10 884 läst · 51 svar
11k läst
51 svar
Vedeldad bastu med relax
Tack! Jag klurade massor på grundläggningen, men kom fram till att detta var enklast med tanke på att det sluttar relativt mycket. Hade jag använt färdiga plintar hade jag behövt fylla ut massor.M Msarps skrev:
Det som sket sig och gjorde allt besvärligare var att jag inte han få formfötterna som gjutrören står på innan helgen som jag hade hyrt grävaren. Därför kunde jag inte placera ut dom och sedan återfylla med grävaren utan fick återfylla allt för hand
Idag reste vi stommen. Både väggblock och takstolar som jag skruvat ihop själv senaste veckorna passade perfekt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spikläkt och musband på plats så nu fortsätter vi med panelen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur tjock isolering använder du för själva bastudelen? är det mineralull? och i taket?
Har du fått göra något extra för att hantera djupare tjäle mm i Norrbottens kalla klimat?
(beror iofs lite på var i Norrbotten)
Har du fått göra något extra för att hantera djupare tjäle mm i Norrbottens kalla klimat?
(beror iofs lite på var i Norrbotten)
Det blir 120mm isolering i väggar och förmodligen i tak också. Lutar mot stenull. Men har inte kommit så långt ännu. Gör klart utsidan i år och fortsätter invändigt nästa år.spikplanka skrev:
Helst hade man väl velat gräva ner till 2,3 vilket frostfritt djup är, men det var aldrig aktuellt. Jag grävde till ca 1,3 och isolerade runt plintarna. Förhoppningsvis räcker det då det är relativt bra mark.
Nu är i princip all panel uppe och plåttaket är på plats. Saknas dock nockplåt och gavelbeslag. Innan vi sätter in dörrar och fönster ska allt målas rött.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästan färdigmålat, men färgen tog slut
Någon som har tips på hur vi ska få in det stora fönstret? Det väger drygt 200 kg och det är ca 1 meter från marknivån till golvnivån.
Någon som har tips på hur vi ska få in det stora fönstret? Det väger drygt 200 kg och det är ca 1 meter från marknivån till golvnivån.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
en rejäl regel fastspikad under hålet på varje sida och lutad ned mot marken och så skjuter man upp fönstret tills det hamnar i hålet. Se till att ha stoppar så att du inte kan skjuta fönstret genom hålet bara.J Jarnis8000 skrev:
Intressant, den idén ska jag spinna vidare på. Tänker du att man skjuter upp det liggande och när undersidan är på plats så reser man det?M Marsman80 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Jag skulle lyfta in det liggande, spika för hålet med ett par ribbor och sen resa det innifrån. Minst tre, gärna fyra man.
Om vi pratar helt manuellt arbete.
Om vi pratar helt manuellt arbete.
Det lät ju också som en bra idé. Problemet är bara att jag inte har något golv invändigt, men det går ju att lösa tillfälligt med några skivorNötegårdsgubben skrev: