Bananskalare Bananskalare skrev:
Men använder man ordet klassfråga så Är det nog inte så enkelt.
Det var väl du som först använde det ordet i tråden?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska det bli en klassfråga på en ibland livsviktig medicin.
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då kan man börja i den änden först. Se till att det finns krav även där.
Lycka till med det. Hur ser din åtgärdsplan ut? 😂😂
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi har i Sverige och väst generellt sätt varit bra på att begräna antibiotika.
Inte söder om alperna. Norra Europa i bästa fall.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att när man pratar om att toleransen ökar att problemet är större än att några idioter på vårdcentralen skriver ut antibiotika när det är virus
Visst, men det är ett väldigt litet problem i sammanhanget. Du har en befolkning om ca 7,7 miljarder människor som hanterar antibiotikan ännu sämre…
 
Vad är tanken här?

Skall man sluta göra rätt för att många andra gör fel? Jag ser dessa resonemang i massor av olika diskussioner, vi är så få så det spelar ingen roll.

Röstar ni inte i val? En röst gör ju ingen skillnad.
Skall alla individer sluta göra rätt saker för att så många andra gör fel?
Vad är det för processer i era hjärnor som inte tänker längre än så?

En helt seriös fråga, jag förstår helt enkelt inte resonemanget. Antingen är jag dum, eller så kan jag inte sänka mitt resonemang till den dumhet som det handlar om.

Snälla förklara.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi har i Sverige och väst generellt sätt varit bra på att begräna antibiotika.
Det är inte alls min uppfattning. Som sagt. Redan söder om Alperna och i USA är läkare och apotekare mer penningkåta än proffessionella.
Så då återstår tyvärr bara Skandinavien.och några till. Hur det är i Ryssland och Kina som representerar rätt många människor, vet jag inte. Någon?
 
Nissens
G gaidin skrev:
Vad är tanken här?

Skall man sluta göra rätt för att många andra gör fel? Jag ser dessa resonemang i massor av olika diskussioner, vi är så få så det spelar ingen roll.

Röstar ni inte i val? En röst gör ju ingen skillnad.
Skall alla individer sluta göra rätt saker för att så många andra gör fel?
Vad är det för processer i era hjärnor som inte tänker längre än så?

En helt seriös fråga, jag förstår helt enkelt inte resonemanget. Antingen är jag dum, eller så kan jag inte sänka mitt resonemang till den dumhet som det handlar om.

Snälla förklara.
Nä, men man kan ju förändara de övriga 7,7 + miljarderna människornas beteenden innan man börjar klaga på de länderna som är bäst i klassen.
Som det är idag gör det vi håller på med ingen skillnad tyvärr.
 
Fast bakterier rör sig inte oändligt fort över jorden, jag är övertygad om att vi lokalt får mindre problem med resistens även om länder utanför norra Europa fortfarande missbrukar antibiotika. Sen vore det såklart bättre om de också försökte minimera onödigt användande.
Personligen kan jag tycka att det kunde vara totalförbud mot antibiotika för allt utom behandling av människor
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det är inte alls min uppfattning. Som sagt. Redan söder om Alperna och i USA är läkare och apotekare mer penningkåta än proffessionella.
Så då återstår tyvärr bara Skandinavien.och några till. Hur det är i Ryssland och Kina som representerar rätt många människor, vet jag inte. Någon?
Njau, det ser väl inte så illa ut globalt och många länder jobbar nu aktivt med hotet från resistenta bakterier.

WHO's program
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/antimicrobial-resistance

Hur det ser ut globalt
https://www.amrcountryprogress.org/#/map-view

Sen borde väl många numera lärt sig att ett snabbtest avslöjar om antibiotika behövs eller ej.
Men visst finns det läkare och apotekare världen runt som säkert vill tjäna en hacka.
 
G gaidin skrev:
Vad är tanken här?

Skall man sluta göra rätt för att många andra gör fel? Jag ser dessa resonemang i massor av olika diskussioner, vi är så få så det spelar ingen roll.
Naturligtvis skall vi hålla antibiotikaanvändandet på ett minimum för missbruket kommer att leda stor misär för mänskligheten inom kort.
G gaidin skrev:
Röstar ni inte i val? En röst gör ju ingen skillnad.
Skall alla individer sluta göra rätt saker för att så många andra gör fel?
Vad är det för processer i era hjärnor som inte tänker längre än så?
Jag anser att varje dos som inte används skjuter upp det till synes oundvikliga slutet lite. Vi har en liten temporär fördel i den mindre mängd resistenta bakterier som finns här.
Men en kompis dog nyligen av resistenta bakterier som gav sig på hjärtat, så de multiresistenta bakterierna florerar redan på våra sjukhus.
G gaidin skrev:
En helt seriös fråga, jag förstår helt enkelt inte resonemanget. Antingen är jag dum, eller så kan jag inte sänka mitt resonemang till den dumhet som det handlar om.

