Nissens
N Niq skrev:
Ok när man läser här på BH hur många som inte verkar veta var deras gränser går så låter det som en bra idé att ha.
Man kan ju kolla på Hemnet. Det finns inte en enda fastighet till salu som saknar karta över fastigheten med markerade gränser.

Nog kollar man den när man är spekulant.
 
  • Gilla
Offroad och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju kolla på Hemnet. Det finns inte en enda fastighet till salu som saknar karta över fastigheten med markerade gränser.

Nog kollar man den när man är spekulant.
Japp, och det är ju det viktigaste eftersom man köper en fastighet och fastighet är mark.
Byggnader är fastighetstillbehör.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju kolla på Hemnet. Det finns inte en enda fastighet till salu som saknar karta över fastigheten med markerade gränser.

Nog kollar man den när man är spekulant.
Verkar vara ganska många som inte gör det.
 
N Niq skrev:
Verkar vara ganska många som inte gör det.
Länk?
 
  • Gilla
Nissepurjo och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Länk?
Jag tycker det dyker upp trådar här på BH ganska ofta där folk inte verkar veta var deras gränser går.
 
  • Gilla
frazor och 6 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
I teorin ja. Men det är långt ifrån alltid det finns tydliga gränsmarkeringar. Tror att mäklare skulle vara livrädda för att tvingas ta ansvar för sånt, och ev bli ersättninsskyldiga för att de varit ute och vinglat
Tja det fungerar ju här iaf. Mäklarna tycker säkert det är roligt på landsbygden med lite större tomter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag tycker det dyker upp trådar här på BH ganska ofta där folk inte verkar veta var deras gränser går.
Ah ok, det var "Nog kollar man den när man är spekulant." du kommenterade.
 
N Niq skrev:
Tja det fungerar ju här iaf. Mäklarna tycker säkert det är roligt på landsbygden med lite större tomter.
Visst kan man tycka att det är roligt och trevlig med promenad.
Jag tänkte mer på eventuella osäkerheter som finns. Speciellt för äldre fastigheter där gränserna inte är ordentligt utsatta. Ska mäklarna chansa då? Med risk för att alla curlade 90- och 00-talister kommer och skriker om dolda fel. Eller är de mer bekväma med att hålla låg profil och gömma sig bakom undersökningsplikten
 
  • Gilla
psandgren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ganska vanligt i min del av landet skulle jag säga! Att "röja rågången" är ett vedertaget begrepp här i trakterna för att hålla gränsen ("gatan") fri från större växtlighet och därmed tydlig.
Man kan se det även här om man vet vad man ska titta efter. men röda/gula käppar börjar ersätta. Och det görs oftast vid försäljning.
När aedan avverkning görs tycker jag mig se att den gamla rågången får växa igen. Så det kan säkert finnas både geografiska och ägares vilja att upprätthålla dem.
 
Claes Sörmland
S Stuff skrev:
Visst kan man tycka att det är roligt och trevlig med promenad.
Jag tänkte mer på eventuella osäkerheter som finns. Speciellt för äldre fastigheter där gränserna inte är ordentligt utsatta. Ska mäklarna chansa då? Med risk för att alla curlade 90- och 00-talister kommer och skriker om dolda fel. Eller är de mer bekväma med att hålla låg profil och gömma sig bakom undersökningsplikten
Det viktiga är väl att man tittar i terrängen och säljare visar vad den vet och köparna får den infon. Informationen kommer i många fall vara att man inte exakt vet var gränsen går, d v s var gränsmärkena finns. Köparen kan då välja att göra eller inte göra en fördjupad undersökning, t ex gräva efter dem.
 
  • Gilla
Poppy68 och 4 till
  • Laddar…
R
Alltså man kan inte vara ovetande som köpare/fastighetsägare när man på ett par sekunder kan få fram tomtgränser med t.ex Eniro.
Nu är de kanske inte 100% helt korrekta men man ser ju lätt om man endast har 50% av sin tomt…😎

Är man fastighetsägare kan man ju även se sin tomt på lantmäteriet som sagts tidigare här.
Där finns alla möjliga kartor, även historiska.

I det här fallet så TS förmodligen varit medveten om att det inte var hans mark men 15 år har gjort att han har betraktat det som hans och blev nu påkommen med handen i syltburken.

Från 500kvm till 250kvm är lite skillnad.
 
  • Gilla
Henric12 och 7 till
  • Laddar…
D
Vi är många som undrar vad tomten har med detta att göra. Han är väl på Nordpolen?
 
  • Haha
  • Gilla
Pettman och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 12 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Visst kan man tycka att det är roligt och trevlig med promenad.
Jag tänkte mer på eventuella osäkerheter som finns. Speciellt för äldre fastigheter där gränserna inte är ordentligt utsatta. Ska mäklarna chansa då? Med risk för att alla curlade 90- och 00-talister kommer och skriker om dolda fel. Eller är de mer bekväma med att hålla låg profil och gömma sig bakom undersökningsplikten
Säkert är dom mer bekväma med mindre jobb.
Idag är det ju ganska enkelt att hitta alla gränsmarkeringerar eller var dom borde vara. En bra Gps som du kan läsa koordinater med så hittar man dom enkelt. Det var inga problem att hitta uppgifter om vart gränsmarkeringarna fanns till våran fastighet. Som haft samma gränser i iaf 100 år.
 
R
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vi är många som undrar vad tomten har med detta att göra. Han är väl på Nordpolen?
Och jag undrar hur man inte kan förstå efter 4 sidor vad som åsyftas även att svenskan inte är 100% korrekt. 😆

Även om du skrev detta med glimten i ögat så hade en smiley varit lämplig för att förstå din underliggande ton.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.