Nissens
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Har kvar hela annonsen här hemma och löst igenom den x antal gånger. Nämns ingenting om några gränser eller bilder eller att friggeboden står på kommuns mark.
Det står tom
" Tomtarea 880m²friköpt. Mycket trevligt hörntomt med lummig och insynsskyddad baksidan vilken angränsar till mindre skogsparti.


"vilken angränsar till mindre skogsparti"

Där tolkar man(iaf jag ) det som att man äger marken till denna skogsparti.
Vilket man absolut inte gör.. utan är 15m ifrån
Verkar väldigt konstigt. Fanns inte fastigheten på Eniro eller Hitta.se heller?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag förstår att man ej får ha något på kommuns mark.
Det jag blir irriterade på är att jag inte visste att det var deras mark och hon var sjukt spydig i sin ton.
Den har stått där från MINST 2011.
Och bara för jag råkade bo här nu så får jag smällen att betala att flytta på den..
Hon hade 0 med känsla eller lyssna knappt på vad jag sa.
Utan hon spydde ut " flytta på den nu, akta marken när du flyttar den, när kan du vara klar med flyttningen???"

Liksom, woow akta marken? Really? Ni har inte rört er där på 7år jag har bott här och såklart aldrig nånsin sen huset byggdes 1991. Skulle vi inte klippt och hållit i ordning hade det varit en djungel där..
Och att spy ut sig också att DU FÅR ABSOLUT INTE KLIPPA GRÄSET PÅ KOMMUNSMARK.. ALLA SAKER SKA BORT FRÅN VÅR MARK...

Har skottkärra och några verktyg lutandes mot friggeboden...
Det spelar ingen roll - vad du vet eller inte vet är oviktigt. Du liksom kommunen skall ha koll på era respektive fastigheter. I detta fallet verkar det som att kommunen har bäst koll.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Där tolkar man(iaf jag ) det som att man äger marken till denna skogsparti.
Vilket man absolut inte gör.. utan är 15m ifrån
Så du har trott att en extra yta på drygt 15*60 meter ingick i dina 880?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag förstår att man ej får ha något på kommuns mark.
Det jag blir irriterade på är att jag inte visste att det var deras mark och hon var sjukt spydig i sin ton.
Den har stått där från MINST 2011.
Och bara för jag råkade bo här nu så får jag smällen att betala att flytta på den..
Hon hade 0 med känsla eller lyssna knappt på vad jag sa.
Utan hon spydde ut " flytta på den nu, akta marken när du flyttar den, när kan du vara klar med flyttningen???"

Liksom, woow akta marken? Really? Ni har inte rört er där på 7år jag har bott här och såklart aldrig nånsin sen huset byggdes 1991. Skulle vi inte klippt och hållit i ordning hade det varit en djungel där..
Och att spy ut sig också att DU FÅR ABSOLUT INTE KLIPPA GRÄSET PÅ KOMMUNSMARK.. ALLA SAKER SKA BORT FRÅN VÅR MARK...

Har skottkärra och några verktyg lutandes mot friggeboden...
Hur hade du själv resonerat om du upptäckt att din grannes utedass står på din tomt? Du måste ju förstå att om du har grejer på annans mark vill den andra ägaren att det försvinner därifrån.

Nu var det ju lite oturligt att du inte uppmärksammade detta när du köpte din fastighet men du måste väl förstå kommunen också? Du har kommit undan med detta ett tag men nu får du rätta dig in på din egen tomt. Det är ju egentligen inget konstigt i det.
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Det är det min tanke är också...
Jag nekar helt att det är min lekstuga..
Dom har ju inga bevis. ..
Mej

För att det inte finns några rör eller dylikt.
Dom har ju klippt gräsmattan som att det vore deras egna. Man har alltid trott förgivet att det är sin då..
Sälj lekstugan.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Börja med att kolla gränserna på min karta på Lantmäteriet!
Sen kollar du vad det står i ditt köpekontrakt! Står det att lekstugan ingår?
Neka till att den är din om inget står skrivet i kontraktet för i princip gör du ju ett brott om du tar bort den och någon annan faktiskt äger den!
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
så blir det när paragrafryttare inom kommunen har för lite göra...
En bekant höll på med ved på sin tomt via en slänt från huvudvägen.
Gick några år tills en kringåkande kommungubbe såg det...slänten
mot hans tomt var rekriationsområde för allmänheten så han skulle väck.
Gick inget göra åt...markbiten det gällde var inget allmänheten ens kunde nyttja
men en sur paragrafryttare från kommunen la sig i.
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Lika lite som någon av oss som är villaägare tycker det är ok att andra tar vår mark i anspråk gör kommunens det. De har att se till att den mark som är kommunens och inte är upplåten genom arrendeavtal eller liknande ska kunna komma allmänheten till nytta. Får de kännedom om att någon utan avtal nyttjar marken behöver de agera. Och bara för att det är en kommuns mark kan inte var och en ta den olagligt i anspråk.
För en dialog med kommunen om du möjligtvis får arrendera eller köpa loss den. Om det är möjligt eller inte beror på vad detaljplanen säger för markbiten.
 
  • Gilla
Offroad och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Verkar väldigt konstigt. Fanns inte fastigheten på Eniro eller Hitta.se heller?
Jo såklart det finns.
Jag har kikat på den 1 dag innan jag skrev tråden. Men aldrig jag behövt kolla den då jag trott det var självklart var den gick, men icke tydligen🤣
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Har du räknat ut hur stor din tomt är med och utan den biten kommunen äger?
Är 880 kvm inräknat i ytan så har säljare och mäklare gjort fel, är dom inte det så var det bara missvisande med bilderna i annonsen och beskrivningen… det borde dom ha informerat dig om vid visningen.
Sen hjälper det kanske inte nu, det har ju gått några år men jag skulle nog själv velat upplysa både säljare och mäklare om dom gjort fel!
 
  • Gilla
Carina Widlund
  • Laddar…
”Lekstuga” sa Bill.
”Lekstuga var ordet.” sa Bull.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 9 till
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
så blir det när paragrafryttare inom kommunen har för lite göra...
En bekant höll på med ved på sin tomt via en slänt från huvudvägen.
Gick några år tills en kringåkande kommungubbe såg det...slänten
mot hans tomt var rekriationsområde för allmänheten så han skulle väck.
Gick inget göra åt...markbiten det gällde var inget allmänheten ens kunde nyttja
men en sur paragrafryttare från kommunen la sig i.
Men visst är de sk sura paragrafryttarna bra att har när det gynnar ens egen sak. Tänk om någon tagit din markbit i anspråk.
 
  • Gilla
Offroad och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle vara mer upprörd över att ha blivit blåst på 50% av min tomt av säljare av fastigheten än av att kommunen vill att du flyttar en lekstuga som står på deras tomt.

Det måste ju har varit så att det inte var tydligt var tomtgränserna gick och att säljaren inte var speciellt informativ att ”halva tomten du ser ingår inte i köpet, den är kommunens”…

I de flesta fastighetsköp så brukar det ingå en fastighetskarta i beskrivningen, gjorde det inte det här…?
 
  • Gilla
  • Haha
Offroad och 7 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Det är du som beter dig som en äcklig parasit, inte kommunen. Se till att följa anvisningarna istället. Världen kretsar inte runt dig.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Det jag blir irriterade på är att jag inte visste att det var deras mark
Vi verkar vara många här som blir irriterade på det... 😎
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
D Daniel el travieso skrev:
Världen kretsar inte runt dig.
Jo, i den här tråden gör den faktiskt det..
 
  • Gilla
  • Haha
Fredandel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.