Hej,

Jag vill mäta energiförbrukningen för hela huset och se alla tre faser med grafer. Jag har tittat på Shelly pro 3EM och Shelly 3EM. Kan de mäta 3x400V? När jag tittar på ritningen för Shelly Pro 3EM så mäter den tre enfaslaster och inte trefas. Kan den mäta trefas med 3x400 V? För Shelly 3EM har jag inte hittat några maxvärden för spänning. Går det att mäta inkommande 3x400 V med någon av dessa två eller går det endast att mäta tre enfaslaster i Svenska elnätet med 3x400 V?

Finns det några alternativ om det inte går?

MVH Gunnar

https://kb.shelly.cloud/knowledge-b...yPro3EM(SPEM-003CEBEU120)-Basicwiringdiagrams
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-3em#Shelly3EM-Wiringdiagrams
 
3-fas är 3 1-fas på 230V. Det är 400V mellan 2 olika faser men varje fas är 230V mot nollan.
 
Redigerat:
Du behöver Shelly 3EM (inte Pro).

Förutom att mäta ström med en trafo på varje inkommande måste du också mäta spänning på varje fas för att få ut effekten (P=U*I)

Pro 3EM klarar inte tre olika faser, den klarar tre olika laster på samma fas.
Vanliga 3EM har däremot separat spänningsmatning för varje fas, vilket gör att den fungerar i Sverige för det du vill göra.
 
K Krot skrev:
Du behöver Shelly 3EM (inte Pro).

Förutom att mäta ström med en trafo på varje inkommande måste du också mäta spänning på varje fas för att få ut effekten (P=U*I)

Pro 3EM klarar inte tre olika faser, den klarar tre olika laster på samma fas.
Vanliga 3EM har däremot separat spänningsmatning för varje fas, vilket gör att den fungerar i Sverige för det du vill göra.
Var har du fått det ifrån?
Pro 3EM mäter givetvis 3-faser precis som sin föregångare.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
R raindance skrev:
Hej,

Jag vill mäta energiförbrukningen för hela huset och se alla tre faser med grafer. Jag har tittat på Shelly pro 3EM och Shelly 3EM. Kan de mäta 3x400V? När jag tittar på ritningen för Shelly Pro 3EM så mäter den tre enfaslaster och inte trefas. Kan den mäta trefas med 3x400 V? För Shelly 3EM har jag inte hittat några maxvärden för spänning. Går det att mäta inkommande 3x400 V med någon av dessa två eller går det endast att mäta tre enfaslaster i Svenska elnätet med 3x400 V?

Finns det några alternativ om det inte går?

MVH Gunnar

[länk]
[länk]
Varför inte hänga på en dongle på den redan existerande mätaren?
Finns lite olika alternativ beroende på vilken modell du har.
T.ex. https://www.m.nu/sensorer-wifi/elma...IKLkXCiWi56rktNcKvgpYAk69g_NW6nxoCWfQQAvD_BwE passar de flesta, med vissa undantag.
 
  • Gilla
raindance och 2 till
  • Laddar…
Jag hade undvikit gamla Shelly 3EM, anar att den kommer dö i förtid då den troligen har kondensatorer av tvivelaktig kvalitet.
 
Shelly 3EM Pro mäter ström och spänning på alla faser så det går utmärkta att mäta 3-fas. Men håller med om att det borde vara bättre att tanka av elmätaren direkt. Om du inte fått en ny med P1/HAN ännu så kan det inte vara dröja länge innan den byts ut.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Shelly 3EM Pro mäter ström och spänning på alla faser så det går utmärkta att mäta 3-fas. Men håller med om att det borde vara bättre att tanka av elmätaren direkt. Om du inte fått en ny med P1/HAN ännu så kan det inte vara dröja länge innan den byts ut.
Håller med om detta. Shell 3EM (Pro) och dylikt endast om du vill mäta individuella grupper
 
Det ser ut som den alltid mäter 3x230 V för de tre faserna. Blir det inte svårt att mäta rätt effekt om man kopplar in en 3-fas last - exempelvis en trefasmotor som inte är kopplad till nollan.

Tillägg ang. inlägg #7
 
Redigerat:
R raindance skrev:
Det ser ut som den alltid mäter 3x230 V för de tre faserna. Blir det inte svårt att mäta rätt effekt om man kopplar in en 3-fas last - exempelvis en trefasmotor som inte är kopplad till nollan.

Tillägg ang. inlägg #7
Jag hade en och den mätte korrekt med trefaslaster. Däremot så är den inte gjord för 400V, så min small efter en månad.
 
Man måste göra skillnad på Shelly 3 Pro PM och Shelly 3 Pro. Det är helt olika produkter.
 
M MWHN skrev:
Jag hade en och den mätte korrekt med trefaslaster. Däremot så är den inte gjord för 400V, så min small efter en månad.
Kopplade du den med eller utan nolla?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kopplade du den med eller utan nolla?
Med nolla.
 
M MWHN skrev:
Med nolla.
Och var det en 3 Pro eller en 3 Pro EM?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Man måste göra skillnad på Shelly 3 Pro PM och Shelly 3 Pro. Det är helt olika produkter.
Effektmätningen sker enligt exakt samma princip. Klämmor på ledare för strömstyrka samt spänning mellan faser och nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.