Jord- eller vanlig?
 
Hep Hep skrev:
Väldigt bra tips och video. Stort tack till er båda. Extra plus för den befriande äkta och väldigt svenska produktionen. Hellyhansentröja i garaget, snusdosa i fickan och lite kaffe kvar i koppen som fick illustrera frässtål med kullager. Mycket lättare att känna ”det där kan jag nog göra själv” när jag ser Ola i skrubben, än när man ser en tipsvideo filmad i en hangar med gigantiska maskiner och stylade assistenter i bakgrunden.
Tack! Här håller vi produktionen enkel, har själv svårt för de gapiga tivoliföreställningarna där folk presenterar gammal dynga i ett fint fodral.
 
  • Gilla
  • Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Tack Ola för att du tar dig tiden att filma och redigera för att sprida bra metoder. Har inte sett hela då det är meningen att jag skall göra nytta just nu🙄.
Det jag sett är väldigt tydligt och lätt att följa. Det är en mycket enkel metod.

Några reflektioner från min proffessionella synvinkel. Vilka, för all del, kan vara onödigt petiga för hobbyanvändare.

Brukar fortfarande göra mina mallar av tät plyfa typ björk. Ogärna MDF. Anledningen är att jag tycker MDF är för mjukt och att slitaget påverkar resultatet tidigare än jag önskar. Jag tenderar å andra sidan använda mallar i evighet. Samt... använder sällan mallring, som minskar slitaget till nära noll. Använder stål med kullager på axeln så att jag slipper räkna om när jag gör mallen utan helt enkelt kan ta ut exakt efter det jag tänker ha mallen till.
Som Ola säger i filmen. Vilket material som helst duger när evigheten bara är några tillfällen eller tills mallen är borta... Leder till en sidodiskurs om förvaring av mallar vilken kanske är OT i Olas giggtråd.

Angående tjocklek på mallämnen.
Med kullager på axeln bör mallen vara tillräckligt hög för att lagret skall få bra stöd utan att man måste avverka för mycket. De stål jag använder mest har ca 16mm höga skär. Lagret hamnar ytterligare någon mm över det. Gör därför ogärna mallar av tunnare material än 18mm.

Angående fastspänning av mallar.
Små mallar vill man fästa utan att tvingarna är i vägen. Hål i kanten som Ola visar fungerar bra. Har personligen slutat göra så. Jag kör ju med DeWalt 621 som man i princip alltid håller med två händer. Då är det nästan aldrig ett problem med att ha den skårade sidan av mallen uppåt. Inte heller ett problem med 10mm breda 9mm djupa spår som medger användning av Festool-tvingar väldigt nära urtaget.
All spårning kommer då på samma sida. Inbillar mig att det gör mallarna starkare.

En annan anledning att vilja ha den ospårade sidan av mallen mot arbetsstycket är att det då inte finns någonstans där skräp kan påverka när mallen flyttas. Flisor sätter sig gärna i sågspåren.

Det är bara småsaker. Kanske de redan berörs senare i filmen 😳 och jag har gnetat i onödan.

Mvh Findus
Hopp där försvann min fredag, nu kommer jag gå och fundera hur jag egentligen borde förvara mina mallar. Snälla Findus dela med dig av dina tankar 😊
 
Hink med blå skummaterialbitar och trädelar, verkstadsmiljö, hantverk, sammanfogning, snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rörig arbetsbänk med träspill, snickeriverktyg och träkonstruktioner i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utskurna trästycken, möjlig del till möbel, på verkstadsbänk. Obehandlat trä. Verktyg och hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns utrymme för förbättringar 😳
Mvh Findus
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
trycklös och 3 till
  • Laddar…
Hei,
Håpar de kan unnskylde at eg tek dette på norsk, men tenkte å dele eit par småsaker er har laga. Det er kanskje mer verktøy enn jiger, men men.
Fyrst er ein anlegg til fres. Laga av alu-ekstrusjoner, og litt 3d-printing. Den hadde fyrst mikrojustering med avlesing med måleuret, men vart oppdatert med digitalavlesing. Håndtaket på toppen justerer dybden og den på sida låser. Eit par ledehjul som er vinkla inn mot anlegget og har "one way bearings" så er fresebordet komplett.

Den andre saken er ein enkel domino-kopi.
3d-printing her òg, med 10mm stenger og lineærføringar for bevegelse.
 
  • Bilden visar en anordning för fräsning av aluminiumextrusioner kombinerat med 3D-printade delar, där en digital avläsare och handtag syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aluminium fresanlegg laget av alu-ekstrusjoner med digital avlesning og 3D-printede håndtak, plassert på et perforert arbeidsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nærbilde av et fresanlegg laget av aluminiumsekstrusjoner og 3D-printede deler, med et måleur og justeringsmekanismer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord fräsanordning i trä och metall med digital avläsning och justerbara handtag, placerad i ett träverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord fräs med digital avläsning, skapad av aluminiumextrusioner och 3D-utskrifter. Hantverktyg för justeringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hjemmelaget fresanlegg laget av aluminiumsekstrusjoner og 3D-printede deler, med håndtak for dybdejustering og lås, festet på en treplate.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fres anlegg laget av aluminium-ekstruderinger og 3D-printede deler, med justeringshåndtak og ledehjul, montert på et arbeidsbord i treverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svante Svenson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.