Snälla förklara.
Det är nog så att många tänker helt logiskt -"vad jag gör spelar ingen roll i det stora hela." Och det är ju sant!
Samma sak med den globala uppvärmningen. -"Vad lilla jag gör spelar ingen roll"! Även det är sant!
Den mänskliga egoismen blir vår död.
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, men man kan ju förändara de övriga 7,7 + miljarderna människornas beteenden innan man börjar klaga på de länderna som är bäst i klassen.
Som det är idag gör det vi håller på med ingen skillnad tyvärr.
Då borde vi helt enkelt bara följa Indien och Kina och inte göra mer än dem?

Det är i min värld den riktningen det resonemanget tar i sin förlängning.

Och de är ju inte ens hälften av alla.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det var väl du som först använde det ordet i tråden?
Det spelar ingen roll vem som sa det först.
Om det fortsätter användas.
 
Nissens
A ajn82 skrev:
Fast bakterier rör sig inte oändligt fort över jorden, jag är övertygad om att vi lokalt får mindre problem med resistens även om länder utanför norra Europa fortfarande missbrukar antibiotika. Sen vore det såklart bättre om de också försökte minimera onödigt användande.
Personligen kan jag tycka att det kunde vara totalförbud mot antibiotika för allt utom behandling av människor
Bakterier rör väl sig lika fort över jorden som flygplan flyger… människor bär ju med sig dom…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det spelar ingen roll vem som sa det först.
Om det fortsätter användas.
Ser fortfarande fram emot din åtgärdsplan att ändra 7,7 miljarder människors beteende..
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ser fortfarande fram emot din åtgärdsplan att ändra 7,7 miljarder människors beteende..
Det är väl bara att skriva en rekommendation eller nåt... 🙃
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bakterier rör väl sig lika fort över jorden som flygplan flyger… människor bär ju med sig dom…
Det påverkar givetvis spridningen, och det finns data på att det sprids snabbare nuförtiden pga detta. Men det är inte heller ett obegränsat flöde, så det är inte alls samma takt i spridningen som när det finns mer lokalt
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Straffa de sin behöver använda antibiotika. det tycker jag låter som en bra ide! Har du inga pengar då ska du inte räkna med att överleva en allvarlig sjukdom. Men vi kan trösta dig med att de rika lever lite längre.
Eller hur hade du tänkt förklara det hela.
Men du ska få ett tips. Minskningen kommer vara marginell. De rika bryr sig inte De fattigaste kommer att dö. Alls där emellan kommer försöka hitta pengarna.
Jag pratar alltså om de fall där folk inte behöver antibiotika för att överleva (eller men ändå använder det. Jag tänker inte bemöta dina halmgubbar om att fattiga ska dö, det har jag aldrig hävdat.

Vad gäller marginell minskning, så även om vi antar att du har rätt i att det rör sig om en marginell minskning (vilket jag inte nödvändigtvis håller med om) så är fortfarande en marginell minskning bättre än ingen minskning.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad skulle du säga om jag berättade att det finns en väg som är mycket effektivare och inte behöver höja några priser?
Det är nämligen så här att alla får inte köpa antibiotika utan man behöver få det utskriven av en läkare. Varför inte pressa läkarna att skriva skriva ut antibiotika när det är bakterier. misstänker man virus så blir det inget.
Sen helt enkelt granska läkare som skriver ut mycket antibiotika.

Det kommer ha en mycket större effekt.
Jag skulle säga att du beskriver den situation vi har idag... Dagens situation är inte tillfredsställande (som jag förstått saken, åtminstone). Jag sa för övrigt inte att priserna nödvändgtivs ska höjas, jag sa att man till att börja med kan skippa subventionerna, du kan kolla upp vad det skillnaden är eftersom du verkar missa min poäng konstant). De kontrollmekanismer du beskriver innebär för övrigt en prishöjning som någon måste betala, vilket i slutändan kommer bli konsumenterna och vips är du tillbaka i din så kallade "klassfråga".

Bevisligen inte, det är ju ungefär så det går till idag (i det länder som inte resonerar som du då och bara kör på med antibiotika lite hur som helst för att folk "vill bli friska"...). Har du fler beskrivningar av status que du vill presentera som lösningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.