ställa ett 1 tons skåp i en lägenhet om det dessutom är någon våning upp är ovanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.