2 377 läst · 46 svar
2k läst
46 svar
Släpvagn, byta kabelstam?
Okej. Idag är min kabel kopplad enligt övre bilden. Men för att gå över till 13-polig så undrar jag, när tex halva är svart och halva röd, kan jag ta vilken svart kabel som helst och tvinna ihop med vilken röd som helst?
Ska nämna att kärran har positionsljus på sidorna med om det nu spelar roll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 081 inlägg
Du driver nu eller?R Rolle85 skrev:Okej. Idag är min kabel kopplad enligt övre bilden. Men för att gå över till 13-polig så undrar jag, när tex halva är svart och halva röd, kan jag ta vilken svart kabel som helst och tvinna ihop med vilken röd som helst?
[bild]
Den som är märkt röd/svart är backljus..
Vad den har för färg på vagnen(om det ens finns)får man kolla.. på vagnen..
Men jag brukar kolla vilket nr på den 7poliga som motsvarar på den 13poliga och flytta en i taget...
Är det oklart så får man kolla en i taget med ett batteri
Nej jag driver inte, då hade jag inte ställt frågan här. Är det jobbigt för sig så behöver du inte svara.
Lägger man de vita kablarna på minus på batteriet och sen valfri kabel på plus på batteriet för att se vad som aktiveras på släpet?
Lägger man de vita kablarna på minus på batteriet och sen valfri kabel på plus på batteriet för att se vad som aktiveras på släpet?
Med en 7-polig kontakt så går det inte att ha både dimbakljus och bakljus utan det blir antingen det ena eller det andra.RoTe skrev:
Det går inte heller att samtidigt även ha konstant 12V till tex vinsch.
Med 13-polig så kan man ha fler funktioner på släpet.
Du lägger den tråd som är gemensam för alla lampor på minus och separata tråden till varje lampa på plus.R Rolle85 skrev:
Om färgerna stämmer med standarden så är det vit tråd på stift 3/31 jord/minus.
Behöver vi verkligen röra till det så här för TS?Demmpa skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Många gånger är jordförbindelsen kass och ställer till med allehanda felfunktioner.
När jag ser ett släp i trafiken där bromsljuset blinkar så vet jag direkt att jordförbindelsen är kass.
När jag ser ett släp i trafiken där bromsljuset blinkar så vet jag direkt att jordförbindelsen är kass.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Nu slipper du iallafall problem med adapter och glappkontakt