S
E Erik Salhammar skrev:
Extremt att gifta sig? Okey.. jag tror jag hört tillräckligt.

På frågan: hon kan betala fem tusen i månaden, det är rimligt för ett halvt hus och då halverar hon dessutom sin hyra.

Dessa kan TS amortera för.
Exakt, det ska alltså tas 5000 från sambons konto och stoppas in på TS investeringar, det är inte så mycket ”vi känsla” där 😂
 
D D.alarna skrev:
Hon äger inget idag heller då hon bor i en hyresrätt.
Däremot får hon bo i ett stort fint hus, gräsmatta och altaner i ett bra område för betydligt billigare än vad hon bor idag.


Och som jag skrev, allt kring huset hamnar på mig och ej aktuellt för henne att köpa in sig i huset då det blir stora pengar, vi tror till 110% på denna relation annars hade jag ej ställt frågan.

Frågan var: Vad är en rimlig kostnad för henne att betala om hon flyttar in imorgon.
Jag skulle tycka 5000kr per månad vore ett rimligt belopp för uppvärmning, VA, sop, internet etc och tillgång till stort hus och trädgård. . Men det bygger på 2 personer i hushållet. Skulle det tillkomma t ex två skolbarn varannan vecka att också dela alla utrymmen med, ja då blir det ju en helt annan sak :)
D D.alarna skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.

Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.

Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-

De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, garage, fritidshobbys mm mm.
Jag tycker 5000kr/månad är rimligt för uppvärmning, el, VA, sop, internet och tillgång till stort hus och trädgård, förutsatt att hushållet består av 2 personer. Tillkommer t ex två skolbarn varannan vecka som man skall dela alla utrymmen med blir det ju en annan sak ;) Vid en ev separation är ju kvinnan i det här fallet ganska skyddslös, därför är det inte rimligt med en högre månadsavgift.
 
S SueCia skrev:
Och ifall månen faller ner??
Det är i stort sett omöjligt att förlora pengar på att köpa en villa man ska bo i ett par år.

Sambon får betala för en hävstång hon inte har någon nytta av. Då hade det varit bättre om de köper något gemensamt eller hyr tillsammans istället :)
Menar du att det är bättre att de hyr ett hus för 15-20tkr och betalar hyresvärdens omkostnader inkl. räntekostnader, istället för att dela de kostnader som huset genererar med ts som ägare? Vad kommer sambon ha för nytta av att betala hyra till en fastighetsuthyrare? Jag hänger inte riktigt med i resonemanget ... det kostar att bo oavsett vem som äger huset - ingen kan bo och bara betala för lite löpande utgifter som t ex el och sophämtning. Ränteutgifter ÄR en del av boendekostnaden oavsett vem som står för lånet och fiolerna. Enl. ts är ett samägande inte aktuellt.
 
  • Gilla
B6304S1 och 4 till
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Vi får en lägre månadskostnad = lite så det blir när man flyttar ihop, sen faller lotten på mig att jag råkar stå som fastighetsägare och det är ej aktuellt att hon köper in sig i fastigheten.

Men absolut ingen som svarar i denna tråd skriver vad som kan vara rimligt för henne att betala.
7500 kr, dela boendekostnaden 50/50 ... det blir win/win. Alternativt be henne betala 5000:- då sparar hon 5000:- genom att flytta ihop med dig och du får in 5000:- extra. Fast jag tycker det blir märkligt att den ena nästan bor nästan gratis i ett hus medan den andra betalar dubbelt så mycket. Frågan är om det senare ens skulle föreslås om du var kvinna?
 
  • Gilla
B6304S1 och 2 till
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.

Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-

De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, hävstångar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, om hon duschar mkt och länge, sliter på tvättmaskin, garage, fritidshobbys mm mm.




Tråden har tagit många steg åt olika håll och där kan vi stanna känns det för mig.


Jag var ute efter rimliga siffror -- om vi nu skulle flytta ihop någon gång i framtiden -- och det fick jag nedan med trådens bästa inlägg


" Men jag hade nöjt mig med 5 papp i månaden utan att räkna alls. Då ingår all drift, försäkringar slitage, nyttjande av befintlig bil etc och liknande. Blir det över några kr över till räntor så gör det inget.

Jag hade själv inte accepterat att inte bidra om jag flyttade in som sambo i sambons hus."

"en fast summa på 4-5-6 tusen nånstans beroende på bådas löner och vad det finns för kostnader för huset."
Hej, de 5000 kr ingår allt då, värme, el, va mm?
 
Orkar inte läsa allt tjafset, det är inte konstigt att det är krig i världen när det ser ut så här på ett forum efter en enkel fråga.
Kostar ränta och drift 15.000:- så hade jag själv tyckt att 7.500:- hade vart en rimlig hyra. Men jag hade också ställt mig i bostadskö som en liten säkerhet för framtiden, man vet aldrig vad som händer.
 
  • Gilla
B6304S1 och 8 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och ifall månen faller ner??
Det är i stort sett omöjligt att förlora pengar på att köpa en villa man ska bo i ett par år.

