M m@nge skrev:
Tittar jag på nya vagnar (samma modell) hos återförsäljare så ligger priserna runt 400000 för en ny, min vagn är 2022 och mitt pris är 240000.
Jag kan inget om husvagnar men det låter rimligt. Vad kostar vinterförvaring? Kanske kan du dra ner priset med motsvarande summa, så att det blir "gratis" för en köpare att fatta beslut nu istället för till våren?

Låter som lika god ekonomi i husvagnar som cyklar... om än med en nolla mindre för cyklar.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jag kan inget om husvagnar men det låter rimligt. Vad kostar vinterförvaring? Kanske kan du dra ner priset med motsvarande summa, så att det blir "gratis" för en köpare att fatta beslut nu istället för till våren?

Låter som lika god ekonomi i husvagnar som cyklar... om än med en nolla mindre för cyklar.
Vinterförvaring är ju egentligen från 0kr, en husvagn är byggt för att stå utomhus. Men priset för att inhysas hos ngn bonde med lada ligger runt 2-3000kr.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Folk som har råd med dyra husvagnar är oftast tillräckligt gamla så att dom kan nästan dra vad som helst med B.
Om man är gammal och har B-kort, hur mycket får man dra då t.ex med en bil med totalvikt på 2500 kg?
 
RoTe
  • Gilla
Minski och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om man är gammal och har B-kort, hur mycket får man dra då t.ex med en bil med totalvikt på 2500 kg?
Max 1000kg samma som om du tog kortet igår (så vida att bilen och dragkroken är godkända för det)
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ålder och när du tog körkort har ingenting med saken att göra när det gäller B-kort. Du har gällande regler här: [länk]
Jo, det har det (ålder indirekt och när kortet togs direkt). Läs de övergångsregler som finns.
Nu var frågan till @Thomas_Blekinge som skrev att man får dra mer med "gamla" B-kort.
 
RoTe
K Kane skrev:
Jo, det har det (ålder indirekt och när kortet togs direkt). Läs de övergångsregler som finns.
Nu var frågan till @Thomas_Blekinge som skrev att man får dra mer med "gamla" B-kort.
Kan du berätta vad dessa övergångsregler innebär, för jag hittar dom inte. Känns lite som ni "gammgubbar" har hittat på ett eget regelverk... 😂
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kan du berätta vad dessa övergångsregler innebär, för jag hittar dom inte.
Står i din tidigare länk. Här är 2.
Bild som visar en text om övergångsregel B, utfärdad före den 1 juli 1996. Texten förklarar att det innebär rätt att köra personbil över 3,5 ton om behörigheten inte återkallats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En beskrivning av övergångsregel för körkortsklass BE utfärdat före den 19 januari 2013, som nämner regler för att dra släpvagnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
K Kane skrev:
Står i din tidigare länk.
[bild]
Kan du förklara vad detta har med släpvagnskörning med enbart B-körkort att göra?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kan du förklara vad detta har med släpvagnskörning med enbart B-körkort att göra?
Det var därför jag frågade i inlägg #65.
 
RoTe
K Kane skrev:
Det var därför jag frågade i inlägg #65.
Du kan sluta fråga för det är helt fel. Läs reglerna jag länkade och sluta fundera.
 
J
RoTe RoTe skrev:
Kan du förklara vad detta har med släpvagnskörning med enbart B-körkort att göra?
Ingenting. Det enda den där övergångsregeln gäller är totalvikten på personbilen. Så ska du köra en tung husbil slipper du ta c1 eller c ifall du har gammalt kort.
Ska du köra med släp är det fortfarande totalvikt på max 3500kg som gäller utan b96 eller e.
 
RoTe RoTe skrev:
Du kan sluta fråga för det är helt fel. Läs reglerna jag länkade och sluta fundera.
Nu frågade jag inte dig utan den som påstod att det finns "specialregler".
 
RoTe
J JeLö skrev:
Ingenting. Det enda den där övergångsregeln gäller är totalvikten på personbilen. Så ska du köra en tung husbil slipper du ta c1 eller c ifall du har gammalt kort.
Ska du köra med släp är det fortfarande totalvikt på max 3500kg som gäller utan b96 eller e.
Sorry, jag ställde inte en öppen fråga. Jag har BE CE DE och mer därtill så jag har lite koll
 
J
RoTe RoTe skrev:
Sorry, jag ställde inte en öppen fråga. Jag har BE CE DE och mer därtill så jag har lite koll
Förstod det sen efter jag läste lite fler av de senaste inläggen 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.