Utifrån TS fråga (och inget annat) så anser jag att inflyttande ska betala en "hyra", som är rimlig, men snarare i underkant än motsatsen. Då skulle jag prata om ett belopp i spannet 4-6 tkr. Förhandla om det! "Rättvist" kan det aldrig bli. Men fäst det på papper.
 
  • Gilla
Petri19 och 3 till
  • Laddar…
A aqvakul skrev:
Utifrån TS fråga (och inget annat) så anser jag att inflyttande ska betala en "hyra", som är rimlig, men snarare i underkant än motsatsen. Då skulle jag prata om ett belopp i spannet 4-6 tkr. Förhandla om det! "Rättvist" kan det aldrig bli. Men fäst det på papper.
Rimligt, men 4-6' är väldigt långt under en halv marknadshyra som bör ligga närmare 8-10' En låg marknadshyra om 50% skulle vara ca 7500:- om TS då står för 60% av hyran och inflyttande 40% hamnar man på 6.000:- i månaden. Jag anser att 6-8' i månaden är ett bra intervall och bör kännas som en win-win för båda.
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Gör upp hur ni ska fördela kostnader medans ni är kära och vänner och det innan ni blivit sambo under samma tak. Ni båda får en win-win situation så haka inte upp er på hundralappar.

Ekonomi är den största orsaken till separationer
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
F Fågelboo skrev:
Räntan är ju kapitalkostnaden för hans val av finansiering av en tillgång som han äger fullt ut. Om han äger får han hela värdeökningen (alt minskning). Ränta är ingen ”hyra” till banken.
Visst kan man se det så om man vill.
Mer naturligt är nog att se räntan (minus avdraget) som en ren utgift, precis som el och sophämtning.

Räntan i sig ger ju ingen värdeökning på huset och om räntan går upp eller ned påverkar ju inte heller husets värde (annat än indirekt om man säljer just då beroende på marknaden) utan enbart utgifterna.

Och om man äger ett hus fullt ut när det är belastat med ett lån som har huset som säkerhet är ju även det något som man kan diskutera.

I grund och botten är det viktigaste att TS och blivande sambo är överens om att de har hittat en bra kostnadsfördelning som gynnar båda och båda känner sig nöjda med, Om det sedan är att de delar 15.000 50/50, att sambon betalar 10.000 eller att TS betalar 15.000 spelar i praktiken ingen roll.
 
  • Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Om du behöver pengarna så hade jag gjort som du nämner, att man delar på allt utom amorteringen.

Men om du klarar dig bra idag. så hade jag startat ett konto på banken som bägge har tillgång till.
och bett henne sätta in de 10k hon har i hyra idag. eller något lagom belopp.

om ni skulle gå isär så delar ni på de pengarna. men annars så har ni inom ett par år byggt ett bra belopp att använda när ni bestämmer er för att skaffa något gemensamt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man kan alltid diskutera vad som är en rimlig "hyra" när ni flyttar ihop. Samtidigt är ju frågan väldigt svår att svara på utan att se på er totala ekonomi. Ekonomi är alltid svårt i ett (sambo)förhållande men om man ska få förhållandet att fungera på sikt tror jag det är viktigt att man ganska snabbt försöker bli "ekonomiskt jämställda" - i alla fall gällande den löpande ekonomin.

Det är kanske svårt att genomföra direkt man blir sambos men jag tror på modellen att man har gemensam ekonomi men med sedan ett lika stort "månadsbelopp" för egna nöjen/kläder/fritidsintressen. Det blir snabbt slitningar i ett förhållande om man har olika ekonomiska förutsättningar varje månad.

/Krille
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Man kan alltid diskutera vad som är en rimlig "hyra" när ni flyttar ihop. Samtidigt är ju frågan väldigt svår att svara på utan att se på er totala ekonomi. Ekonomi är alltid svårt i ett (sambo)förhållande men om man ska få förhållandet att fungera på sikt tror jag det är viktigt att man ganska snabbt försöker bli "ekonomiskt jämställda" - i alla fall gällande den löpande ekonomin.

Det är kanske svårt att genomföra direkt man blir sambos men jag tror på modellen att man har gemensam ekonomi men med sedan ett lika stort "månadsbelopp" för egna nöjen/kläder/fritidsintressen. Det blir snabbt slitningar i ett förhållande om man har olika ekonomiska förutsättningar varje månad.

/Krille
Skall den ena parten sänka sin inkomst då tänker du?
 
D D.alarna skrev:
Hej !

Leker med tanken att flytta ihop med ny partner i mitt hus och hur man ska tänka rent ekonomiskt om hon flyttar in hos mig.

Nedan är lite fakta och fiktiva siffror

Ränta (rörligt 3 mån) / El Vatten / Sopor = 15 000:- / månad (ej amortering)
Hon bor idag i hyreslägenhet 10 000:- / månad
Ej aktuellt att hon köper in sig i huset

Hur hade ni tänkt, ska man dela rakt av eller ska hon ha en lägre kostnad med tanke på att jag äger huset och får stå för alla kostnader där?
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för henne?