Sambon får betala för en hävstång hon inte har någon nytta av. Då hade det varit bättre om de köper något gemensamt eller hyr tillsammans istället :)
S SueCia skrev:
Exakt, det ska alltså tas 5000 från sambons konto och stoppas in på TS investeringar, det är inte så mycket ”vi känsla” där 😂
S SueCia skrev:
Och ifall månen faller ner??
Det är i stort sett omöjligt att förlora pengar på att köpa en villa man ska bo i ett par år.

Sambon får betala för en hävstång hon inte har någon nytta av. Då hade det varit bättre om de köper något gemensamt eller hyr tillsammans istället :)
eller? Nyttan består väl i att nyttja en bostad. Eller hur tänker du?
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Jag är endast ute efter en siffra på vad som är rimligt att betala varje månad här och nu.

Exempelvis : 2000:- 4000:- 6000:-

De som engagerar sig i frågan behöver ej tänka på värde hus, inkomst, ev barn, slitage, sparande, matpengar, hävstångar, skriva samboavtal, indexreglering, rättvisa,ev framtida gräl, om hon duschar mkt och länge, sliter på tvättmaskin, garage, fritidshobbys mm mm.
En stor del av meandrandet som tråden har tagit kommer ur att du specifikt vill ha ett svar på "rimligt att betala", samtidigt som du vägrar att snäva ner förutsättningarna.

För väldigt många så utgör förutsättningarna nödvändiga parametrar för att bedöma just rimligt, men nu får du svar över hela spektrat från folk som tror att din eventuellt blivande sambo är utblottad och inte borde betala något alls till folk som tycker att hon borde betala hälften av vad det skulle kosta att hyra ett hus som ditt.

Om du bara hade begränsat lite - det hade inte ens behövt vara sant, bara något i närheten - i stil med:
Vi tjänar ungefär lika mycket. Nu medan vi ser hur det är att bo ihop vill jag inte ta risken att låta henne köpa in sig även om hon skulle kunna, och hon planerar att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Jag har barn hemma, men det har inte hon.
så hade du fått ett mer samlat svar - troligen någonstans runt det du valde som bästa svar. Du hade fortfarande fått en del svar åt helt andra håll, men det hade nog inte varit hela havet stormar.

Jag tycker att under mina fejkade premisser ovan låter femtusen bra, men under andra premisser kunde "hon betalar inget alls" vara lika rimligt.
 
  • Gilla
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ett sidotips för den som "flyttar in" är att ställa sig i en bostadskö som säkerhet.
 
Nissens
S SueCia skrev:
Ränta är primärt avgiften du betalar för din investering med hävstång.

Det är egentligen ganska enkelt, antingen betalar sambon inte för kostnaden för hävstången och får då inte heller ta del av värdeökningen. Eller betalar sambon för kostnaden för hävstången och får då ta del av värdeökningen.

Väldigt girigt att sambon ska betala för hävstången utan att få ta del av den.
Sluta yra om din ”hävstång” man köper en bostad för att man vill bo där i första hand. OM man får in en vinst på den i slutändan så blir ju det en bonus.
 
Redigerat:
  • Gilla
B6304S1 och 7 till
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Väldigt märklig syn på samboförhållanden, den som inte äger huset ska skinnas men ändå vara nöjd för att hen "sparar" pengar på en hyra som är dyrare.

Om man köper ett hus för 5 miljoner, lånar 4 och cashar 1. Sambon betalar 50% av räntekostnaderna för lånet, då är det inte mer än rätt att sambon också får 50% av 80% av framtida värdeökning.
Har du hört talas om hyreslägenheter?
Många föredrar dom.

I dina ögon måste de bli väldigt lurade?
 
Redigerat:
  • Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sluta yra om din ”hävstång” man köper en bostad för att man vill bo där i första hand. OM man får in en vinst på den i slutändan så blir ju det en bonus.
Håller med! Snack om hävstång passar bättre på aktiemarknaden och andra marknader för spekulation. Det är inget som tyder på att ts har köpt villan i spekulationssyfte. Han kanske bor kvar i kåken till han dör.
 
  • Gilla
B6304S1 och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker man delar på drift och räntekostnader ....... bor man i lägenhet får man ju definitivt betala för hyresvärdens omkostnader och även framtida underhållskostnader som de avsätter för. Så att dela på drift och ränta är helt rimligt.

Sen kan man om man vill fördela efter inkomst tex om den ena tjänar 60% och den andra 40% av totalen så kan man fördela summorna man skall betala efter det. Men drift och räntekostnad ja.
 
  • Gilla
Snikhol och 1 till
  • Laddar…
Har inte orkat läsa igenom den långa tråden men det låter inledningsvis som att en affärspartner alt. hyresgäst ska flytta in. Det låter inte som ett par som hyser några känslor för varandra direkt. Om husägaren/TS inte lever på marginalen borde frågan inte uppstå ens. "Sambon" kommer säkert att bidra med något. Om inte pengar, något som gör livet värt att leva. ;)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Tycker det låter konstigt, varför ska hon bo helt gratis? Ni är vuxna människor. Inget konstigt att dela på de dagliga förbrukningskostnaderna. Ska inte heller vara en konstig diskussion att ta med henne. Om hon tycker det är konstigt skulle jag säga "röd flagg".
Jag skulle säga "röd flagg" för att flytta in där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.