Nu tänker vi enbart på att bo ihop så ett gemensamt "huskonto / matkonto" är kanske aktuellt , ev investeringar / utbyggnad av hus mm får bli en senare femma.
Jag har läst några svar och ser att flera är "rädda" för att om hon betalar del av räntan mm så kan det bli problem vid en separation. Deras lösning är att hon ska bo utan att ha någon boendekostnad alt. betala häften av de rörliga kostnaderna som el, värme mm.
TS skrev att det ej är aktuellt att hon köper in sig, vilket hade varit den enklaste lösningen för att få det "rättvist" Den näst bästa lösningen anser jag vara att hon betalar hälften av en "vänskaplig" hyra, eventuellt med samborabatt. Sedan delar ni på rörliga kostnader som el och vatten mm.
Att hon skulle bo utan boendekostnader som några föreslår låter orättvist och konstigt i min värld. Skänka pengar till sin sambo kan man göra på andra sätt som att bjuda henne på en semesterresa eller liknande.
 
  • Gilla
B6304S1 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skall den ena parten sänka sin inkomst då tänker du?
Ja - lite får man väl offra för att få förhållandet att fungera😉

Min tanke är naturligtvis inte det utan just "modellen att man har gemensam ekonomi men med sedan ett lika stort "månadsbelopp" för egna nöjen/kläder/fritidsintressen."

Se alla inkomster som gemensamma - betala alla kostnader (och gemensamt sparande) och sedan ett lika stort månadsbelopp till respektive part att spendera som man vill.

/Krille
 
4774
D D.alarna skrev:
Ok, då säger vi att vi har en driftkostnad på 5000:- / månad och att hon då skall betala 2500:- tänker du för att gå från en hyreslägenhet med hyra på 10 000:- till ett fint hus i ett bra område?

Är hon med på att betala del av räntan kommer hon få många tusen över varje månad som hon kan välja att spara
Men om hon betalar del av räntan bör hon i sådana fall skrivas in som delägare. Men du vill fortsatt stå som enda och då får du helt enkelt betala för det oxå. Ditt hus - Ditt lån - Din ränta - Din fastighetsavgift. Det är då de gemensamma kostnaderna som andra skriver som ni kan dela hur ni vill. Vill du trots detta få betalt mer av henne så får du skriva ett hyresavtal. Hon betalar hyra för en hyreslägenhet. Hon flyttar till din egenägda villa. Varför ska hon då stå för halva räntekostnaden? Det är ditt lån.
 
  • Gilla
flexcom och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Ja - lite får man väl offra för att få förhållandet att fungera😉

Min tanke är naturligtvis inte det utan just "modellen att man har gemensam ekonomi men med sedan ett lika stort "månadsbelopp" för egna nöjen/kläder/fritidsintressen."

Se alla inkomster som gemensamma - betala alla kostnader (och gemensamt sparande) och sedan ett lika stort månadsbelopp till respektive part att spendera som man vill.

/Krille
Ja, sådär är det ju om man är gift, som sambo har man ju inte gemensam ekonomi fullt ut.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, sådär är det ju om man är gift, som sambo har man ju inte gemensam ekonomi fullt ut.
Det finns inga hinder för att gemensamt bestämma att man har gemensam ekonomi även som sambos.

/Krille
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Men om hon betalar del av räntan bör hon i sådana fall skrivas in som delägare. Men du vill fortsatt stå som enda och då får du helt enkelt betala för det oxå. Ditt hus - Ditt lån - Din ränta - Din fastighetsavgift. Det är då de gemensamma kostnaderna som andra skriver som ni kan dela hur ni vill. Vill du trots detta få betalt mer av henne så får du skriva ett hyresavtal. Hon betalar hyra för en hyreslägenhet. Hon flyttar till din egenägda villa. Varför ska hon då stå för halva räntekostnaden? Det är ditt lån.
Hyresavtal är en god idé. Hyran ska bara reflektera vad den som boende får ut och inte hur det sköts
 
  • Gilla
thebuilder0456
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, sådär är det ju om man är gift, som sambo har man ju inte gemensam ekonomi fullt ut.
Det har man om man vill, och inte som gift om man inte vill.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Rimligt, men 4-6' är väldigt långt under en halv marknadshyra som bör ligga närmare 8-10' En låg marknadshyra om 50% skulle vara ca 7500:- om TS då står för 60% av hyran och inflyttande 40% hamnar man på 6.000:- i månaden. Jag anser att 6-8' i månaden är ett bra intervall och bör kännas som en win-win för båda.
Det är snårig terräng detta. I vårt fall har vi likvärdiga hus (värde) och låt för enkelhetens skull säga att vi har ungefär samma lånebild (under 50%), och vi skall välja ett av dem när vi går in som sambosar, och att vi idag betalar ca 10.000 SEK/ person i utgifter per hus (ränta och löpande).

Så i detta fall är det ju enkelt och bra att den som flyttar in betalar 50% av 10.000 SEK/månad plus kanske lite extra 1-2.000 för slitage, renoveringar som behövs.

Skulle vi däremot värdera något av husen enligt kapitalbindningsmetoden (skälig marknadshyra) för att få fram vad den andre skall betala i hyra, så blir konsekvensen att husen får en marknadshyra på närmare 20.000 SEK, och då innebär det att den som flyttar in får en dyrare hyra (50% av hyra + 50% av löpande kostnader) än vad det idag kostar att driva sitt gamla hus själv.

Kapitalbindningsmetoden tycker jag är tänkt till om man skall hyra ut till tredje person, men om man skall bli sambos tycker jag att man skall tänka på att dela "som om man" ägt huset och befintlig lånebild tillsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.